infraestructures
Estrena de la variant d’Anglès, que ha de treure 5.000 vehicles del centre
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha inaugurat aquest matí la reivindicada variant d’Anglès, que el departament calcula que permetrà treure uns 5.000 vehicles diaris de l’interior del nucli urbà. Amb un pressupost de 30,7 milions d’euros i un traçat d’1,6 quilòmetres de llargada, en què destaca un túnel de 490 metres, la nova via enllaça la C-63 –que en el tram entre Anglès i Santa Coloma de Farners assumeix uns 7.000 vehicles diaris de mitjana, amb prop d’un 8,5% de pesats– i l’N-141e, la coneguda tradicionalment com carretera de la vergonya entre Girona i Olot, que a la zona d’Anglès absorbeix uns 12.000 vehicles diaris.
“La variant d’Anglès millorarà la fluïdesa en la circulació, disminuirà temps de desplaçaments i permetrà una millor gestió del trànsit, alhora que redueix el risc d’accidents i millora la seguretat dels vianants”, ha remarcat en l’acte de posada en servei Paneque, que també ha assenyalat que la nova via “contribueix a una mobilitat més sostenible”.
Per la seva banda, l’alcalde, Jordi Pibernat, segons recull ACN, ha celebrat sobretot els 5.000 vehicles al dia que deixaran de passar pel carrer Indústria al centre del municipi. “Fins ara els camions ens partien el municipi i ara caldrà veure quines obres es poden fer perquè aquest carrer sigui més transitable pels vianants”, ha dit Pibernat, que també ha exposat la preocupació dels comerciants d’aquesta via per veure com afectarà la reducció de trànsit davant les seves botigues. D’altra banda, l’alcalde ha destacat: “La variants ens millora els accessos i ens farà molt atractiva la futura zona industrial projectada al municipi.”
La nova carretera
El traçat de la nova carretera, que té una calçada de dos carrils de 3,5 metres d’amplada cadascun, separats per una mitjana d’1 metre i amb vorals d’1 metres d’amplada, discorre per l’est del municipi. Comença a la C-63 al sud d’Anglès on s’ha construït una rotonda (accés sud) per a connectar la travessera d’Anglès, la C-63, el cementiri d’Anglès i altres camins de la zona amb la nova carretera. Al cap d’uns 250 metres comença el túnel. La variant continua després del túnel en direcció nord fins a la connexió amb l’N-141e, on s’inclou una altra rotonda (accés nord) que també serveix per accedir al nucli d’Anglès.
Des del departament de Territori es destaca que en l’execució de les obres, a més de la formació de la nova carretera, les noves rotondes i el nou túnel, s’han construït dues estructures: un pas inferior que dona accés al cementiri per sota de la variant i un pas inferior per donar continuïtat a un camí.
L’obra també ha comportat l’execució de la infraestructura necessària per l’estesa de la fibra òptica al llarg de tota la traça, dels elements per a facilitar el drenatge de la carretera, les mesures d’integració ambiental i la millora del ferm de la travessera d’Anglès de la C-63 (avinguda de Santa Coloma), amb un paviment nou fonoabsorbent, per a reduir l’impacte sonor del trànsit.
Territori destaca que el túnel de la variant és l’element constructiu més significatiu d’aquesta actuació. “Atesa la geologia i geotècnia de la zona, el túnel s’ha excavat mitjançant perforació i voladura, segons el tram”, s’explica. També s’avança que es preveu instal·lar-hi aquest hivern panells fotovoltaics per a generar energia d’origen renovable per alimentar les instal·lacions del túnel, en el marc del Programa d’autogeneració i descarbonització de la xarxa viària del Departament.
L’obra s’ha completat amb els elements de senyalització i abalisament i les barreres de seguretat, i la reposició d’un tram de via verda que forma part de la ruta del Carrilet Olot – Girona i que resultava afectat pel traçat de la nova variant.
Aprofitant la presència de la consellera Paneque, una cinquantena de persones s'han apropat amb estalades fins on feia l'acte per protestar contra el govern de la Generalitat i reclamar la independència.