Infraestructures i serveis

Arriba el torn de l’estació del Nord

Les obres de reforma de l’estació d’autobusos han de començar a final d’aquest mes i està previst que finalitzin el 2026, amb un pressupost d’uns deu milions d’euros

Hi haurà un únic accés per a viatgers al carrer Nàpols i es posaran tots els serveis a la planta baixa. Els veïns reclamen més seguretat, menys autobusos i menys contaminació

L’estació del Nord és la principal estació d’autobusos de Barcelona i porta passatgers als punts més distants, tant d’Europa com de l’Estat espanyol i al nord d’Àfrica. L’any 2023 va registrar més de 2,6 milions de viatgers anuals i prop de 150.000 expedicions. Aquestes xifres, però, topen directament amb l’estat en què es troba actualment la infraestructura, que en els darrers anys ha viscut en una provisionalitat eterna que li ha impedit mostrar la seva millor cara. I mai millor dit, perquè l’estació té una de les façanes vidriades més completes que es conserven a la ciutat, la qual ara serà recuperada, segons el projecte de reforma presentat per l’Ajuntament de Barcelona. Les actuacions han de començar a final d’aquest mes –segons està previst– i han d’acabar el 2026. Mentre durin les obres, l’estació mantindrà tota la seva activitat.

El projecte, promogut i gestionat per Barcelona de Serveis Municipals (BSM), preveu respectar la singularitat de l’edifici, catalogat com a bé cultural d’interès local. Les dues actuacions més contundents són les de concentrar en una mateixa planta tots els serveis de l’estació i la d’establir un únic accés per a viatgers al carrer Nàpols. Dos canvis que, segons fonts de l’Ajuntament, permetran millorar el flux de passatgers per l’interior de l’estació, facilitaran la seva estada i reforçaran la intermodalitat amb una millor connexió amb l’estació de metro i Rodalies Arc de Triomf.

Aquesta nova fase de treballs disposa d’un pressupost de 10 milions d’euros, 4,8 dels quals provenen dels fons europeus Next Generation dins del pla de sostenibilitat turística Destinació Barcelona (PSTDB).

La reforma donarà un especial protagonisme a la gran façana vidriada, que és fruit d’una ampliació que l’arquitectura modernista va propiciar l’any 1910, i que és la que dona al carrer Nàpols. També es preveu recuper el vestíbul noble que té l’estació i que ara no serveix per als usos d’aquesta, sinó per a les instal·lacions poliesportives.

Amb aquesta actuació es completa la reforma iniciada l’any 2021 que va permetre reubicar a l’estació d’autobusos algunes de les línies d’excursions turístiques que aleshores feien parada a la via pública. Era el primer pas d’un nou hub de mobilitat turística de la ciutat, ja que permetia concentrar en un mateix punt els fluxos d’arribades i sortides de Barcelona. De fet, Barcelona Turisme hi va instal·lar una oficina d’informació nova sobre l’oferta turística i cultural del territori. Ja aleshores es van modernitzar els espais de l’estació i es va transformar l’entrada principal per apropar-la a l’estació de metro i Rodalies d’Arc de Triomf.

Serveis a la planta baixa

Des del punt de vista estructural, el canvi més rellevant d’aquesta nova fase d’adequació de l’estació és la concentració de tots els serveis a la planta baixa. Fins ara, aquests quedaven repartits entre dues plantes, fet que sovint provocava desorientació als viatgers. La nova única planta serà també més diàfana per fer més fluid el moviment de persones. Amb aquesta intenció s’obriran nous passos interiors i es reconfiguraran les noves zones tant d’espera com de restauració. Segons l’Ajuntament, l’oferta de restauració també es redefinirà.

Els veïns reclamen seguretat

Les reformes anunciades per l’Ajuntament, i presentades en el darrer consell de barri, no satisfan els veïns, els quals, a més d’obres de remodelació, exigeixen mesures per combatre, d’una banda, la inseguretat a l’entorn de l’estació, i de l’altra, l’alt nivell de contaminació que representen tants autobusos junts i funcionant en una mateixa zona. També la circulació dels autobusos provoca molèsties i episodis de tensió, sobretot a la cantonada de Roger de Flor amb Ali Bei. El fet d’haver propiciat que l’estació es converteixi en un hub turístic ha empitjorat, segons els veïns, tots aquests problemes, i per això demanen més presència policial, que no arribin noves línies d’autobús i que es garanteixi que la reforma implicarà millores pel que fa a la contaminació acústica que també pateixen.

A Saragossa
L’actual estació del Nord és l’antiga estació de trens de Saragossa o del Nord, obra de Pere Andrés, d’estil neoclàssic, que va ser inaugurada l’any 1862 i que va funcionar durant uns cent anys. La magnífica coberta vidriada, així com les façanes dels carrers Nàpols i Sardenya, són de Demetri Ribes i s’hi van afegir posteriorment, el 1910. L’any 1972 va quedar tancada i es va recuperar l’any 1992 per al torneig olímpic del tennis de taula. Els espais adjacents s’han destinat a usos tan dispars com ara un centre esportiu i una caserna


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia