Primer pas per a la transformació de la Part Alta de Tarragona en zona de vianants

Ahir es va posar en marxa la pilona mòbil que limita l'entrada de vehicles al nucli antic tarragoní pel portal del Roser

Des d'ahir, només les persones que visquin a la Part Alta i que paguin l'impost de circulació a Tarragona, així com els comerciants amb negocis dins del nucli antic de la ciutat, són els que podran accedir al casc antic de Tarragona pel portal del Roser, al marge dels vehicles d'emergències. Per l'Ajuntament, és «un gran pas per a la Part Alta perquè és el primer que es fa perquè es transformi en zona de vianants», va explicar el regidor responsable de l'àrea de Mobilitat, Carles Castillo. Des del consistori es va reiterar que el desig principal era «protegir el portal» i per això es va decidir limitar l'entrada de vehicles, tot recordant que «el casc antic de Tarragona també mereix ser caminat».

D'aquí a un temps, moltes més pilones.

En principi, aquest sistema de pilones mòbils és el que estudia instal·lar el consistori a la resta del nucli antic, amb l'objectiu de discriminar positivament. Serà qüestió d'anar superant obstacles –en aquest cas, pilones o elements semblants– perquè els veïns arribin fins als respectius destins. Cadascuna de les pilones s'anirà abaixant a mesura que reconegui el vehicle, per la qual cosa un dels requisits indispensables que ahir mateix va destacar el regidor de Mobilitat és que el titular del cotxe estigui empadronat a la ciutat o que, en altres paraules, pagui l'impost de circulació a l'Ajuntament de Tarragona. «Complint aquests requisits, qualsevol persona que visqui a la Part Alta podrà entrar pel portal del Roser», va recordar Castillo.

Només per a turismes, bicis i motos.

Tota mena de vehicles pesants tindran el pas prohibit pel portal del Roser, encara que pertanyin a comerciants amb negocis a la Part Alta. «Els camions i les furgonetes grans hauran d'entrar pel portal de Sant Antoni», va recomanar el regidor, tot i que encara no s'ha consensuat l'horari de càrrega i descàrrega, ja que és un dels punts que s'ha d'acordar en el pla de mobilitat. Pel que fa a la circulació de motos, la postura municipal serà flexible i en principi no imposarà sancions per circular pel casc antic, tot i que sí que supervisarà cada cas de manera escrupolosa.

El pla de mobilitat, el «full de ruta».

Malgrat que tant els representants de les associacions veïnals com alguns dels residents a la Part Alta van manifestar el gran desconeixement del projecte d'instal·lació de la pilona mòbil, l'Ajuntament, per mitjà del polític responsable de Mobilitat i Seguretat Ciutadana, va insistir que «no farem cap pas sense intentar que hi hagi consens. No hi ha cap actuació dins del pla de mobilitat que estigui tancada, perquè sempre s'hi poden fer modificacions».

Que ningú no s'esgarrifi.

Responent a les crítiques que denunciaven l'agressivitat de l'actuació davant de la muralla romana, la regidora de Patrimoni, Rosa Rossell, va atacar tot recordant que «més lleig era abans, amb les dovelles trencades i amb les rascades dels cotxes». Rossell va assegurar que «les pilones no molesten en absolut per mirar la muralla», en referència a aparells semblants instal·lats a Morella o a Àvila, on, segons la regidora, «són tres vegades més grans. No ens hem d'esgarrifar».

«Una idea brillant però molt poc madurada», lamenta l'Arqueològica

s.c

Després que les associacions de veïns ja van deixar entreveure que l'obra, si bé no els entusiasmava, sí que la veien necessària, el president de la Reial Societat Arqueològica de Tarragona, Rafel Gabriel, en va fer una lectura semblant: «La idea és brillant, però feta sense madurar.» L'Arqueològica sempre s'ha mostrat crítica amb les actuacions dutes a terme per Patrimoni, i per això van recriminar l'excés de pilones. «Ens diuen que tot s'ha fet d'acord amb un procés administratiu però potser aquell dia no estaven encertats o estan limitats», va explicar Gabriel, en referència al vistiplau concedit per la Generalitat, en què, de vegades, també s'han emparat des del consistori tarragoní. A més, per a l'Arqueològica, el portal del Roser sembla Port Aventura després de la restauració i lamenta que la muralla «ha quedat desvirtuada». L'entitat aposta perquè hi predominin els vianants, però alerta que abans cal solucionar la falta d'aparcaments. «Sembla que funcionem a impulsos. No pots prohibir sense tenir alternatives al problema», va indicar.

Un sistema connectat amb la Guàrdia Urbana

S.C

El sistema instal·lat és un equip de gestió i control a través de pilones que regulen l'accés a la zona. El pas restringit està controlat per una càmera lectora de matrícules i, com a complement, s'ha instal·lat un intèrfon que comunica amb la sala de control de la Guàrdia Urbana per si falla el sistema lector i cal facilitar el pas a algun vehicle. La connexió s'ha realitzat a través de fibra òptica. La pilona central és la que permet l'accés i s'han instal·lat un seguit de pilones que marquen el recorregut del vehicle per tal que se situï correctament davant del lector. La base de dades del lector té 900 vehicles identificats, en què s'inclouen els d'emergències i els de les persones amb targeta de circulació de la Part Alta (residents, comercials, professionals i industrials i persones amb plaça de pàrquing).

El tràmit per accedir a la targeta de circulació es pot realitzar a l'OMAC, preguntant per l'àrea de Mobilitat. Tot i que l'obra s'ha realitzat perquè l'accés a la pilona es pugui fer tant des de l'avinguda Catalunya com des de la via de l'Imperi, ahir el mateix Castillo va explicar que eliminaran dues o tres pilones que marquen el passadís d'entrada a la pilona mòbil per tal que els cotxes que vinguin de la via de l'Imperi no hagin de fer una maniobra complicada. D'aquesta manera, es dóna compliment a un dels suggeriments de Convergència i Unió i de les associacions de veïns, que van denunciar la dificultat d'accés si es venia des d'aquesta esmentada via de l'Imperi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.