Infraestructures i serveis

infraestructures

Canvi de travesses de la línia Llobregat-Anoia per adaptar-la al canvi climàtic

L’actuació té l’objectiu de prevenir la dilatació de carrils en episodis de temperatures extremes

En dos anys s’hauran canviat prop de 10.000 travesses al traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat avui els treballs de renovació de prop de 3.000 travesses en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat, a la línia Llobregat-Anoia. L’actuació permetrà prevenir la dilatació de carrils durant episodis de temperatures extremes. La intervenció, dona continuïtat a la renovació de 6.500 travesses que ja es va fer al mateix tram a finals del 2023. En dos anys, en aquest ramal, se n’hauran renovat prop de 10.000.

Les travesses retirades, de fons pla, es trobaven a la fase final de la seva vida útil. En els trams on es renoven, Ferrocarrils les substitueix per una combinació de travesses convencionals amb d’altres que, com a novetat, incorporen tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril. Aquests tacons permeten un fregament més gran amb el balast i aporten, per tant, més rigidesa a la via. D’aquesta manera, s’aconsegueix que els carrils guanyin resistència lateral i no tinguin dilatacions en episodis d’onades de calor o en dies amb un contrast tèrmic gran entre les temperatures mínimes i màximes.

El president de Ferrocarrils, Carles Ruiz Novella, destaca que “es tracta d’una actuació preventiva per protegir la via de qualsevol incidència en el context de l’emergència climàtica. Des de fa uns anys, a Ferrocarrils hem reforçat totes les actuacions de manteniment preventiu, davant la presència cada cop més freqüent de fenòmens meteorològics extrems, com poden ser el contrast extrem de temperatures, ratxes de vent fort o pluges intenses. Per aquest motiu, ens hem adoptat d’un pla per incrementar la resiliència de les infraestructures en tot aquest context”.

Les noves travesses amb tacons s’implanten en revolts, ja que són els punts de la via susceptibles de produir-se dilatacions de carril. La instal·lació d’aquests nous tipus de travesses es duu a terme a la línia Llobregat-Anoia perquè és d’ample mètric, el tipus de via més exposat a aquest incidència. Anteriorment, l’actuació ja s’havia provat amb èxit en alguns revolts del ramal de Martorell a Igualada de Ferrocarrils.

Canviaran 3.000 travesses més

La licitació d’aquest divendres preveu la renovació de gairebé 3.000 travesses en diversos trams entre les estacions d’Olesa de Montserrat i de Monistrol de Montserrat i en un tram entre Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç/Castellgalí, en una longitud acumulada de 2 quilòmetres de via, que se sumen als 4 quilòmetres renovats en la darrera intervenció. Les feines compten amb un pressupost d’1,3 milions d’euros , amb un termini màxim d’execució de 40 setmanes, un cop s’hagin adjudicat.

Pla per incrementar la resiliència de les infraestructures al canvi climàtic

L’actuació està inclosa dins del Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària d’FGC, una eina de planificació estratègica de Ferrocarrils per adaptar al canvi climàtic les seves infraestructures, amb l’objectiu d’incrementar-ne la resiliència. El pla, que inclou actuacions a executar en el període 2022-2026, sorgeix a partir d’una diagnosi de vulnerabilitat de les infraestructures vers al canvi climàtic elaborada prèviament per Ferrocarrils.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia