la crònica
De l'alta velocitat al servei de bus
Mai tants passatgers havien trepitjat l'estació de Figueres-Vilafant en tan pocs dies
L'estació de l'alta velocitat de Figueres-Vilafant s'ha convertit des de dilluns en una àrea de transbord on centenars de viatgers incrèduls deixen el confort dels vagons del TAV o el TGV per seguir el seu viatge en autobús. Ahir, a les deu del matí, el primer repte de Joan Carles Garcia, l'encarregat de Renfe que coordina el dispositiu, és posar ordre a la desena d'autocars buits que intenten fer-se lloc davant de l'estació. Han vingut tots alhora, Garcia corre de l'un a l'altre, fent retrocedir els uns i indicant als altres que es posin a lloc. A primera línia, només hi vol tres autobusos que recolliran els viatgers que arribaran d'aquí a pocs minuts amb els trens d'alta velocitat des de França. En dos dels vehicles hi pujaran els que van en direcció a Barcelona i que faran el viatge en bus fins a l'estació de Sants de la capital catalana. L'altre autocar recollirà els viatgers que tenien previst baixar del TAV a Girona. Renfe ha optat per aquests serveis de bus, perquè traslladar els viatgers cap a l'estació convencional de Figueres per seguir en tren hauria pogut col·lapsar l'estació de Girona i descontrolar les combinacions dels trens habituals.
Tot és a lloc quan arriba el TAV i els passatgers –la majoria estrangers– s'apilonen amb l'equipatge davant els autocars. Garcia i el personal de l'estació –també els guardes de seguretat que s'han de reconvertir en personal d'informació– fan preguntes senzilles: “Girona, Barcelona?” A poc a poc cada viatger va cap al seu vehicle. Se'ls veu bastant resignats. “Ens han avisat al tren, també m'han enviat un missatge de text al telèfon i ens anuncien una hora de retard”, explica una turista francesa. Un home anglès, més preocupat, va d'un autocar a l'altre. Sí que ha sentit que deien alguna cosa al tren, però no ho ha acabat d'entendre, i està preocupat perquè a Barcelona té una reserva d'avió i no té clar si hi serà a temps.
Un altre grup de francesos, que van a Barcelona per negocis, estan més indignats: “Anem tard, però el que no pot ser és que ens hagin avisat al tren. Teníem la reserva feta des de fa dies i si el problema existeix des de fa tres dies ens haurien hagut d'avisar abans, hauríem buscat alternatives”, diu aquest viatger.
Un cop han sortit els autocars hi ha un curt moment de calma al pàrquing de l'estació Figueres-Vilafant, que l'encarregat de Renfe aprofita per fer espai: ara cal deixar lloc als cinc autocars que estan a punt d'arribar des de Girona, per als viatgers que havien sortit de Barcelona en TAV en direcció a França i que han hagut de baixar a Girona. Mentrestant, dins l'estació hi ha un altre grup d'una vintena de viatgers que estan molt més indignats: són els que començaven el viatge a Figueres-Vilafant per anar cap a França, el tren havia de sortir fa una hora, i aquests asseguren que ningú els ha donat encara cap explicació. “Unbelievable” (“increïble”), s'indigna un home anglès. Un altre grup de francesos (residents a Roses) també remuguen i s'indignen. No només no els han dit res, sinó que a hores d'ara, vist l'hora, ja saben que han perdut la correspondència que tenien a Perpinyà per anar cap a Agda, la seva destinació. En aquest grup un home aprofita el temps per consultar amb el telèfon les indemnitzacions que ja té clar que reclamarà: explica als seus companys de viatge que al web de la SNCF ho diu ben clar: per una hora de retard, els han de tornar el 25% del preu del bitllet; per dues hores de retard, el 50%, i per més de tres hores, el 75%. “Ho reclamarem, però ja ho vam fer una altra vegada i com que no et tornen els diners només et donen un val per a un altre viatge, no sempre es pot aprofitar”, diu en to pessimista. S'acaba l'espera per a ells perquè han arribat els cinc autocars que vénen de Girona. Aquests viatgers expliquen que sí, que al TAV que els portava de Barcelona els han informat, i que en tot moment els han acompanyat per fer el trasllat en bus des de Girona. Però els que tenien correspondències a Narbona, per anar a Tolosa o Marsella, també fan cara de pomes agres perquè ja saben que l'han perdut.
Un cop han marxat aquests viatgers, l'estació queda buida per poca estona perquè Joan Carles Garcia està alineant a fora cinc autocars més (quatre per anar cap a Barcelona-Sants i un cap a Girona) per a un altre TGV que està a punt d'arribar. Comptant una mitjana de 60 passatgers per autocar, es pot dir que segurament mai tants passatgers havien trepitjat l'estació de Figueres-Vilafant en tan pocs dies. I segurament tampoc no s'hi havien vist mai tants trens: a les set vies de l'estació, ahir s'hi acumulaven fins a cinc combois, entre TAV i TGV; això sí, pràcticament tots buits, encallats. Una situació que obliga fins i tot a noliejar autocars buits cap a Perpinyà per anar a buscar viatgers i descongestionar l'estació de Figueres-Vilafant.