infraestructures
El Prat, cinquè aeroport de la UE en vols comercials
L’aeroport del Prat es va mantenir el 2024 com el cinquè aeroport de la Unió Europea amb més vols comercials, segons dades fetes públiques recentment per l’Eurostat. El Prat, amb 342.811 vols comercials, es va situar només per darrere dels aeroports Schiphol d’Amsterdam (483.609), Charles de Gaulle de París (462.816), Frankfurt (436.811) i Madrid-Barajas (413.012). Per darrere de Barcelona, es van situar els de Munic (318.097), Roma (313.618), Atenes (256.634), Viena (241.983) i, tancant el top ten, Dublín (240.369).
Cal destacar que l’aeroport del Prat és el que va experimentar un creixement més alt entre els sis primers, amb un 9,1% més de vols comercials que el 2023 (quan en va registrar 314.134), seguit dels de Munic (8,3% d’auge) i Madrid (7,9%).
Les dades de l’Eurostat indiquen que, en conjunt, als 27 països de la UE es van registrar un total de 6,7 milions de vols comercials l’any passat (un 5,8% que el 2023, quan n’hi van haver 6,3 milions). La xifra segueix, però, per sota dels nivells anteriors a la pandèmia, ja que el 2019 es va arribar als 7 milions.
Aeroports dels PPCC
A banda de Barcelona, en les dades de l’Eurostat hi ha una dotzena més d’aeroports dels Països Catalans. Destaca en 12a posició l’aeroport de Palma, amb 236.527 vols comercials (un 6,3% més que el 2024). En 28è lloc, se situa l’aeroport d’Alacant, amb 114.813 vols (un 15,7% més); en 43è, el de València, amb 79.049 vols (un 6,9% més), i en 44è, el d’Eivissa, amb 77.609 vols comercials (un 0,5% més). Quant a l’aeroport de Menorca, va registrar 34.772 vols comercials (un 3,3% més), xifra que el col·loca en 85a posició.
Pel que fa l’aeroport Girona-Costa Brava, va tenir un fort augment del 27,3%, de 11.644 a 14.827 vols comercials. Això el situa, el 2024, en el lloc 119è del rànquing d’aeroports de la UE, 14 posicions més amunt que el 2023, quan va ser 133è.
També millora la posició l’aeroport de Reus, que és 166è, amb 7.250 vols comercials (un 15% més que els 6.305 que el van situar 171è el 2023).
En canvi, baixen alguns llocs, tot i créixer un xic en vols (però, per sota la mitjana), tant l’aeroport de l’Alguer (139è, amb 11.470 vols, un 4,6% més que el 2023, quan va ser 135è) com el de Perpinyà (213è, amb 3.838 vols, un 3,8% més que el 2023, quan va ser 223è).
En les dades d’Eurostat també apareixen, amb dades molt menors de vols comercials, els aeroports de Sabadell (65), Vila-real (41) i Son Bonet (5).
Tràfic origen-destí
D’altra banda, la Cambra de Comerç de Barcelona ha fet pública una nova entrega de l’estudi Observatori del trànsit aeri de Barcelona, en què destaca que l’aeroport del Prat s’ha mantingut aquesta temporada d’hivern –en què hi ha hagut un augment de places del 14,2%– com el 2n aeroport en tràfic d’origen-destinació, amb 23 milions de passatgers, només per darrere de Londres-Heatrhow, i com a 7è en trànsit total. Segons la Cambra, aquestes dades subratllen la importància de Barcelona com a destinació turística i econòmica, diferenciant-se de grans hubs com Istanbul i Frankfurt, on el tràfic de connexió té més pes.
L’informe també analitza les dades anuals del 2024, en què el Prat va arribar als 55,03 milions de viatgers –un 10,3% més que el 2023–, i assenyala que la puntualitat va ser del 74,9% en les arribades i del 65,7% en les sortides, cosa que el situa “en una posició intermèdia-alta respecte als principals aeroports europeus”.