L'Estat descarta que el TAV per a passatgers circuli pel tercer rail fins com a mínim el 2012

La nova infraestructura entre Girona i Figueres només servirà com a connexió per als trens de mercaderies cap a França

L'anunci del tercer rail el va fer l'aleshores ministra de Foment Magdalena Álvarez el setembre del 2007, per adaptar les vies actuals entre l'estació de mercaderies del sud de Girona i Figueres a l'ample internacional. L'obra hauria hagut d'entrar en servei aquest mateix 2009, després que TP Ferro hagués entregat el tram internacional, amb el túnel del Pertús inclòs. Aleshores, el ministeri ja va deixar clar que el tercer rail serviria per als trens de mercaderia, com a connexió des del port de Barcelona cap a França. Els trens passarien pel ramal del Vallès –on també s'ha fet un tercer rail– i continuarien per la via del TAV entre la Roca i Riudellots, que ja estarà acabada a finals d'aquest any. Aleshores podran passar pel tercer rail fins a Figueres, i després connectar a través de la variant ferroviària de Figueres amb el tram internacional de TP Ferro entre Llers i Perpinyà. D'aquesta manera no s'hauran d'aturar per canviar d'ample de via, i TP Ferro ja podrà començar a explotar el túnel, un fet que permetrà rebaixar la indemnització que haurà de rebre l'empresa pel retard en la resta de trams de les obres. Aquesta indemnització és d'uns 60 milions d'euros cada any, en concepte del que TP Ferro deixa d'ingressar en no passar-hi combois.

No tanquen la porta

Amb el projecte de tercer rail, però, s'havien creat expectatives que també hi podrien circular trens de passatgers des de Perpinyà cap a Figueres, Girona i Barcelona. Des d'Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries), el seu director d'infraestructures, Rafael Rodríguez, va reiterar que la previsió és que les obres del tercer rail s'acabin a finals del 2010: «Però serà per a mercaderies i inicialment no hi haurà trens de passatgers fins al 2012, quan s'hagin enllestit les obres de la línia d'alta velocitat en tots els trams.» Rodríguez, però, no va voler ser taxatiu en aquest punt i va deixar la porta oberta a la possibilitat que es pugui canviar aquesta decisió: «A hores d'ara, des d'Adif no tenim previst que hi passin passatgers. Ara bé, es tracta d'una decisió tècnica i política, i no sabem què pot passar demà. El projecte hi és, s'està fent i es podria aprofitar, però la decisió s'haurà de prendre quan toqui.»

Les obres de col·locació del tercer rail estan ara en el tram entre Celrà i Flaçà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Fira dedicada al cinema, el manga i tot el relacionat al món “friki”, a Banyoles

BANYOLES
Societat

Denuncien el retard en el pagament dels ajuts pel tancament dels canals d’Urgell i Segarra-Garrigues

Mollerussa
societat

180.000 nens no tenen assegurat un àpat complet al dia

barcelona
societat

Barcelona acollirà per primera vegada la reunió anual de directors de l’Instituto Cervantes

BarcelonA
societat

Minut de silenci per condemnar els crims de Font de la Pólvora

girona
Administracions

L’AMB preveu una inversió de 423 milions aquest mandat

Barcelona
societat

Dret a Morir Dignament exigeix menys retard en les eutanàsies autoritzades

barcelona

733 pacients atesos a la unitat de diagnòstic ràpid de cardiologia del Santa Caterina

girona
educació

La UdG, entre les 200 universitats del món més compromeses amb els ODS

girona