INFRAESTRUCTURES
Les mercaderies, per l’interior
“Els camions amb productes perillosos tenen totalment prohibit circular per dins dels nuclis urbans. En canvi, els trens carregats amb aquest tipus de mercaderies passen per dins dels nostres pobles i ciutats. És un risc que augmentarà encara més amb el tercer fil del corredor mediterrani.” Així de contundent s’expressa el doctor el dret civil i professor de la Universitat Rovira i Virgili Sergio Nasarre, que aquest dilluns serà al Parlament Europeu per presentar les peticions de la Plataforma Mercaderies per l’Interior.
Aquesta plataforma, una organització ciutadana que aplega entitats i persones sobretot de la demarcació de Tarragona, té el suport de totes les forces parlamentàries catalanes i ha aconseguit que el Comitè de Peticions del Parlament Europeu hagi admès a tràmit per la via d’urgència la seva reclamació. La Plataforma alerta que amb les obres de l’esperat corredor del Mediterrani, si es manté el tercer cablejat per la costa, augmentarà molt –de tres a set vegades, segons afirmen– el trànsit de mercaderies per poblacions del litoral.
Això implica més risc per a les persones, per a espais naturals i per al patrimoni cultural. “Portarem a europa estudis fets per enginyers que demostren que només el soroll i les vibracions provocades per l’augment del trànsit ferroviari ja suposarien un risc perquè superarien els límits permesos”, assegura Nasarre. Entrant en més detall, posa com a exemple que les vibracions podrien afectar l’estructura de l’amfiteatre romà de Tarragona, que és patrimoni de la humanitat.
El pitjor, però, és el risc químic. Nasarre recorda que les dues mercaderies que més es transporten en tren són el gas butà i l’àcid clorhídric. “Un crea una llengua de foc i l’altre, gasos tòxics. Només una fuita podria provocar 175 víctimes mortals. Si hi hagués un gran accident podria quedar arrasada mitja ciutat de Tarragona o tres quartes parts de ciutats com Altafulla i Torredembarra.” Un altre escenari que plantegen és una fuita d’òxid d’etilè, una mercaderia que no es transporta tant sovint com les altres dues però que en cas de fuita, asseguren, podria provocar fins a 17.000 morts.
A banda, la plataforma recorda que només a la ciutat de Tarragona, a pocs metres de la via, hi ha dues escoles. “També hi tenim les platges i els càmpings, on cada any hi ha miler de persones. Tots aquests riscos començaran des del primer dia en què el tercer fil comenci a funcionar. Passaran més trens, més llargs i més pesants per una línia que va ser construïda el 1968.” L’alternativa que proposen és relativament senzilla: fer passar les mercaderies per les vies d’alta velocitat –han calculat que caldria una inversió de vint milions d’euros– i amb la possibilitat de fer-ho de nit. Així s’eliminaria el pas pel litoral i, a part de reduir el risc, milloraria el servei de passatgers en una zona de gran activitat turística.