opinió

L'autovia de la Bisbal, encara

Ha cau­sat sor­presa l'anunci ara fa un temps d'una nova expo­sició pública de la «vari­ant» dita de la Bis­bal. Calia ima­gi­nar que ja s'havien expres­sat prou exhaus­ti­va­ment amb escrits, decla­ra­ci­ons i al·lega­ci­ons els argu­ments a favor i en con­tra de cadas­cuna de les alter­na­ti­ves. Tot el que s'ha dit públi­ca­ment quant a cos­tos, fun­ci­o­na­li­tat i impacte en les per­so­nes i en el medi ha estat prou extens i prou docu­men­tat per haver pres, d'una vegada per totes, una decisió justa i pon­de­rada sobre el millor traçat. Però no, ara se'ns diu que d'aquí a poc sor­ti­ran nova­ment a infor­mació pública uns altres estu­dis infor­ma­tiu i d'impacte ambi­en­tal, amb modi­fi­ca­ci­ons que poden afec­tar nous parat­ges i pro­pi­e­tats. En aquest sen­tit, cal recor­dar que la llei obliga a pre­sen­tar un mínim de dues alter­na­ti­ves per cor­re­dors dife­rents, en el pre­sent cas, al nord i al sud de la Bis­bal.

Ens sorprèn no tant la rei­te­ració del tràmit com el fet que el procés tan­cat de les al·lega­ci­ons pugui ser uti­lit­zat ara com una estratègia per can­viar el sen­tit dels estu­dis pre­sen­tats en l'ante­rior expo­sició pública. No s'enten­dria gens ni mica si fos així. Recor­dem que tant l'estudi infor­ma­tiu com el d'impacte ambi­en­tal apor­ta­ven argu­ments repe­tits i de pes a favor del traçat nord, un traçat que, a més a més, va rebre l'aval de la majo­ria d'enti­tats i ins­ti­tu­ci­ons i de tots menys un dels ajun­ta­ments afec­tats. Cal tenir pre­sent que dar­rere d'una con­sulta no sola­ment hi ha un acte admi­nis­tra­tiu amb uns cos­tos, sinó que també es paga molt car en pre­o­cu­pació, temps i diners dels afec­tats, par­ti­cu­lars i enti­tats.

Arri­bats a aquest punt voldríem creure que la decisió d'obrir un nou procés d'infor­mació pública obe­eix única­ment a l'interès d'intro­duir mesu­res cor­rec­to­res i de pro­te­gir la qua­li­tat de vida de les per­so­nes. No es podria enten­dre que la nova con­vo­catòria no con­templés les millo­res pro­po­sa­des públi­ca­ment per enti­tats i asso­ci­a­ci­ons per tal de mini­mit­zar l'impacte de totes dues alter­na­ti­ves, nord i sud. Si no fos així, supo­sa­ria que s'han ban­de­jat les al·lega­ci­ons en un clar esca­mo­teig dels tan pre­go­nats anun­cis de par­ti­ci­pació ciu­ta­dana. Res no s'enten­dria del nou procés públic anun­ciat si el con­se­ller decidís tirar pel dret seguint el camí anun­ciat en les seves decla­ra­ci­ons de l'estiu de 2006 i no aportés a la dis­cussió solu­ci­ons i millo­res en tots els traçats.

Si no s'no incor­po­ren millo­res al traçat nord, inclosa la sor­tida Bis­bal-cen­tre recla­mada per indus­tri­als i comer­ci­ants de la Bis­bal, obrir ara un nou procés per jus­ti­fi­car una decisió ja presa haurà estat una men­tida monu­men­tal i una befa als afec­tats. Cap veí de Corçà, Cruïlles, la Bis­bal o Fon­teta enten­dria l'acti­tud mos­trada i el pro­ce­di­ment seguit a l'hora de pro­jec­tar una gran infra­es­truc­tura viària que afec­tarà irre­ver­si­ble­ment el futur d'aques­tes pobla­ci­ons i de tot el Baix Empordà.

Des de la Pla­ta­forma volem rea­fir­mar la nos­tra postura, que es basa en la força dels argu­ments econòmics, tècnics i ambi­en­tals, tots clara­ment a favor del traçat nord. I si no és així, que es digui, i per què.

Pere Freixas, en nom de la Plataforma a favor del traçat nord


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.