Caos de mobilitat a València
Els estralls de la Dana han estroncat el corredor de l’AP-7, a més d’altres ponts i esvorancs que trigaran setmanes a refer-se
Al marge del tall del TAV, que s’allargarà entre 14 i 21 dies, els de línies de Rodalies i Metrovalència fora de servei no tenen dates
Les reparacions de les infraestructures malmeses es poden allargar mesos
La magnitud del col·lapse a València, fins ara, ha posat el focus en els centenars de víctimes i el suport vital per garantir queviures i serveis a les poblacions afectades. Però en paral·lel, les administracions ja han activat els serveis tècnics per refer un mapa d’infraestructures arrasat per les crescudes de barrancs, esllavissades i esclafits i mànegues. S’estan refent les connexions d’aigua, clavegueram, llum, gas o les xarxes de telèfon i internet, però el dia a dia de la mobilitat, molt més complexe i costós, trigarà setmanes, o mesos, a quedar restablert, amb autopistes tallades per nombroses esllavissades, ponts caiguts i un sistema ferroviari amb afectacions en les cinc línies de Rodalies i les connexions d’alta velocitat amb Madrid inutilitzades igualment en diversos punts.
80 quilòmetres viaris tallats
El balanç inicial del Ministeri de Transports xifra, pel que fa a la xarxa que depèn de l’Estat, en 80 quilòmetres les afectacions viàries sobre carreteres de la xarxa primària, tot i que el llistat segurament deixa de banda els problemes en altres vies locals que depenen de les administracions valencianes. El punt crític és la caiguda del viaducte que travessava la rambla de Poio al límit entre València i Quart de Poblet, a l’A-7. I en aquest cas no es tracta del desdoblament de l’N-340, sinó del tram de la circumval·lació de la capital del Túria en què l’AP-7 –lliure de peatge des de feia dècades– mantenia l’antiga denominació entre Paterna, pel nord, i Silla. Tot aquest tram, només, ja implica 30 quilòmetres del corredor mediterrani de transport per carretera que ha quedat interromput. L’alternativa va ser desviar el trànsit de camions provinents d’Europa i a Catalunya per l’AP-2, al Penedès i en direcció a l’Aragó. Pot ser una solució per a les rutes amb direcció a l’Andalusia més occidental, però un trasbals per arribar a Alacant, Múrcia o Almeria.
Els treballs inicials s’han centrat a restablir un corredor alternatiu a través dels accessos a València, la V-30 i la V-31, tot i que amb restriccions diverses: trams de calçades úniques rehabilitades o passos alternatius mentre s’han anat retirant els centenars de cotxes i camions encallats o bolcats per les rierades i reparant els estralls per aigua negada o esvorancs.
Els problemes també s’han estès a l’autovia A-3, que connecta València amb l’interior i Madrid, i que ha patit esllavissades al seu pas per les poblacions de Xiva, Utiel i Requena, amb vehicles amuntegats. Els passos alternatius, en haver-hi doble calçada, han permès reobrir el conjunt de la via al trànsit, amb ús prioritari per als serveis d’emergència i afectacions per la retirada de vehicles amuntegats. En altres dues carreteres de calçada única (les N-330 i N-322) hi ha diversos ponts arrossegats per les riuades i trams esllavissats que cal refer, a més de garantir la solidesa del conjunt de cada infraestructura.
Ferrocarrils desapareguts
Les vies fèrries tampoc van resistir l’embat de l’aigua i els serveis de proximitat han quedat suspesos. Les línies de Metrovalència no circulen des de dimarts pels danys en la infraestructura, tallers i cotxeres i fins i tot el punt de comandament, mentre a la companyia ningú no gosa a pronosticar cap termini per restablir la normalitat i emplacen els usuaris a seguir les novetats en els pròxims dies. Segons el ministre de Transports, Óscar Puente, l’únic servei que s’ha recuperat parcialment de la xarxa d’Adif és la connexió d’Euromed amb Barcelona i Castelló, cap al nord, que ahir ja es va refer, però resta pendent el traçat sud cap a Alacant, mentre que la restitució de la línia del TAV cap a Madrid s’allargarà, d’entrada, entre 15 i 21 dies. L’aiguat va envair túnels a Torrent i Xiva, a més de descalçar vies i tombar pals de la catenària, amb alguns vehicles com a obstacles, però els dos quilòmetres amb estralls greus es podran refer de manera més senzilla que l’altre caos, el del sistema de valencià de Rodalies. Dues línies, la C5 i C6 es van reobrir ahir amb serveis mínims, però les altres tres –C1, C2 i C3– tenen trams ”desapareguts”. Només a la C3, 45 dels 90 quilòmetres de recorregut travessen la zona més crítica arrasada per les avingudes d’aigua, i les reparacions es poden allargar durant mesos.