barcelona
L’Ajuntament de Barcelona veu “urgent i necessària” l’ampliació del Prat
El Comitè Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona considera “urgent i necessària” l’ampliació de l’aeroport del Prat per acollir més vols de llarg radi. Així ho recull un informe elaborat per 25 experts de diferents àmbits, que no entra a valorar quina és l’opció més adient per ampliar la infraestructura i la seva capacitat. Els experts aposten per acostar-se a les 90 operacions per hora davant de les 78 actuals i consideren que encara hi ha “marge per créixer”, segons ha explicat l’enginyer en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Oriol Altisench. D’altra banda, reclamen complir amb les compensacions mediambientals encara pendents de l’ampliació anterior i les que es requereixin en un futur.
El document apunta que per recuperar el ple rendiment de l’aeroport fins a les 90 operacions cal allargar la pista i reconeix que això afectarà espais naturals protegits com La Ricarda i El Remolar. A més, l’augment de les operacions tindrà afectacions sobre els veïns de localitats com Gavà i Castelldefels. El text analitza diferents escenaris i assenyala que les opcions plantejades fins ara “traspassen una línia vermella” per a diferents grups socials. “Estem davant una decisió complexa i de gran transcendència social”, assenyala el document.
L’informe afirma també que l’aeroport té potencial per doblar les rutes de llarg radi en els propers 15 anys, fins als 50 per setmana, és a dir, un milió més de passatgers a l’any. El document incideix en el model de governança i reclama que l’Ajuntament de Barcelona pugui prendre’n part. L’alcalde de la ciutat, Jaume Collboni ja s’ha fet seu el document i el traslladarà als governs català i espanyol i al president d’Aena, segons ha explicat la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet.
Compensacions mediambientals
Abans d’afectar els espais naturals, el text prioritza, com a solució parcial i a curt termini, optimitzar el disseny actual. A més admet que si s’actua sobre espais mediambientals protegits “caldrà passar un filtre ambiental molt exigent a la Unió Europea”. Tant Altisench com Bonet han insistit que cal complir les compensacions mediambientals, tant les compromeses en l’ampliació anterior, com les que es demanin en un futur en cas d’ampliació de la tercera pista. Unes demandes que també es fan des d’ERC. El portaveu del grup a l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Corona, ha afirmat aquest dimecres que des d’ERC vetllaran per la “defensa dels espais naturals”.
L’informe també apunta a millorar la connexió de les terminals, el desenvolupament de la ciutat aeroportuària i la construcció d’una terminal satèl·lit que permetrien més posicions de contacte per als avions de llarg radi. Unes mesures que Corona ha afirmat que defensaran des d’ERC, sense oblidar que l’aeroport del Prat no és l’únic de Catalunya i posant el focus en el desplegament del model aeroportuari català, que forma part dels acords d’investidura entre el PSC i ERC. Corona ha assenyalat que aquest model ha de ser governat des de Catalunya i ha de “donar resposta al model econòmic de país que volem”. En aquest sentit, el portaveu dels republicans ha apuntat que el grup defensarà que la inversió de 17 milions d’euros vagi en la línia d’aquest model aeroportuari català i permeti connectar de manera “eficient” els diferents aeroports catalans amb una línia d’alta velocitat.
Per la seva banda, Junts ha apostat fermament per l’ampliació de la capacitat del Prat, però ha fet especial èmfasi en la qüestió de la governança. “De res servirà que es prometi o es comenci un full de ruta si la governança està centralitzada, des de la distància o en funció dels interessos dels accionistes públics, i privats d’Aena”, ha avisat el portaveu del grup, Damià Calvet. Per això ha demanat el traspàs, perquè es pugui “governar des de la proximitat”.
En el cas de BComú, Janet Sanz, ha considerat una “presa de pèl” que el govern de Jaume Collboni “estigui prioritzant l’ampliació de l’aeroport per davant de les Rodalies”. Alhora, ha posat en dubte que es pugui fer l’ampliació sense afectacions mediambientals, i ha criticat que no es tingui en compte els ecologistes i els veïns en aquest grup de treball. Sanz ha lamentat també que l’informe “no es mulla, ho recull tot i no concreta”.
Per part del PPC, el president del grup municipal, Daniel Sierra, ha carregat contra Collboni per tenir aquest informe “amagat durant anys en un calaix” i ha defensat l’ampliació immediata. “Barcelona i Catalunya ja no poden esperar més”, ha dit.