Túnel del TAV acabat l'any 2011
Al ritme actual, el túnel de l'Eixample estarà fet a l'estiu
L'any que ve s'ha d'inaugurar l'L10 entre Zona Franca i Gornal
L'Ajuntament barceloní ha d'aprovar l'ordenança per regular els apartaments turístics
L'any que ve s'acabarà la perforació del túnel del tren d'alta velocitat (TAV) de la Sagrera a Sants si el ritme actual de construcció es manté. A una velocitat mitjana de 14 metres diaris excavats i un cop enllestit més de la meitat del túnel, que ja ha deixat endarrere el carrer Mallorca i la Diagonal per enfilar la recta final pel carrer Provença fins a Sants, la tuneladora Barcino hauria de treure el cap pel pou de sortida del carrer Entença l'estiu que ve. És viable i recomanable, perquè permetria disposar gairebé d'un any i mig per instal·lar les vies i els equips de senyalització, il·luminació i seguretat, i també per fer les proves de circulació per poder complir el compromís del govern espanyol: la posada en funcionament el 2012.
Pel que fa a la llarga construcció de l'L9/L10 de metro, també es preveu que s'inauguri el 2011 el tram entre les estacions Zona Franca i Gornal, que ha de permetre donar servei als treballadors dels polígons industrials del Prat de Llobregat i la Zona Franca, que tindran, de moment, connexió amb l'L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat a l'estació d'Ildefons Cerdà. La previsió actual de la Generalitat és que el tram de l'L9 entre la terminal T1 de l'aeroport i Gornal no entri en funcionament fins al 2012, tot i que el túnel ja està acabat.
Tot i que és una obra acabada de començar, les obres de l'estació de la Sagrera també aniran traient el cap al districte de Sant Martí, si bé aquest és un altre llarguíssim projecte que no estarà a punt fins al 2016, com a mínim. Primer s'han d'arrencar prop de 500 arbres de la ronda de Sant Martí, una part dels quals es trasplantaran a altres espais verds de la ciutat, per començar a construir la pantalla de mar de la futura estació. Però hi ha altres infraestructures estratègiques que haurien pogut començar aquest 2011 i que, amb l'ensorrada d'ingressos a la caixa de l'Estat, han quedat congelades en espera de la millora dels comptes públics o d'una sortida financera que permeti abordar-les. La més perjudicada per la retallada obligada del Ministeri de Foment ha estat la construcció del nou accés de Rodalies a les terminals T1 i T2 de l'aeroport del Prat. És una obra que s'havia posat a licitació i que s'ha aturat, perquè com que encara no havia estat adjudicada a cap constructora no ha suposat cap perjudici econòmic per al govern espanyol.
El Ministeri de Foment va anunciar que es retardava un any l'adjudicació i inici de les obres, però el cert és que el projecte de pressupost general de l'Estat per al 2011 no en recull l'inici fins al 2013, l'any en què hauria d'haver estat acabada segons les previsions inicials. No serà fins al 2012, doncs, que les terminals T1 i T2 de l'aeroport del Prat tindran un enllaç ràpid amb la ciutat gràcies a la nova L9 del metro.
Hi ha un altre projecte que els partits catalans i els sectors econòmics consideren urgent i la situació de la qual és encara més indefinida: els nous accessos viaris i ferroviaris al port de la ciutat. Els projectes no s'han posat a licitació, i no es faran amb els fons públics propis de l'Estat. El govern espanyol, a la manera com ha fet el govern de la Generalitat en el cas de l'L9 del metro i altres infraestructures, buscarà la participació de les constructores en el finançament de l'obra, una fórmula que també es reserva per a la reforma de l'estació de Sants.
El compromís del ministre Blanco és tenir aquest 2011 el pla financer públic-privat que ha de permetre abordar les infraestructures essencials pendents. La reforma de l'estació de Sants encara sembla menys urgent, tenint en compte que l'obra no millorarà el trànsit ferroviari sinó que suposa només la modernització de les instal·lacions comercials i de servei als passatgers. En l'àmbit d'actuació i gestió municipal, a Barcelona el 2011 serà un any de trànsit cap a la celebració de les eleccions locals. Tot i això, hi ha actuacions que han de fer passos decisius durant l'any vinent, com ara desfer el nus en què s'ha convertit el pla de remodelació del Miniestadi del FC Barcelona. La candidatura dels Jocs Olímpics d'hivern del 2022 també ha de tenir enllestida pels volts de l'estiu la proposta tècnica de definirà detalls clau com ara l'emplaçament de les seus de competició. I en clau normativa, també s'ha d'aprovar una ordenança que reguli una qüestió espinosa com són els apartaments turístics.