Infraestructures i serveis

Millores i avís dels alcaldes per evitar l’oblit

Els consistoris de Berga i Cercs esperen que els incloguin les millores proposades als enllaços, un dels quals no s’havia previst

A la Nou diuen que no els ho han explicat, a Guardiola no els agrada la solució de les connexions i els empresaris reclamen consens

Queda temps per defi­nir el traç fi del pro­jecte de la C-16 i el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori es mou per anar cop­sant l’opinió d’ajun­ta­ments per incloure millo­res, però men­tre que a Cercs han tin­gut la docu­men­tació, plànols i pro­pos­tes, d’altres com la Nou de Ber­guedà lamen­ten: “Som l’únic que no ens han vin­gut a veure de fa anys, ni ens l’han ense­nyat i ni ens han con­sul­tat”, asse­gura con­tun­dent l’alcalde, Josep Maria Peixó. I recorda que han de fer el túnel de més de 800 metres “i no sé ni on començarà ni on aca­barà ni si les con­ne­xi­ons seran a la rotonda de Mala­nyeu o a la Rodo­ne­lla”. És del parer que no cal­dria l’ampli­ació, com també expressa el de Guar­di­ola, Fer­ran Sayes, i més sibil·lina­ment deixa entre­veure el regi­dor d’Urba­nisme de Berga, Aleix Serra, amb un: “Si s’ha de fer la millora, pri­mer ha de ser per als habi­tants de la comarca, i en el nos­tre cas perquè la ciu­tat resol­gui els pro­ble­mes que genera.” Sayes hi afe­geix que no és una “actu­ació pri­o­ritària” en una comarca que reclama millo­res des de fa anys en el trans­port públic, però com a mínim volen que es faci amb con­sens i tenint en compte les neces­si­tats de mobi­li­tat no només dels muni­ci­pis impli­cats en el traçat físic sinó també dels que de retruc que­den afec­tats, com ara Sant Julià de Cer­da­nyola, la Pobla de Lillet o els pobles de la vall de Sal­des. “És una via que estruc­tura la comarca –diu Sayes– i fins ara no entenc per què se’ls deixa al marge.”

Una petició de con­sens que també com­par­teix el pre­si­dent de l’Asso­ci­ació Comar­cal d’Empre­sa­ris del Ber­guedà (ACEB), Josep Maria Sera­rols, recor­dant que fins ara “sem­pre s’havia plan­te­jat d’esquena a la comarca de forma poc dis­si­mu­lada” com a via ràpida i de pas per con­nec­tar l’àrea metro­po­li­tana amb la Cer­da­nya a través del túnel del Cadí. Sera­rols és favo­ra­ble a la via sem­pre pri­mer mirant “les neces­si­tats de la població i de les empre­ses” del Ber­guedà, i per això estan “al cos­tat de totes les pro­pos­tes de millora i al·lega­ci­ons que pre­sen­tin els ajun­ta­ments”.

En defi­ni­tiva, que si real­ment es vol eli­mi­nar l’estigma de via de ser­vei per a esquia­dors, que se’ls tin­gui en compte. I avi­sen que un oblit com dei­xar-se la sor­tida d’enllaç nord a Cercs i reduir les actu­als “és molt simp­tomàtic de com s’estava plan­te­jant”, indica Sayes.

Per això insis­tei­xen en el diàleg, que sí que hi va haver, després de la reunió del febrer amb l’alcalde de Cercs, Urbici Mala­gar­riga, i que va supo­sar que al final tin­gui el com­promís que s’inclourà l’enllaç en direcció a Bagà en el futur dis­seny per evi­tar un únic accés al muni­cipi i que “auto­bu­sos i cami­ons arti­cu­lats hagues­sin de donar la volta dins el nucli per sor­tir”.

De moment són parau­les i fal­ten les con­cre­ci­ons en un procés que no serà fàcil. A Berga també espe­ren que sigui una rea­li­tat el que ja van dema­nar al seu moment en for­mat d’al·lega­ci­ons tots els par­tits el 2018 per “millo­rar la segu­re­tat, la fun­ci­o­na­li­tat i la inte­gració a la ciu­tat”. A l’enllaç Berga Nord, però sobre­tot a l’enllaç Berga Cen­tre, ja que els diven­dres de pujada i els diu­men­ges de bai­xada s’hi pro­hi­bei­xen uns girs per no haver de cre­uar la car­re­tera i crear un focus de peri­llo­si­tat. Per al del cen­tre van pro­po­sar una rotonda ele­vada que per­metrà fer aquests girs i donar un segon accés al barri de Casam­pons i dei­xar en un únic sen­tit el pont que actu­al­ment hi con­necta. En aquest punt, a l’altura de l’ins­ti­tut, també es cobrirà la C-16 per amor­tir el so i poder ofe­rir un nou espai enjar­di­nat a sobre.

A Guar­di­ola, l’alcalde Sayes espera poder asseure’s i plan­te­jar els dub­tes que els gene­ren els acces­sos dibui­xats a la vall del Pedra­forca, on hi ha el cas­tell decla­rat bé cul­tu­ral d’interès naci­o­nal (BCIN) i el polígon indus­trial, però també el de la con­nexió a la Pobla de Lillet i Sant Julià, on les calçades en cada sen­tit de la C-16 se sobre­po­sen i “gene­ra­ran un mur que no veiem clar”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.