Tarragona comença el procés per recuperar la concessió del pàrquing Jaume I
L'Ajuntament augura que a finals d'any estarà solucionat, per adjudicar després la construcció d'un de convencional
La decisió s'ha pres en vista de les irregularitats i incompliments observats en les obres de construcció del pàrquing, aturades des de febrer de l'any passat. Ahir, en sessió plenària, i per urgència, i amb les abstencions de Convergència i Unió i del Partit Popular es va acordar iniciar els tràmits perquè l'Ajuntament de Tarragona –com a màxim òrgan de l'administració municipal– recuperi la concessió administrativa de l'aparcament de la Part Alta. La proposta procedeix de l'informe de la comissió informativa i de seguiment de gestió econòmica que fa temps que investiga el Jaume I i que conclou que la unió temporal d'empreses Jaume I ha incomplert un seguit de clàusules del contracte d'adjudicació.
Les irregularitats
En primer lloc, que no s'han complert els terminis de finalització de les obres, que era de 13 mesos i mig des de la signatura del contracte, ja que ja han passat 7 anys des de l'adjudicació. D'altra banda, també s'ha incomplert la clàusula que estipula que les obres no podien estar aturades més de dos mesos –ja en fa quinze–. Un tercer incompliment es refereix a l'absència de llicència en la modificació del projecte que es va portar a terme per ampliar en un 50 per cent el nombre de places d'aparcament. I finalment, l'informe acaba amb la manca de pagament per part del concessionari del cànon establert a favor de l'Ajuntament de Tarragona.
Un nou escenari
Un cop se solucioni el rescat de la concessió «i aïllades totes les incògnites» –segons va explicar l'alcalde, Josep Fèlix Ballesteros– «es procedirà a adjudicar de nou el projecte de pàrquing convencional». Perquè això succeeixi, però, abans cal superar aquest primer tràmit, el qual, en opinió del tinent d'alcalde d'Hisenda del consistori, Pau Pérez, «l'horitzó raonable de temps seria d'uns sis mesos, però, si és abans, molt millor».
Un forat milionari
L'obra està aturada des del febrer de l'any passat, quan l'empresa d'enginyeria Àgora va començar l'estudi de viabilitat de la instal·lació, que va presentar a finals d'agost, en què va transcendir que el funcionament robotitzat era del tot inviable. Tot i que el cost inicial de l'adjudicació de l'obra era de 3,9 milions, actualment es parla de més de 26. Per això, Pau Pérez va recordar: «Vam decidir agrupar tots els crèdits en un de sol a llarg termini, que ens costa un milió a l'any, per aturar la despesa.»
ALGUNS DUBTES
Ple sense acords
El ple d'ahir a Tarragona va refusar una moció del Partit Popular en què es demanava la recuperació de l'abonament vàlid per a 10 viatges de l'EMT. Tampoc no va prosperar una iniciativa popular sobre la necessitat de redactar un nou programa d'orientació per als equipaments comercials de la ciutat perquè l'equip de govern va instar a esperar veure com s'aplica la directiva comunitària. CiU també va presentar dues mocions –sobre participació ciutadana i sobre política d'habitatge– que també van ser rebutjades pels vots dels partits de l'equip de govern (PSC i ERC). D'altra banda, l'alcalde va desmentir les acusacions de CiU respecte a les 207 persones contractades en dos anys.