Que Adif ens agafi confessats
A cinc dies de l'estrena, els cossos d'emergències de la Generalitat desconeixen l'estació i els túnels del TAV a Girona, i no saben com hauran d'actuar en cas d'incident
Han requerit informació a Adif per planificar les accions, però no han rebut resposta
Bombers, SEM i Mossos no han pogut fer-hi ni inspeccions ni simulacres
No existeix cap protocol conjunt d'actuació en cas d'emergència
El projecte inclou els elements de seguretat, però no s'han notificat
Els cossos d'emergències i seguretat de la Generalitat no coneixen absolutament res de l'estació i els túnels urbans del TAV a Girona. No saben quins elements de seguretat incorporen ni com els poden utilitzar, no han pogut fer-hi inspeccions prèvies ni simulacres, no han participat en la definició del projecte i no disposen de cap protocol o pla amb Adif per actuar conjuntament en cas d'incidència. A cinc dies de la inauguració oficial, per als cossos englobats dins de Protecció Civil, l'estació i els túnels de Girona són un complet desconegut. Això inclou organismes com ara Bombers, Mossos i el SEM (Sistema d'Emergències Mèdiques). Per exemple, no saben per on haurien de passar les ambulàncies ni fins on podrien arribar en cas que hi hagués algun ferit, desconeixen on hi ha preses d'aigua per si s'hi ha d'apagar un foc, o per on s'haurien de fer les evacuacions dels viatgers si fos necessari.
Des d'Adif, l'organisme estatal encarregat de la construcció de l'obra, no se'ls ha convocat a cap reunió, i no s'han atès les peticions d'informació que aquests cossos han fet per planificar les actuacions en cas d'algun accident o qualsevol altra incidència dins el túnel o l'estació. Encara més, ningú des de l'Estat els ha notificat oficialment que dimarts que ve hi haurà la inauguració oficial, i que dimecres ja començaran els serveis i hi circularan trens. Ho saben només per la premsa, tal com van confirmar ahir diverses fonts a aquest diari.
El projecte d'Adif incorporava tots els aspectes relacionats amb la seguretat, i hi ha constància verbal que s'ha complert tot el que dicta la llei en temes de seguretat en túnels ferroviaris. Però els cossos de la Generalitat –que són els que haurien d'actuar en cas d'emergència– no han pogut veure cap paper més enllà dels plànols genèrics, des de Madrid no se'ls ha fet arribar informació que han sol·licitat en aquest aspecte, i no han pogut trepitjar l'obra per conèixer les instal·lacions i preveure accions. Fins i tot, des d'un dels cossos s'afirmava ahir que esperen que tot es posi en marxa per poder visitar l'estació i fer-se una idea de com haurien de reaccionar. “No ens han convocat mai, la sensació que tenim és de precipitació i, si passa alguna cosa, haurem d'improvisar”, afirmava ahir una de les fonts. De tota manera, la distància entre les sortides d'emergència, la distància entre el túnel i la superfície o la coincidència de diversos elements com ara l'estació de tren i de bus i el pàrquing són alguns dels elements que s'entreveuen més problemàtics de resoldre sense disposar de més informació.
Compliment de la llei
En cap cas es posa en dubte que tota la infraestructura compleix escrupolosament la normativa de seguretat de l'Estat. Però malgrat els intents que s'han fet –en alguns casos, l'últim va ser fa dos anys– per poder avaluar-los i participar en la redacció dels plans, la descoordinació amb Adif ha estat total. De fet, la llei catalana del 2010 estableix que, en les infraestructures, és necessari el vistiplau d'organismes com ara els Bombers per garantir que les obres són segures i que en cas d'accident hi haurà els espais, les eines i els plans necessaris per actuar. Però, com que el projecte del TAV a la ciutat de Girona és anterior i la llei no és retroactiva, no ha estat obligatori aquest informe.
Aquesta situació de Girona contrasta amb el túnel del TAV entre la Jonquera i el Pertús, que en ser internacional ha de complir també la normativa francesa, molt més estricta que l'espanyola en temes com per exemple les sortides d'emergència, que hi ha cada 200 metres. A més, es disposa de recursos materials adaptats exclusivament per a túnels ferroviaris, com ara camions cisterna que poden anar sobre rails, inexistents a tot l'Estat.