INFRAESTRUCTURES
Les màquines inicien el dia 29 l’esperat soterrament de l’R2 a Montcada
En set anys s’han d’acabar el treballs d’aquesta reivindicació de fa més de 40 anys al municipi vallesà
Les plataformes veïnals i el consistori fan un acte unitari congratulant-se per l’anunci
Ara sí que sembla que no hi ha marxa enrere i, després de quaranta anys de reivindicacions, protestes, promeses i incompliments de calendari, les màquines entraran el proper dilluns dia 29 per fer efectiu el soterrament de la línia R2 entre Barcelona i Portbou al seu pas per Montcada i Reixac. De moment es faran les primeres cales al barri de La Ribera, segons han expressat avui en un acte unitari a l’anomenada Cruïlla del Soterrament, entre la cantonada dels carrers Colon i Bogatell en presència de representants de tots els grups els municipals, la Taula del Soterrament, la Plataforma Tracte Just, a més de ciutadans a títol individual. Els treballs, després que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) adjudiqués el soterrament la UTE integrada per Comsa-FCC-Ferrovial per 540,4 milions el setembre passat, s’allargaran per un període de set anys.
D’aquest manera comença l’inici del final d’un malson que ha costat la vida a 180 persones víctimes d’atropellaments a les vies en un municipi saturat d’infraestructures viàries i ferroviàries de pas, entre elles R2, R3, R4, R7 R11 i R12 o la C-58 i la C-33.
Darrera la pancarta Ara Sí, soterrem!, l’alcalde Bartolo Egea demanava “comprensió, precaució i paciència, perquè les obres seran llargues i complexes, dures i molestes”, però recordava que aquesta “és la gran oportunitat per transformar i cohesionar territorial i socialment” el municipi. Dilluns es faran les primeres prospeccions tècniques que s’allargaran fins el 9 de febrer al barri de La Ribera, fet que obligarà a tallar la circulació de vehicles a la confluència dels carrers Conca i Llevant, a més d’eliminar temporalment alguns aparcaments i habilitar doble direcció de circulació als carrers Conca i Horts. Aquest dimecres hi ha convocada una reunió amb veïnat i entitats de la Ribera, al Casal de la Mina, per explicar-los amb detall el contingut d’aquesta actuació.
En representació de la Plataforma Tracte Just-Soterrament Total, Anna Solano ha mostrat la seva satisfacció per l’inici de les obres. “Vetllarem perquè el projecte avanci en els terminis establerts i confiem que l’oficina doni resposta als dubtes i dificultats que puguin sorgir”, ha manifestat. Solano també ha apel·lat “a la prudència per les dificultats que comportarà creuar les vies”. A banda i banda de les vies s’hi distribueixen equipaments municipals, com l’Ajuntament, comissaries o centres d’atenció primària, però és usual veure veïns que les creuen per actes tan senzills i quotidians com anar a comprar el pa.
Túnel de quatre quilòmetres
Les obres inclouen la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres per on passaran les vies de la línia R2 a la vegada que s’hi afegirà una tercera via per ampliar la capacitat i resiliència del sistema. Els treballs eliminaran els dos passos a nivell en una xarxa amb gran nombre de circulacions de les línies R2 i R11 de Rodalies. Al costat s’hi aixecarà una nova estació soterrada, els accessos dels quals quedaran integrats a la nova urbanització del tram soterrat. El traçat del tram soterrat sota d’un aqüífer s’iniciarà a l’alçada del barri de Can Sant Joan i la zona de descens continuarà amb la execució duna estructura de pantalles de formigó. Llavors es continuarà l’obra amb sistemes convencionals d’excavació de túnels a una profunditat de 35 metres, evitant l’efecte-barrera a la circulació subterrània de l’aigua.
Superat aquest sector i coincidint amb l’àmbit urbà del municipi, el tram soterrat es realitzarà mitjançant la construcció de pantalles sota el traçat de les vies actuals. L’estació subterrània nova s’ubicarà a les proximitats de l’actual. Continuarà creuant la llera del riu Ripoll i l’autopista C33. El traçat s’ha calculat per a circulacions de fins a 140 km/h i amb unes rampes màximes del 3%
Reivindicacions
Ja al març de 1989 la Generalitat va traslladar al consistori que havia elaborat un Pla Especial de reserva urbanística per a poder fer passar l’alta velocitat per la localitat i que afectava edificis públics. El ple s’hi va oposar amb un paquet d’al·legacions i propostes, i entre les quals s’incorporava per primer cop el plantejament per soterrar la línia de Rodalies de Portbou.
Dos anys més tard, al 1991, el govern aprovava el projecte de l’alta velocitat amb les propostes de Montcada, que plantejaven aprofitar per reunificar un territori partit, i es trasllada al govern espanyol. No seria fins l’any 2000 que el llavors ministeri de Foment va aprovar l’estudi informatiu per l’alta velocitat.
El 2002 es presentava un document en què no hi constava el soterrament total, fet pel qual el consistori el va rebutjar. Al 2006 es creava la Plataforma Tracte Just Soterrament Total per canalitzar les peticions ciutadanes per eliminar les vies en superfície i els passos a nivell
La línia d’alta velocitat Barcelona – Girona entrava en funcionament l’any 2013, soterrada i sense que s’hagués avançat en el bon camí per fer passar la línia de Portbou per sota terra. No va ser fins el 2015 que el govern central va incloure una partida de 300.000 euros als comptes generals de l’Estat per fer un nou estudi de viabilitat, i al 2017 el llavors ministre de Foment, Íñigo de la Serna, anunciava públicament que el soterrament de l’R2 començaria a principi del 2020, amb un pressupost proper als 300 milions d’euros i que l’obra es faria en 40 mesos, però no es va complir, mentre s’incorporava el soterrament al Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, que preveu l’actuació en els primers 5 anys i també inclou la remodelació de l’estació Montcada Bifurcació o la planificació de la tercera via a la línia Montcada-Mollet.
Al 2022, el Consell de Ministres va aprovar el soterrament de l’R2, amb 387 milions d’euros destinats per a aquesta actuació i Adif va licitar les obres per un import de 465 milions d’euros per soterrar incloent la nova estació Montcada Bifurcació. Finalment. L’adjudicació no es va produir fins el setembre de l’any passat.
En marxa una oficina d’informació i atenció als veïns
Per fer un seguiment dels treballs, es crearà una Oficina municipal que s’encarregarà de vetllar perquè se segueixi el calendari previst, però també per recollir les inquietuds que puguin generar-se per part del veïnat. S’encarregarà de vetllar-ne pel seguiment, d’informar-ne a la ciutadania i de coordinació entre els diferents departaments municipals, l’empresa constructora, les administracions supramunicipals, les entitats i la ciutadania. L’ens preveu tres estructures: l’oficina tècnica, l’estructura política i la de la ciutadania. Per contactar amb l’oficina es podrà enviar un correu electrònic a [email protected] o consultar l’espai web de l’oficina. Pròximament es posarà en marxa un canal de Whatsapp per informar la ciutadania. Estarà constituïda per tots aquells agents que estiguin involucrats en l’obra i podem dir que pràcticament tot el municipi, d’una manera o una altra, en formarà part”, ha expressat el president de l’Àrea Territorial i de Mobilitat, Andreu Iruela.