Infraestructures i serveis

Territori recupera el túnel d’Horta ferroviari del Vallès a Barcelona

El nou pacte pres­su­pos­tari entre ERC i PSC al govern de la Gene­ra­li­tat ha res­ca­tat el pro­jecte del túnel d’Horta fer­ro­vi­ari de la línia dels Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC) per con­nec­tar la línia del Vallès a Cer­da­nyola amb Bar­ce­lona –el viari es va des­car­tar el 2020 amb la modi­fi­cació del Pla Gene­ral Metro­po­lità de 1976— i reo­bre el debat sobre quina és la millor opció cre­uant Coll­se­rola, si des de Sant Cugat o aquesta que con­necta la Uni­ver­si­tat Autònoma de Bar­ce­lona (UAB), el Parc de l’Alba i el cam­pus Mun­det de la uni­ver­si­tat de Bar­ce­lona (UB), la Vall d’Hebron i el com­plex tec­nològic del 22@.

L’acord pres­su­pos­tari diu tex­tu­al­ment “con­trac­tar un estudi de via­bi­li­tat del pro­jecte fer­ro­vi­ari del túnel d’Horta de Cer­da­nyola del Vallès i que ana­litzi també altres opci­ons per millo­rar la con­nexió del Vallès amb Bar­ce­lona per la part nord de la capi­tal cata­lana en sen­tit ampli”, fet que ha obli­gat el depar­ta­ment de Ter­ri­tori a tor­nar a obrir la porta a aquest cor­re­dor, tot i que ja ha encar­re­gat a l’empresa pública Ifer­cat la lici­tació de la redacció de l’estudi infor­ma­tiu per a cons­truir un nou túnel de Vall­vi­drera entre Bar­ce­lona i Sant Cugat del Vallès, com la pròpia con­se­llera, Ester Cape­lla, va anun­ciar el novem­bre pas­sat . Aquesta era l’opció pre­fe­rent del govern per donar res­posta a la “satu­ració” actual i a la futura demanda de mobi­li­tat de la línia i sem­blava enter­rar el cor­re­dor de Cer­da­nyola, mal­grat que l’exe­cu­tiu adme­tia que no des­car­tava “el túnel d’Horta en un futur per a d’altres usos fer­ro­vi­a­ris”.

La pressió dels soci­a­lis­tes enguany s’ha cen­trat en part en aquesta demanda, després que l’any pas­sat ho foca­litzés en la ronda Nord com a con­ti­nu­ació de la B-40 entre Ter­rassa, Saba­dell i Cas­te­llar –pen­dent de sig­nar-se el con­veni–. Ajun­ta­ments de l’òrbita soci­a­lista com el de Saba­dell, Cer­da­nyola del Vallès, Bar­berà del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Cas­te­llar del Vallès i Badia del Vallès, a més de la UAB, la Cor­po­ració Sanitària Parc Taulí, el Con­sorci Urbanístic del Cen­tre Direc­ci­o­nal, Eure­cat, Pimec Vallès Occi­den­tal, Cer­da­nyola Empre­sa­rial, Ripo­llet Empre­sa­rial i la Cam­bra de Comerç de Saba­dell– la de Ter­rassa, com l’Ajun­ta­ment, se’n van des­mar­car– han recla­mat des de fa anys el túnel d’Horta i fins i tot el febrer del 2022 fir­ma­ven un llarg mani­fest rei­vin­di­cant-lo. El cert és que els dos cor­re­dors per millora la con­nexió amb Bar­ce­lona han gene­rat un debat històric al Vallès Occi­den­tal, ja que muni­ci­pis com Sant Cugat, la pla­ta­forma Fem Vallès, la Cecot con­si­de­ren millor la pro­posta de Vall­vi­drera.

Amb aquest pano­rama el dilema de la nova con­nexió amb Bar­ce­lona con­ti­nua viu qua­ranta anys després. Avui mateix, però, l'alcalde de Ter­rassa, Jordi Ballart ha valo­rat posi­ti­va­ment que es faci l'estudi de via­bi­li­tat i ha recor­dat que des del 2010 l'Ajun­ta­ment defensa el desen­vo­lu­pa­ment fer­ro­vi­ari pre­vist al Pla ter­ri­to­rial Metro­po­lità de Bar­ce­lona (PTM) que pre­veia la nova con­nexió entre Bar­ce­lona i el Vallès a través del túnel d’Horta per con­nec­tar Cer­da­nyola, la UAB, Bar­berà del Vallès, Saba­dell i Ter­rassa amb la L3 a Mun­det i arri­bant algun dia a la nova cen­tra­li­tat de l’estació inter­mo­dal de la Sagrera. A la UAB aquesta línia es pre­veia que es con­nectés amb la xarxa d’FGC exis­tent i també es pre­veia que entre Saba­dell i Ter­rassa apa­regués una nova con­nexió fer­roviària per la N-150. També, ha tor­nat a fer incís en la neces­si­tat d’incloure la futura estació de Ter­rassa sud.

Reunió amb el Con­sell Comar­cal

El secre­tari de Mobi­li­tat i Infra­es­truc­tu­res, Marc San­glas, va reu­nir-se ahir amb repre­sen­tants del Con­sell Comar­cal i d’alguns ajun­ta­ment per anun­ciar-los que farà un estudi per ana­lit­zar la con­nec­ti­vi­tat fer­roviària pel cor­re­dor d’Horta tenint en compte pos­si­bles traçats per “cap­tar noves deman­des i fer ser­veis pas­sants a Plaça Cata­lu­nya.

També estu­di­a­ran les actu­a­ci­ons de millora al cor­re­dor de l’R4 –com el túnel de Mont­cada, inclòs al Pla de Roda­lies, i l’incre­ment de freqüències– a més d’actu­a­ci­ons com­ple­mentàries, que podrien asso­lir “fun­ci­o­na­li­tats de millora de la con­nec­ti­vi­tat del sec­tor del Parc de l’Alba i l’UAB amb el Bar­ce­lonès Nord”, apun­ten en un comu­ni­cat.

El govern també va lici­tar el desem­bre pas­sat la redacció de l’anàlisi per si era fac­ti­ble el per­llon­ga­ment fer­ro­vi­ari de la línia S2 d’FGC (Bar­ce­lona-Vallès) des de l’estació de Saba­dell Parc del Nord fins a Cas­te­llar del Vallès amb la intenció que en un any es puguin valo­rar les diver­ses alter­na­ti­ves que s’hi plan­te­gin.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia