Infraestructures i serveis

Infraestructures

Barcelona estrena tramvia entre Glòries i Verdaguer

Els comuns demanen que s'acceleri la connexió fins a Francesc Macià, tot i que no estigui pressupostat per 2025

Barcelona ha estrenat avui la connexió amb tramvia des de la plaça de les Glòries fins a Verdaguer. Ara passa al llarg de dos quilòmetres pel centre de la ciutat, i completa així la primera fase de la connexió per l’avinguda Diagonal. El nou servei ha començat a operar a les cinc del matí per part de la línia T4 del Trambesòs; les altres dues línies, la T5 i la T6, operen el trajecte Ciutadella-Vila Olímpica. Les obres que han culminat amb l’estrena d’avui van començar al març de 2022.

L’estrena d’aquest nou servei estava previst per ahir, però la vaga convocada per UGT i CCOO va portar a ajornar-la un dia. De fet, aquesta vaga també va fer que se suspengués la inauguració solemne que havien de fer les autoritats nacional –Salvador Illa– i local –Jaume Collboni. Els representants dels treballadors reivindiquen més recursos, per poder donar resposta a l’augment d’usuaris.

Inversió de 63 milions

La primera fase de connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal, la unió de les línies del Trambesòs i el Trambaix, ha requerit una inversió de 63 milions d’euros, dels quals 48 corresponen a obra civil i uns altres 15 a la fabricació de tres noves unitats per reforçar el servei. Per fer front a la despesa, la Generalitat ha posat 37 milions, que han servit per finançar l’obra civil. L’ajuntament, per la seva part, ha posat 11 milions. Quant a les noves unitats que s’han hagut de fabricar, se n’ha fet càrrec l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), ens en el que participen la Generalitat, l’ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). A més a més, l’ajuntament de Barcelona ha destinat 52 milions a les obres d’urbanització, i uns altres 8 milions a la construcció del col·lector, que era imprescindible abans de començar la infraestructura del tramvia. Els tres nous tramvies adquirits es posaran en servei en el primer trimestre del 2025, amb el que la flota de tramvies passarà de 18 a 21.

Milers de viatgers

S’estima que el nou tram Glòries i Verdaguer –que uneix la plaça de les Glòries amb el carrer Girona– donarà resposta a una demanda de 24.000 viatges al dia i pot ajudar a treure uns 2.000 cotxes al dia del tram central de la Diagonal.

Autobusos eficaços

Les administracions implicades en aquesta obra esperen que el nou tram descongestionarà la xarxa d’autobusos, sobretot les línies horitzontals.. També hauria de millorar la connectivitat de la xarxa de transport públic, ja que afavorirà l’enllaç amb les línies de metro L1, L2, L4 i L5, amb 14 línies d’autobús urbà de TMB i amb algunes interurbanes.

I la segona fase?

La segona fase de la connexió amb la Diagonal, la que ha de permetre connectar el Trambesòs amb el Trambaix, s’està acabant de redactar el projecte d’infraestructura i les instal·lacions. Recordem que representarà tenir tres noves parades: Diagonal-Cinc d’Oros, Balmes i Casanova. En aquest cas el pressupost estimat és d’uns 90 milions –aportats íntegrament per la Generalitat a l’ATM–. Pel que fa al material mòbil, caldrà fer una inversió de 80 milions d’euros, que aportarà directament l’ATM. Només el pressupost de la part tramviària ja serà de 70 milions d’euros. En paral·lel, l’ajuntament de Barcelona té redactat ja el projecte de reurbanització de la segona fase, i implica una inversió d’uns 53 milions. Està en fase de validació tècnica. També està en fase de validació tècnica un altre projecte necessari, el segon tram del col·lector que s’instal·larà a la Diagonal, que té un pressupost d’uns 61 milions d’euros. Tots aquests documents i treballs previs a l’inici material de la segona fase s’haurien d’aprovar de forma definitiva durant el segon trimestre del 2025. Després d’aprovar els “papers”, caldrà aprovar els pressupostos. Les obres tindran una durada de 40 mesos. Encara no estan calendaritzades.

La connexió del tramvia per la Diagonal és una de les grans obres de transport públic que té en marxa la capital catalana al costat de la de la línia 9 del metro i la prolongació de la línia 8 dels Ferrocarrils de la Generalitat.

Usuaris satisfets

Els usuaris avui mostraven satisfacció i curiositat. Han estat les primeres reaccions entre els que han fet servir aquest diumenge per primer cop el trajecte en tramvia entre Glòries i Verdaguer. “Pensava que el trajecte seria més feixuc”, assegurava un d’ells. A banda de la reducció en el temps de trajecte, que tots celebraven, s’ha valorat el fet de disposar d’un mitjà de transport menys contaminant.

Per la seva part, la presidenta del grup de BComú a l'Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha reclamat aquest diumenge a l'alcalde, Jaume Collboni, "accelerar" la connexió del tramvia fins a Francesc Macià i que el projecte es desvinculi de la negociació dels pressupostos. "Tant si hi ha pressupostos per al 2025 com si no, ha d'haver-hi tramvia el 2027". La connexió completa, ha explicat, permetrà anar de banda a banda de la ciutat en 25 minuts.

Collboni, per la seva part, va reiterar: “El meu compromís és continuar la connexió fins a Francesc Macià per la Diagonal.” Però va insistir que calen pressupostos i va demanar a tots els grups polítics el suport als comptes municipals i de la Generalitat. “Confio que arribarem a un acord per a 2025 i podrem continuar les obres de connexió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.