infraestructures
Nova fase de perllongament de l’L8 de FGC a Gràcia i Plaça Espanya
Aquest gener s’amplien les ocupacions en superfície a l’entorn de les dues estacions barcelonines fins al mes de març
La connexió de les línies Baix Llobregat-Anoia i Vallès suposarà una inversió prevista de 412 milions d’euros
Aquest mes de gener arrencarà una nova fase de les obres de connexió de les línies del Vallès i Llobregat-Anoia d’FGC a l’entorn de les estacions de plaça Espanya i Gràcia de Barcelona. Al mateix temps també començaran els treballs previs de la futura sortida d’emergència que s’ubicarà al carrer de Muntaner.
Pel que fa a l’àmbit de l’estació de plaça Espanyahan de començar els treballs per a l’execució de pantalles perimetrals a l’interior de la plaça incorporant maquinària de grans dimensions. Un fet que comportarà que s’ocupi més superfície i afecti el trànsit de la rotonda, que s’implantaran gradualment les nits del 13 i del 14 de gener. Pel que respecta als carrils, es reduiran, i passaran dels sis que hi ha ara, a com a mínim quatre. La parada d’autobús ubicada a la zona central de la Gran Via de les Corts Catalanes, costat Llobregat, també s’ha de traslladar.Uns canvis que estaran operatius fins al mes de març.
D’altra banda, en paral·lel, altres tasques relacionades amb l’obra en aquest entorn comportaran afectacions puntuals en la mobilitat al lateral mar de Gran Via. Entre el 15 de gener i el 12 de febrer, al costat mar, i entre el 12 de febrer i el 5 de març, al costat Fira.
Àmbit Gràcia
En l’àmbit de l’estació de Gràcia – plaça Gal·la Placídia, s’iniciaran els treballs d’implantació, amb afectacions puntuals en la mobilitat de vehicles fins al 10 de gener. Unes modificacions que es fan per contnuar amb els treballs de la nova estació de Gràcia i del futur intercanviador amb l’estació actual. A partir del 13 de gener, s’ampliaran les ocupacions a la plaça de Gal·la Placídia. S’ocuparà totalment la vorera costat Besòs de la Via Augusta, entre Travessera de Gràcia i el carrer de l’Oreneta i es desplaçarà el pas de vianants i la parada de bus.Es reubicarà l’aparcabicis i es tancarà provisionalment el parc infantil.
Al carrer Muntaner, s’executaran treballs previs d’implantació i de desviament de serveis per a la construcció d’una de les sortides d’emergència del futur túnel, en el tram entre els carrers de Laforja i l’Avenir. Aquesta setmana, es produiran afectacions puntuals en la mobilitat de vehicles, en el costat Llobregat. I a partir del 13 de gener, s’ocuparà el carril de circulació i serveis/aparcament del costat Besòs. De la mateixa manera s’ocuparà parcialment la vorera. Una fase que estarà en marxa fins al 21 de març.
Restriccions al trànsit al carrer Comte d’Urgell
Les tasques d’execució de les pantalles per als pous de les estacions d’Hospital Clínic i de Francesc Macià comportaran restriccions significatives al trànsit a partir de mitjan gener. En concret, s’ocuparà totalment la calçada del carrer Comte d’Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega, a partir de la nit entre el 19 i el 20 de gener. I, a partir del matí del 23 de febrer, es tancarà a la circulació la calçada del mateix carrer Comte d’Urgell, entre la plaça de Francesc Macià i el carrer de Buenos Aires.
Davant d’aquestes restriccions des del Govern es recomana als usuaris de l’autobús que s’informin de les modificacions de les parades i als conductors de vehicle privat que evitin circular, en la mesura del possible, per aquest àmbit. Així mateix informen que es prendran diverses mesures per facilitar la mobilitat afectada per les obres, desviant línies d’autobús i generant itineraris alternatius de trànsit pels vehicles que passin per la zona afectada. També es prendran mesures per garantir l’accessibilitat a peu i els itineraris ciclistes.
Transformació de la mobilitat
Tots aquests treballs corresponen a l’obra per al perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia i la seva connexió amb la del Vallès que executa el departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica. Unes tasques que inclouen la construcció d’un túnel de 4 quilòmetres mitjançant tuneladora en la major part del traçat, i tres noves estacions: Hospital Clínic (intercanvi amb L5), Francesc Macià (intercanvi amb tramvia) i Gràcia (FGC). Addicionalment, es remodelaran les estacions actuals de Plaça Espanya i de Gràcia. Les tasques compten amb un pressupost de 300 milions d’euros i, sumats els imports previstos per a les instal·lacions de túnel i estacions i d’arquitectura de les estacions, la inversió per aquesta actuacióserà de 412 milions d’euros.
Amb l’actuació es vol millorar i ampliar la cobertura en transport públic en zones densament poblades i amb diversos equipaments de rellevància a Barcelona; millorar la connectivitat ferroviària; facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer pel transbordament amb metro; i incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia i altres línies d’FGC. Es preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones usuàries noves.