Tarragona reclama que el tramvia pari a El Corte Inglés
El govern ha consensuat el disseny del traçat amb els dos grans ajuntaments del Camp, que hi presentaran al·legacions menors. El de Reus demanarà que la parada terminal es digui Barri Gaudí
L'estudi informatiu del Tramcamp ha estat en general ben acollit tant per l'Ajuntament de Tarragona com pel de Reus, que ja el van consensuar amb el govern prèviament. L'alcalde tarragoní, Josep Fèlix Ballesteros, opina: “L'important és que per primer cop hi hagi un projecte molt estudiat, perquè estem parlant de períodes llargs d'execució.” L'única gran reclamació que hi veu a curt termini és que “hi hagi una estació a la plaça de la Generalitat (just davant d'El Corte Inglés)”, des d'on connectaria amb el ramal previst en una segona fase cap a l'avinguda de Catalunya i estendria el tramvia “per capil·laritat a tota la ciutat”, en un procés que l'Ajuntament pensa que pot començar pel Campus de Sescelades i el parc tecnològic, si bé tampoc descarta que a llarg termini “arribi a la Móra”.
El grup d'ICV a Tarragona també s'ha mostrat entusiasmat per un projecte que servirà per “evitar la construcció de més carreteres i autopistes, i que a més minimitzarà el debat de la capitalitat”, segons la candidata, Arga Sentís. Això sí, ja ha avançat que també hi presentaran al·legacions “per millorar recorreguts i freqüències”. Els ecosocialistes denuncien el “gran sobrecost en el pressupost”, que pujarà a uns 580 milions, gairebé tres vegades més del previst inicialment.
Canvi de nom a Reus
L'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, també ha qualificat de “molt bona notícia” que la Generalitat hagi publicat per fi l'estudi del tramvia. El reusenc, de fet, atribueix a la ciutat el copyright del projecte, tot recordant que els serveis tècnics de l'Ajuntament ja van plantejar l'any 1995 que s'establís aquest mitjà de transport públic a l'àrea central del Camp: “En aquella època, molta gent es va riure de nosaltres quan, en canvi, el que vam fer des de Reus va ser tenir una visió de territori i apostar pel que en un futur serà un corredor umbilical”. Ara, recorda, “aquell somni s'ha fet realitat”. Pérez avança que el consistori només demanarà el canvi de nom de la terminal, que s'ha batejat Sagrada Família perquè és com es diu la plaça on es projecta, si bé “molt poca gent la coneix com a tal, i per això considerem que seria més apropiat que la parada es digui Barri Gaudí”.
Menys satisfet, en canvi, s'ha mostrat el grup de CiU a Reus, a l'oposició. Segons el seu portaveu, Carles Pellicer, l'estudi del Tramcamp s'ha presentat ara només “amb motius electoralistes”, i planteja un recorregut per la ciutat –a través dels passejos, i no per l'avinguda Marià Fortuny, com també es va estudiar– “malgrat que no hi ha hagut el debat suficient, ni cap mecanisme de participació”. CiU presentarà una moció al ple reusenc perquè “es reconsideri” la proposta actual.
LA XIFRA
Fins a la Part Baixa
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) s'ha declarat “globalment favorable” al traçat dissenyat, si bé al·legarà “per ampliar la demanda potencial del servei". En una primera fase –quan entri en servei el corredor mediterrani– proposa que el tramvia utilitzi l'actual plataforma ferroviària, no sols entre Cambrils i Salou, sinó que arribi fins a l'estació de la Part Baixa de Tarragona per la mateixa línia, amb un tercer rail provisional en ample europeu des de Vila-seca. També demana un itinerari més urbà per Bonavista, Campclar i Torreforta. Ja al centre, la PTP reclama que el tramvia no s'acabi a la Imperial Tarraco, sinó que continuï pel carrer Pere Martell i la línia actual fins a l'estació, amb parades a la Tarraco Arena i el Serrallo. A Reus, es proposa situar un nou intercanviador amb el bus i el tren a Bellissens. L'ens, a més, vol que quan s'obri el corredor mediterrani, i mentre el Tramcamp no funcioni, es mantingui el servei de regionals per la línia actual entre l'Hospitalet i Tarragona.