Infraestructures i serveis

L’avanç de Pla Director del Logis Empordà preveu 166 noves hectàrees de sòl industrial

Veïns de Siurana, Garrigàs, Vilamalla, el Far i Palau de Santa Eulàlia s’han unit per oposar-s’hi

El Departament de Territori ha presentat l’avanç de Pla Director Urbanístic d’activitat econòmica del Logis Empordà, que preveu l’estació intermodal a Vilamalla i 166 noves hectàrees de sòl industrial, segons informa l’agència Acn. El pla té com a objectiu establir les condicions urbanístiques per promoure “un gran pol d’activitat econòmica i logística al nord de Catalunya, amb un important component d’intermodalitat en el transport de mercaderies”.

La proposta, però, ja ha suscitat oposició entre els municipis afectats. Veïns de Siurana, Garrigàs, Vilamalla, el Far i Palau de Santa Eulàlia han creat una associació per intentar aturar el projecte. Afirmen que no se’ls ha tingut en compte i que el pla planteja un “model oposat” a les necessitats del territori.

L’any 2013, l’aleshores conseller de Territori Santi Vila, va encarregar engegar els tràmits per elaborar el PDU del Logis Intermodal Empordà i deu anys després, el 2023, la Direcció General d’Ordenació del Territori i Urbanisme del Departament va demanar la col·laboració l’Incasòl per a la redacció integra del Pla.Aquest maig s’ha presentat el primer document: l’avanç del PDU d’activitat econòmica del Logis Empordà i s’ha engegat la fase de participació ciutadana amb diverses sessions informatives al territori. La previsió amb la qual treballa el Departament és poder portar el plec a aprovació inicial a principis del 2025.

El projecte afecta – ja sigui de forma parcial o limítrof- els termes del Far d’Empordà, Vilamalla, Garrigàs, Siurana, Palau de Santa Eulàlia i Sant Miquel de Fluvià. No obstant això, des del Territori remarquen que els treballs de redacció de l’avanç han “acotat l’àmbit d’afectació” i que l’actual proposta “afecta exclusivament terrenys inclosos als termes de Vilamalla i el Far d’Empordà”.

Tres alternatives

El document analitza fins a tres opcions -inclosa l’alternativa 0 de mantenir la situació actual- i conclou que la millor és l’alternativa 3. Aquesta opció, que consideren “més equilibrada i adequada”, proposa desplaçar la terminar ferroviària del Far i ubicar-la en paral·lel a la banda est de la línia de tren a l’alçada de l’estació de Vilamalla. Això, diuen, seria compatible amb futures variants (est o oest) de Figueres.

D’aquesta manera, s’alliberarien unes 60 hectàrees que s’alliberarien al Logis del Far i que es podrien destinar a activitat econòmica per acabar de desenvolupar el Logis. La proposta, més, preveu 106 només hectàrees més per a aquesta finalitat. Unes 70 hectàrees a l’est “entre el Far i Vilamalla” i a l’entorn de la GI-8594.

A la banda sud i a l’entorn de l’actual sector industrial de Vilamalla, preveu dos zones de creixement més de menors dimensions. Una d’11 hectàrees i una altre de 25 hectàrees. Totes dues a tocar de la futura estació intermodal. El document, de fet, remarca que aquests nous sectors faran de “ròtula de contacte i comunicació” i s’integraran a la futura infraestructura. En total, l’alternativa proposada preveu unes 166 hectàrees de nous sòls d’activitat industrial, amb l’estació a banda.

Tot i que els principals municipis afectats per aquestes infraestructures són Vilamalla i el Far, veïns dels municipis afectats, però, ja s’han començat a organitzar en contra del projecte i s’han agrupat en una plataforma: Prou Expansió Logis Empordà. Els contraris al projecte no veuen viable cap de les alternatives proposades i només contemplen que s’apliqui la 0, mantenint l’estat actual.

També critiquen que no se’ls hagi consultat en el procés d’elaboració d’aquest primer document ni convocat al procés de participació. Almenys, asseguren, als municipis de Siurana, Palau de Santa Eulàlia o Garrigàs. “Tot i això, la meitat de l’estació intermodal es planteja en terme de Tonyà, que pertany a Garrigàs”, assegura un del portaveu de la plataforma contrària, Sergi Carenys. I no només això. Carenys explica que a aquests municipis també els preocupa que formin part de PDU i que això en un futur impliqui o bé el desenvolupament d’altres sectors o bé que els limitin altres usos en els seus terrenys.

Jornades de participació

Territori diu que les jornades de participació s’han organitzat només amb la col·laboració dels ajuntaments del Far i Vilamalla perquè són els termes “afectats” però recorda que les sessions són “públiques” i “hi pot assistir tothom”. De fet, a la que es va fer a Vilamalla hi van participar veïns de Siurana i Garrigàs. La propera se celebrarà avui mateix a la tarda. A més, des del Departament insisteixen que en el tràmit d’avanç de planejament del PDU s’ha donat audiència als sis ajuntaments que constaven a l’acord d’inici del projecte, “indistintament si hi estaven afectats o no”.

Des de la plataforma afirmen que també creuen que tot plegat respon a les demandes de “multinacionals” i que tot plegat va en contra del model de sostenibilitat que des dels governs es promouen.A més, Carenys diu que part dels terrenys -especialment a Siurana- estan a tresquilòmetres dels Aiguamolls de l’Empordà. “No hem d’oblidar que totes aquestes terres són aiguamolls que han estat dessecats fa no més de 100 anys. Per tant, encara són zones humides, tot i que potser algunes no tenen aquesta protecció”, remarca.

Els veïns no són els únics que es mostren en contra de com s’ha gestionat el pla. L’Ajuntament de Garrigàs, juntament amb els tres municipis limítrofs del projecte (Siurana, Sant Miquel de Fluvià i Palau de Santa Eulàlia), han sol·licitat per escrit i “amb caràcter d’urgència” una reunió amb la Direcció Territorial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

trànsit

Els Mossos despleguenun macro operatiu de Trànsit amb una trentena de controls simultanis

Barcelona
BANYOLES

Fil a l’agulla per a desenvolupar Sota Monestir

BANYOLES
URBANISME

La Paeria impulsa la construcció de 17 nous habitatges al Centre Històric

lLEIDA
serveis

El nou pavelló de les Glòries incorporarà una coberta verda

bARCELONA
infraestructures

El traspàs de la línia R1 de Rodalies farà els primers passos el gener del 2025

barcelona
TREBALL

Denuncien la sobrecàrrega de feina de les infermeres a la costa tarragonina

L’Ametlla de Mar
SOCIETAT

Barcelona acull del 10 al 18 d’agost la quinzena edició del Circuit Festival

Barcelona
MEDI AMBIENT

Buiden de peixos el pantà d’Ulldecona per evitar una mortalitat massiva

La Pobla de Benifassà
INFRAESTRUCTURES

Acciona pagarà finalment els afectats per les esquerdes del túnel del Coll de Lilla

Montblanc