Infraestructures

Adif convoca ‘in extremis' els serveis d'emergència pel TAV

L'ens públic informarà els serveis d'emergència dels túnels urbans de Girona sobre el terreny el dia abans de l'estrena

Els plans d'autoprotecció es van presentar a principi de desembre, però encara no estan homologats

Al desembre
el govern encara va demanar una reunió a l'Estat

La primera reunió sobre el terreny entre Adif i els serveis d'emergència per conèixer les característiques dels túnels urbans i de l'estació de Girona es farà in extremis dilluns que ve a la tarda, just el dia abans de la inauguració de la infraestructura i a 48 hores que hi comencin a passar trens amb passatgers. Aquesta trobada es va pactar ahir després que aquest diari publiqués que els diversos serveis d'emergència –Bombers, SEM i Mossos– desconeixen les instal·lacions i els protocols de seguretat.

Fonts d'Adif van defensar ahir que tota la infraestructura “compleix la legislació vigent” en matèria de seguretat i van retreure que en una reunió convocada al novembre per celebrar-se al desembre no hi participessin els serveis implicats, un fet que neguen des dels serveis d'emergència gironins. A més, van afegir que “no havien rebut cap requeriment d'informació”. Tot i això, el delegat de la Generalitat a Girona va fer arribar el 21 de desembre una carta al subdelegat del govern de l'Estat a Girona en què reclamava que, si es feia la inauguració del dia 8 de gener, es convoqués d'urgència els serveis de Protecció Civil perquè coneguessin els plans de seguretat.

Des de l'ens públic també s'assenyala que ja estan presentats els plans d'autoprotecció, per bé que admeten que encara no estan homologats, un fet que ahir mateix van corroborar fonts de Protecció Civil, que van indicar que Adif havia presentat els plans d'autoprotecció a principi de desembre. Cal tenir present que, amb aquest tràmit, Adif compleix la normativa vigent, ja que s'estableix que el pla d'autoprotecció d'una infraestructura s'ha d'homologar en un termini màxim de sis mesos des de la posada en funcionament. Protecció Civil també indica que serà un cop es disposi del pla d'autoprotecció quan es farà un simulacre i que després la llei fixa fer-ne un per any. Adif també emfatitza l'experiència que té en aquest tipus d'infraestructures i que el tram subterrani de Girona, de més de 7,2 quilòmetres, disposa de sortides d'emergència, senyalització, hidrants i rutes d'evacuació com marquen els protocols.

Preocupació a l'alcaldia

L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va enviar ahir a primera hora del matí una carta al subdelegat del govern de l'Estat a Girona per expressar-li la seva “profunda preocupació” pel fet que cinc dies abans de la posada en marxa de la infraestructura del TAV els serveis d'emergència no tinguin la informació necessària per actuar-hi en cas que hi hagi un accident. Puigdemont també requereix a l'Estat que, d'aquí a dimarts que ve, “es corregeixi aquesta anomalia” abans no comencin a passar els combois. L'alcalde es va mostrar preocupat pel fet que el pla d'autoprotecció no estigui aprovat i que “s'hagi oblidat aquest aspecte”. En aquest sentit, Puigdemont assenyala: “Si qualsevol sala de festes, per fer el Cap d'Any, havia de complir unes mesures pertinents, encara més ho han de complir els túnels del TAV.” Considera bàsic que “els usuaris tinguin la certesa de totes les garanties de seguretat”.

Les claus

En qüestió de seguretat no es pot improvisar res

D.V

L'actuació d'Adif no contradiu cap element legal i segueix tots els preceptes que marquen les normatives, però també és cert que en matèria de seguretat no val improvisar. I això no vol dir només tenir els plans d'autoprotecció a punt, sinó que els serveis que en cas d'accident han d'actuar els coneguin i també coneguin les instal·lacions.

Arriba massa tard

És obvi que la reunió de dilluns és una mesura d'urgència i que arriba després del malestar expressat per diversos serveis de Protecció Civil, però el que és important és que el servei del TAV s'iniciï amb totes les garanties de seguretat.

Exigència com en l'obra

De fet, cal esperar que els temors no es compleixin mai i no es produeixin accidents als túnels urbans ni a l'estació, però cal disposar de tots els elements de seguretat possibles, com ja es va fer durant l'obra, ja que tot i els temors veïnals l'execució dels treballs es va fer sense registrar incidents greus.

No ve d'aquí

Tampoc passaria res si una obra que ha acumulat tants retards s'endarrerís més per qüestions de seguretat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.