Compromís per començar les obres de l'estació de Tortosa a la tardor
L'Ajuntament avançarà a Adif un aval de 2,6 milions per desbloquejar el projecte
L'Ajuntament de Tortosa i Adif van constituir la comissió de seguiment que ha de vetllar per l'aplicació d'un conveni signat el novembre del 2006, però que estava encallat, tot i que ja feia nou mesos que el consistori havia aprovat el projecte de reforma de l'estació. «L'Ajuntament va córrer tot el que va poder, i també havíem fet córrer la comissió de Patrimoni», va recordar Ferran Bel. El projecte preveu l'eliminació de les vies en desús i la transformació de l'estació de Tortosa en una estació terminal, amb cinc andanes i una andana a la capçalera. Amb les obres, s'eliminarà l'actual pas subterrani i es connectarà la zona de l'Eixample amb la ronda Docs i l'avinguda de la Generalitat. A més, es renovarà el tancament de l'estació, es construiran marquesines noves i es rehabilitarà l'edifici per millorar l'atenció als usuaris. Bel també va remarcar que les obres es faran sense afectar el trànsit de trens i el servei als viatgers.
L'alcalde, que ahir parlava com a president de la nova comissió de seguiment, va anunciar el nou calendari que seguirà el procés. Segons Bel, els organismes d'Adif aprovaran el projecte de reforma de l'estació al maig, i les obres podrien estar adjudicades a l'octubre. Així, els treballs haurien de començar a la tardor, amb un termini d'execució de sis mesos, perquè la nova estació de Tortosa puga entrar en funcionament cap a mitjan 2010, amb un retard d'almenys un any sobre el calendari inicial.
En aquest sentit, Bel va detallar que ahir els representants d'Adif van proposar l'ajornament de l'inici de les obres i renegociar el conveni. Aquesta va ser la reacció d'Adif a la demanda de l'Ajuntament sobre la necessitat que la reforma de l'estació de Tortosa puga finançar-se a través de la disposició addicional desena de l'Estatut, com es farà amb l'estació barcelonina de la Sagrera. Però Bel va deixar molt clar que la voluntat de l'Ajuntament és no retardar encara més el procés, sinó propiciar l'inici de les obres. Per tant, el consistori presentarà, tal com es preveia en el conveni, un aval d'un màxim de 2,6 milions d'euros, perquè Adif puga començar les obres mentre es busquen altres fórmules de finançament. «Si en altres llocs s'han buscat altres solucions, aquí també podem fer-ho; però no volem que això puga servir d'excusa per no començar les obres», va insistir Bel.
De fet, a més dels 2,6 milions per costejar la reforma de l'estació, l'Ajuntament també haurà de pagar 3 milions d'euros més per expropiar els terrenys que Renfe té en desús des de l'entrada en funcionament del corredor del Mediterrani. Uns diners que, segons el conveni, Tortosa podria recuperar a partir de l'aprofitament urbanístic dels terrenys; una operació «més complicada» en el context actual de crisi econòmica. Amb tot, l'expropiació dels terrenys no podrà començar fins que Adif els haja desafectat. I la desafecció no serà viable fins que no entre en funcionament la nova estació, a mitjan 2010.
Un conveni dolent
GUSTAU MORENOEl pas del temps i l'actual crisi econòmica han convertit en dolent un conveni que, el novembre del 2006, el govern de Joan Sabaté va saber vendre com l'ocasió del segle. Ara és més difícil d'entendre que, per poder disposar d'uns terrenys que Renfe ja no usa, i que la ciutat va saber cedir el segle XIX perquè es construís l'estació i es facilités el pas del ferrocarril, Tortosa haja de pagar 3 milions d'euros. I 2,6 milions més per costejar les obres de millora d'una estació que Renfe i Adif han tingut oblidada durant anys.