Infraestructures i serveis

mobilitat

transport públic

Rodalies ha registrat gairebé una incidència diària en un mes

La majoria, 26 de 38, han estat causades per avaries als trens, a la infraestructura o als sistemes de control

En dotze casos, el motiu són obres programades, atropellaments, tempestes o incendis

A un quart i mig d’onze del matí d’ahir, un tren de la línia R1 que uneix Molins de Rei amb Maçanet-Mas­sa­nes pel Maresme es va ava­riar i va cau­sar retards de fins a 30 minuts segons Renfe en la cir­cu­lació entre la població giro­nina i la capi­tal del Maresme, Mataró. Segons la com­pa­nyia, l’ava­ria va afec­tar el ser­vei de sis trens i la cir­cu­lació no es va nor­ma­lit­zar fins a dos quarts d’una del mig­dia. És la dar­rera de les 26 incidències atribuïbles a falla­des de com­bois o d’infra­es­truc­tu­res que ha regis­trat la xarxa de Roda­lies i regi­o­nals de Cata­lu­nya des de l’1 de setem­bre, el dia que entra­ven en ser­vei els abo­na­ments gratuïts, que esta­ran en vigor tot aquest 2022. Fins a 26 incidències en 33 dies, cau­sa­des direc­ta­ment per ava­ries de trens, catenàries o sis­te­mes de con­trol. Si hi afe­gim els retards que han estat cau­sats per obres de millora a la xarxa, per atro­pe­lla­ments de per­so­nes i per tem­pes­tes, arbres cai­guts o incen­dis a tocar de les vies, el nom­bre d’afec­ta­ci­ons puja fins a les 38, més d’una al dia de mit­jana fins al 3 d’octu­bre.

Només set dies en pau

Dit d’una altra manera, dels últims 33 dies tan sols 7 (3, 4, 11, 17, 19 i 21 de setem­bre) han estat exempts d’impe­di­ments relle­vants per a la mobi­li­tat. Les incidències atribuïbles a l’estat dels trens, les catenàries o la resta de la infra­es­truc­tura han tin­gut impac­tes dife­rents. Entre les de menys afec­tació, figura, per exem­ple, un tren regi­o­nal de la línia R15 de Flix a Bar­ce­lona que va acu­mu­lar 40 minuts de retard el 24 de setem­bre, així com un altre tren l’endemà a la mateixa línia, de Bar­ce­lona a Riba-roja i Casp, amb 30 minuts de retard. I, de nou a l’R15, el dia 28, un altre cas amb tras­llats per car­re­tera de Móra la Nova a Riba-roja.

La majo­ria de les ava­ries del mate­rial mòbil o la infra­es­truc­tura, però, han afec­tat tots els trens d’una o més d’una línies. El mateix 1 de setem­bre, l’ava­ria d’un com­boi al túnel d’Arc de Tri­omf afec­tava amb retards de 45 minuts les línies R1, R3 i R4.

El col·lapse més greu

La més greu va ser la falta de cir­cu­lació de trens de totes les línies durant les pri­me­res tres hores punta del matí, el dia 9, perquè no va fun­ci­o­nar a temps el sis­tema de tele­co­mu­ni­ca­ci­ons entre el cen­tre de con­trol de trànsit cen­tra­lit­zat (CTC) i els com­bois, que s’havia inten­tat actu­a­lit­zar informàtica­ment aque­lla mati­nada. Això volia dir 80.000 usu­a­ris i 200 trens sense ser­vei, de cop. Però també hi ha hagut afec­ta­ci­ons simultànies impor­tants en vuit línies, com la que el dia 16 de setem­bre pro­vo­cava retards de més de quinze o trenta minuts a l’R2, l’R2 Sud, l’R4, l’R13, l’R14, l’R15, l’R16 i l’R17 per dues ava­ries a les ins­tal·laci­ons.

Hi ha hagut tres incidències pre­vis­tes per l’inici d’obres als cor­re­dors de la Sagrera de Bar­ce­lona, de Mar­to­rell a Cas­tell­bis­bal i del Medi­ter­rani, amb modi­fi­ca­ci­ons del ser­vei en deter­mi­na­des línies i durant diver­sos dies o mesos –l’R2 Nord i l’R11 les viu­ran fins al desem­bre per l’obra de la Sagrera.

De les 38 incidències, dues s’han produït per atro­pe­lla­ments i una altra per l’emergència sanitària d’un pas­sat­ger. Sis més han estat cau­sa­des per tem­pes­tes que han pro­vo­cat inun­da­ci­ons, sos­ca­va­ments o cai­gu­des d’arbres, i també ha cal­gut atu­rar la cir­cu­lació en dos casos per incen­dis a tocar de les vies.

El Minis­teri de Trans­ports anun­ci­ava ahir que els usu­a­ris ja han adqui­rit gai­rebé 500.000 abo­na­ments gratuïts –1,5 mili­ons a tot l’Estat– a la xarxa de Roda­lies i regi­o­nals cata­lana en aquest pri­mer mes de boni­fi­ca­ci­ons als ciu­ta­dans per afron­tar l’enca­ri­ment del com­bus­ti­ble i l’ener­gia. Això suposa l’11,5% de la població activa cata­lana, segons el mateix minis­teri. El 83,5% cor­res­po­nen a títols de Roda­lies, men­tre que el 16,5%, als ser­veis de mit­jana distància.

38
incidències
ha registrat la xarxa de l’1 de setembre fins ahir per causes pròpies o alienes.
500.000
abonaments gratuïts
ja han estat adquirits pels usuaris de Rodalies.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.