Infraestructures i serveis

infraestructures

Canvi de travesses de la línia Llobregat-Anoia per adaptar-la al canvi climàtic

L’actuació té l’objectiu de prevenir la dilatació de carrils en episodis de temperatures extremes

En dos anys s’hauran canviat prop de 10.000 travesses al traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat

Fer­ro­car­rils de la Gene­ra­li­tat de Cata­lu­nya (FGC) ha lici­tat avui els tre­balls de reno­vació de prop de 3.000 tra­ves­ses en dife­rents parts del traçat entre Man­resa i Olesa de Mont­ser­rat, a la línia Llo­bre­gat-Anoia. L’actu­ació per­metrà pre­ve­nir la dila­tació de car­rils durant epi­so­dis de tem­pe­ra­tu­res extre­mes. La inter­venció, dona con­tinuïtat a la reno­vació de 6.500 tra­ves­ses que ja es va fer al mateix tram a finals del 2023. En dos anys, en aquest ramal, se n’hau­ran reno­vat prop de 10.000.

Les tra­ves­ses reti­ra­des, de fons pla, es tro­ba­ven a la fase final de la seva vida útil. En els trams on es reno­ven, Fer­ro­car­rils les subs­ti­tu­eix per una com­bi­nació de tra­ves­ses con­ven­ci­o­nals amb d’altres que, com a nove­tat, incor­po­ren tacons de for­migó a la zona de con­tacte amb el car­ril. Aquests tacons per­me­ten un fre­ga­ment més gran amb el balast i apor­ten, per tant, més rigi­desa a la via. D’aquesta manera, s’acon­se­gueix que els car­rils gua­nyin resistència late­ral i no tin­guin dila­ta­ci­ons en epi­so­dis d’ona­des de calor o en dies amb un con­trast tèrmic gran entre les tem­pe­ra­tu­res mínimes i màximes.

El pre­si­dent de Fer­ro­car­rils, Car­les Ruiz Nove­lla, des­taca que “es tracta d’una actu­ació pre­ven­tiva per pro­te­gir la via de qual­se­vol incidència en el con­text de l’emergència climàtica. Des de fa uns anys, a Fer­ro­car­rils hem reforçat totes les actu­a­ci­ons de man­te­ni­ment pre­ven­tiu, davant la presència cada cop més freqüent de fenòmens mete­o­rològics extrems, com poden ser el con­trast extrem de tem­pe­ra­tu­res, rat­xes de vent fort o plu­ges inten­ses. Per aquest motiu, ens hem adop­tat d’un pla per incre­men­tar la resiliència de les infra­es­truc­tu­res en tot aquest con­text”.

Les noves tra­ves­ses amb tacons s’implan­ten en revolts, ja que són els punts de la via sus­cep­ti­bles de pro­duir-se dila­ta­ci­ons de car­ril. La ins­tal·lació d’aquests nous tipus de tra­ves­ses es duu a terme a la línia Llo­bre­gat-Anoia perquè és d’ample mètric, el tipus de via més expo­sat a aquest incidència. Ante­ri­or­ment, l’actu­ació ja s’havia pro­vat amb èxit en alguns revolts del ramal de Mar­to­rell a Igua­lada de Fer­ro­car­rils.

Can­vi­a­ran 3.000 tra­ves­ses més

La lici­tació d’aquest diven­dres pre­veu la reno­vació de gai­rebé 3.000 tra­ves­ses en diver­sos trams entre les esta­ci­ons d’Olesa de Mont­ser­rat i de Monis­trol de Mont­ser­rat i en un tram entre Cas­tell­bell i el Vilar i Sant Vicenç/Cas­tell­galí, en una lon­gi­tud acu­mu­lada de 2 quilòmetres de via, que se sumen als 4 quilòmetres reno­vats en la dar­rera inter­venció. Les fei­nes comp­ten amb un pres­su­post d’1,3 mili­ons d’euros , amb un ter­mini màxim d’exe­cució de 40 set­ma­nes, un cop s’hagin adju­di­cat.

Pla per incre­men­tar la resiliència de les infra­es­truc­tu­res al canvi climàtic

L’actu­ació està inclosa dins del Pla d’Adap­tació al Canvi Climàtic de la Infra­es­truc­tura Fer­roviària d’FGC, una eina de pla­ni­fi­cació estratègica de Fer­ro­car­rils per adap­tar al canvi climàtic les seves infra­es­truc­tu­res, amb l’objec­tiu d’incre­men­tar-ne la resiliència. El pla, que inclou actu­a­ci­ons a exe­cu­tar en el període 2022-2026, sor­geix a par­tir d’una diagnosi de vul­ne­ra­bi­li­tat de les infra­es­truc­tu­res vers al canvi climàtic ela­bo­rada prèvia­ment per Fer­ro­car­rils.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia