Port, corredor ferroviari i A-27 prenen el relleu a l'A-7 en la inversió estatal el 2010

La previsió del pressupost a Tarragona puja a uns 500 milions i inclou acabar els grans projectes però iniciar-ne ben pocs

«És un gran pres­su­post per a Tar­ra­gona, perquè es con­ti­nua apos­tant per l'exe­cució d'obra real, i fins i tot és supe­rior al del 2008, i pocs poden dir-ho, això», es feli­cita el dipu­tat del PSC per la demar­cació, Fran­cesc Vallès, que també des­taca «la sen­si­bi­li­tat del govern esta­tal amb Cata­lu­nya, on s'inver­teix com no havia fet mai, i també vers el con­junt dels ciu­ta­dans, ja que més del 50% dels comp­tes es dedi­quen a des­pesa social». En com­pli­ment de la dis­po­sició addi­ci­o­nal ter­cera de l'Esta­tut, de fet, la inversió a Cata­lu­nya és la segona més alta de l'Estat, amb gai­rebé 3.600 mili­ons. «L'objec­tiu és fer front a l'atur i gua­nyar com­pe­ti­ti­vi­tat», con­clou Vallès.

L'auto­via de Mont­blanc

Com sol pas­sar, les par­ti­des d'infra­es­truc­tu­res són amb diferència les més altes. Així, en espera de les moci­ons que pre­vi­si­ble­ment hi pre­sen­ta­ran ara tots els grups, des­ta­quen els 117 mili­ons que Foment dedi­carà a la millora i ampli­ació de la xarxa viària, amb un espe­cial èmfasi en els 66 mili­ons que des­ti­narà a l'A-27, ja amb els tre­balls avançats en tots els trams. L'obra es pre­veu aca­bar del tot el 2012, però la que sí que s'ha d'enlles­tir l'any vinent és la millora de la T-11 entre l'aero­port i els bar­ris de Ponent de Tar­ra­gona, que rebrà 22 mili­ons més. Les espe­ra­des obres de les vari­ants de Cor­bera d'Ebre i Gan­desa, a l'N-420, final­ment podrien ser una rea­li­tat el 2010, men­tre que la de Riu­de­cols, en espera de defi­nir-ne el traçat, es tor­narà a pos­po­sar. Els «pro­ble­mes per deci­dir un traçat defi­ni­tiu, que alen­tei­xen les obres», són pre­ci­sa­ment la raó que Vallès dóna per expli­car que enguany tam­poc no s'hagi pres­su­pos­tat cap par­tida des­ta­ca­ble, ni tan sols per a redacció de pro­jecte, per allar­gar l'A-7 cap al País Valencià i cap a Vila­franca, la gran assig­na­tura pen­dent que que­darà ara en matèria viària a la demar­cació, jun­ta­ment amb l'arri­bada a Lleida de l'A-27, que tam­poc rebrà el 2010 cap par­tida des­ta­ca­ble. De l'auto­via medi­terrània, l'A-7, l'any vinent tot just s'aca­barà el tram entre Van­dellòs i l'Hos­pi­ta­let de l'Infant, i s'aca­ba­ran de pagar els que ja s'han posat en marxa enguany, i el pro­jecte del ter­cer cin­turó de Tar­ra­gona també queda apar­cat.

Més cor­re­dor medi­ter­rani

En matèria fer­roviària, també són remar­ca­bles els 111 mili­ons per ampliar i moder­nit­zar les línies –sense comp­tar-hi els 57 per fer l'estació cen­tral del sud de l'aero­port, a punt d'adju­di­car-se–, amb els 57 mili­ons per al cor­re­dor medi­ter­rani com a gran obra en marxa. A més, tal com havia promès, l'Estat pres­su­posta en con­junt més de mig milió d'euros per estu­diar la futura línia de TAV entre Tar­ra­gona i Cas­telló. Això sí, ni tan sols s'esmenta la línia de mer­ca­de­ries que ha d'unir el port amb Cas­tell­bis­bal, l'estudi previ de la qual Foment té ja en la recta final. El mig milió d'euros que es des­tina a la façana marítima de Tar­ra­gona s'entén com una dotació tran­sitòria men­tre no arri­ben els resul­tats, el 2011, de l'estudi de Foment per defi­nir què farà.

Port i aero­port

Les inver­si­ons al port també seran l'any vinent abun­dants: fins a 56 mili­ons d'euros, dels quals 25 seran per ampliar el moll d'Anda­lu­sia com a ter­mi­nal de con­te­ni­dors, ja en marxa des del febrer. En la mateixa línia, l'aero­port de Reus tindrà una dotació sem­blant a la del 2009 –uns 15 mili­ons–, que, aquest cop sí, han de ser la punta de llança per començar l'exe­cució del gros del pla direc­tor. De moment, Vallès està con­tent perquè «s'ha actu­a­lit­zat el cost que supo­sarà la ter­mi­nal, de 90 a 93 mili­ons, i s'ha posat calen­dari al total de la inversió des d'ara fins al 2013».

Hos­tat­ge­ria i para­dor

Fora de les infra­es­truc­tu­res, el pres­su­post des­tina més aviat escor­ri­a­lles a les comar­ques tar­ra­go­ni­nes. En aquest capítol des­ta­quen 6 mili­ons per a obres de millora del reg a l'Ebre i a Valls; 7,5 mili­ons per a l'emma­gat­ze­matge de resi­dus de la cen­tral d'Ascó, en espera que es defi­neixi on es farà el cemen­tiri nuclear esta­tal, i la remo­de­lació del para­dor de turisme de Tor­tosa, que rebrà més de 3 mili­ons. L'aca­ba­ment de les obres de l'hos­tat­ge­ria de Poblet, atu­ra­des des de fa anys per falta de pres­su­post de Foment, rebrà a més l'empenta en prin­cipi defi­ni­tiva, ara del Minis­teri d'Habi­tatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.