Infraestructures

La Generalitat insta Foment a pagar l'N-II com l'eix transversal

Pastor vol pagar de cop en acabar l'obra, però Montoro s'hi oposa i Vila li proposa espaiar-ho més en el temps

El nord es desdoblarà, però no serà autovia

El projecte per desdoblar l'N-II té un nou escull, ara de finançament: l'aposta del Ministeri de Foment per fer tots els trams del nord amb el mètode alemany –pagar l'obra de cop un cop acabada– està topant amb l'oposició del Ministeri d'Hisenda, que no veu bé aquest sistema, segons expliquen fonts de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. Davant d'aquesta situació, el departament de Santi Vila ha suggerit finançar l'obra a través del sistema de peatge a l'ombra, és a dir, que l'Estat vagi pagant a la constructora adjudicatària un tant per vehicle que hi circuli durant 25 o 30 anys. D'aquesta manera, el pagament s'espaiaria més en el temps i les quantitats serien més petites, tot i que al final l'import que es pagaria seria més alt. La Generalitat, que ha usat aquest mètode per fer el desdoblament de l'eix transversal, ha explicat al ministeri que hi ha empreses catalanes interessades a fer l'N-II en aquestes condicions.

De fet, des del govern català es plantegen diverses opcions: que es paguin amb peatge a l'ombra només els trams del nord, que també s'utilitzi per fer el tram Sils-Maçanet del sud, o fins i tot que a l'adjudicatària d'aquestes obres se li traspassi també la gestió dels trams ja construïts o en construcció i, per tant, el peatge a l'ombra s'estengui a tota l'N-II.

La diputada gironina del PP Concepció Veray assegura que “ara com ara Foment té clar que ho vol fer amb mètode alemany” i recorda que la ministra Ana Pastor sempre ha parlat d'aquest sistema. Veray insisteix que la previsió del ministeri, com va anunciar Pastor a l'agost, és posar tots els trams a licitació l'any que ve –“o a principis del 2015 si algun tràmit endarrereix algun projecte”, puntualitza Veray– i deixar-los adjudicats aquesta legislatura.

Des del PSC, el diputat Àlex Sáez es mostra “escèptic” amb el fet que es puguin trobar empreses per fer el nord amb qualsevol tipus de pagament diferit –ja sigui per mètode alemany o peatge a l'ombra– i recorda que el govern de Zapatero va intentar la col·laboració publicoprivada per al tram Maçanet-Tordera i no se'n va sortir.

Poca autovia

D'altra banda, un dels aspectes importants del projecte presentat fa uns mesos per Foment és la renúncia tant al fet que el desdoblament arribi a Tordera –només es farà fins a Maçanet– com al fet que tota la part nord –des de la circumval·lació de Girona fins a la frontera– sigui autovia, ja que s'ha replantejat la manera de fer el desdoblament i s'ha optat per duplicar la via actual. Veray puntualitza que les variants de Bàscara i de Pont de Molins sí que seran autovia i defensa la duplicació de la resta: “En el moment actual abordar una autovia nova no és possible.” Així, l'A-2 –autovia– i l'N-II duplicada s'aniran alternant al nord.

El fet que alguns trams no siguin autovia suposa, entre altres coses, que la velocitat màxima serà 100 i no 120, que s'hi podran incloure rotondes i que els vorals no caldrà que tinguin tants metres.

LA XIFRA

170,71
milions
és el pressupost total per als trams del nord de l'N-II: des de la circumval·lació de Girona fins a la frontera.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia