Societat

Cap a un futur d’inclusió

El projecte SAI de l’associació REIR atén els infants i joves del Vallès Oriental més desafavorits

La iniciativa ha estat premiada per l’Obra Social La Caixa per adaptar els seus serveis a les necessitats detectades en un territori concret

Les entitats guanyadores de tot l’Estat van rebre ahir els guardons i la dotació per desenvolupar-los

Hi ha plans d’innovaciósobre salut, integració laboral i de la dona, drogoaddicció o infància

El Nas­red­dine té 12 anys i cada dia, quan surt de classe, es queda a fer reforç esco­lar. Com ell, altres joves de Mon­tornès del Vallès d’entre 12 i 16 anys reben aquest suport en què se’ls ajuda a estu­diar per als exàmens o, sim­ple­ment, a fer els deu­res i resol­dre dub­tes de les matèries que els pre­sen­ten més difi­cul­tats. Es tracta del Ser­vei Inte­gral d’Atenció a la Infància i l’Ado­lescència (SAI), un pro­jecte impul­sat per l’enti­tat Recur­sos Edu­ca­tius per la Infància en Risc (REIR), que tre­ba­lla a la comarca del Vallès Ori­en­tal. A banda de reforç esco­lar, el SAI ofe­reix tallers de dina­mit­zació i atenció psi­cològica, aquest últim ser­vei no només al muni­cipi de Mon­tornès, sinó també a les Fran­que­ses del Vallès.

El pro­jecte va rebre ahir el premi a la inno­vació social de La Caixa per la seva tasca a la comarca l’any pas­sat, en la que era la seva segona edició. És un dels deu pro­jec­tes de trans­for­mació social selec­ci­o­nats entre les més de 640 can­di­da­tu­res. Tots els pro­jec­tes rebran 15.000 euros per poder desen­vo­lu­par la seva tasca.

Un dels trets dife­ren­ci­als del SAI, tal com explica el seu coor­di­na­dor, Manu Izqui­erdo, és que “genera una car­tera de ser­veis en funció de les neces­si­tats del ter­ri­tori”; és a dir, que els ajuts que ofe­reix es defi­nei­xen basant-se en les man­can­ces dels muni­ci­pis a par­tir d’un estudi previ, a diferència de la majo­ria de pro­jec­tes, que fun­ci­o­nen a l’inrevés. En con­cret, l’any pas­sat el SAI va estar pre­sent en set muni­ci­pis dife­rents, entre els quals hi ha Gra­no­llers, Cano­ve­lles i Lliçà d’Amunt. “Aquest any, per deter­mi­na­des cir­cumstàncies, aquests ter­ri­to­ris ja que­da­ven coberts amb altres recur­sos i, en canvi, Mon­tornès i les Fran­que­ses tenien alguns buits”, asse­nyala.

El SAI, però, no està impul­sat només per REIR, sinó que té la col·labo­ració de Save the Chil­dren: “El pro­jecte com­bina el pres­tigi i el llarg recor­re­gut d’una ONG d’àmbit mun­dial i l’experiència al ter­ri­tori d’una enti­tat molt menor”, des­taca Izqui­erdo, que con­si­dera que encai­xar les carac­terísti­ques de les dues orga­nit­za­ci­ons també suposa un tret inno­va­dor. Alhora, també es fa un tre­ball en xarxa amb els ajun­ta­ments, els ser­veis soci­als dels muni­ci­pis i altres enti­tats imple­men­ta­des a la zona.

El pro­jecte pre­veu aten­dre al vol­tant de 120 nens i ado­les­cents i un cen­te­nar de famílies, tot i que l’any pas­sat es van superar aques­tes xifres. En con­cret, el SAI es diri­geix als joves en risc d’exclusió social, i per això prin­ci­pal­ment es tenen en compte indi­ca­dors econòmics a l’hora de con­fi­gu­rar els grups que se’n bene­fi­ci­a­ran. De fet, la majo­ria són famílies que acu­dei­xen als ser­veis soci­als.

“El que més els costa són els idi­o­mes”, con­creta la coor­di­na­dora de reforç esco­lar del SAI, Berta Bueno: “Els pares tam­poc domi­nen el català i el cas­tellà i, per tant, no els poden aju­dar a casa.” La majo­ria d’ado­les­cents que hi assis­tei­xen són de 1r i 2n d’ESO, ja que, a banda de les difi­cul­tats d’apre­nen­tatge que puguin tenir, han d’adap­tar-se al nou entorn que suposa el canvi d’etapa esco­lar. El Nas­red­dine reco­neix, tot i que amb timi­desa, que el reforç li és útil i que s’ho passa bé. Pre­ci­sa­ment, Bueno des­taca que “han for­mat un grup molt unit inde­pen­dent­ment que tin­guin edats dife­rents”. Cada diven­dres, una vin­tena de nois i noies fan acti­vi­tats que els aju­din a sor­tir d’espais de risc i els apo­de­rin, des­taca el coor­di­na­dor del SAI, perquè “són joves que poden tro­bar-se en situ­a­ci­ons pro­blemàtiques com per exem­ple que comen­cin a con­su­mir dro­gues”. L’últim va ser un taller inter­ge­ne­ra­ci­o­nal en què els ado­les­cents ense­nya­ven a per­so­nes d’edat avançada com uti­lit­zar el telèfon mòbil: “Ells esta­ven còmodes expli­cant una cosa que domi­nen i els avis els escol­ta­ven aten­ta­ment.” Tot enfo­cat a fer-los veure el que són capaços de fer i a donar-los eines per a un futur amb més opor­tu­ni­tats.

En l’entrega de pre­mis, REIR va coin­ci­dir amb les fun­da­ci­ons Fade, Desen­vo­lu­pa­ment i Assistència i Edex, i també amb la Gallega de Síndrome de Down, la pla­ta­forma Redomi, els Recur­sos Edu­ca­tius per a la Infància en risc i l’enti­tat solidària Desos, entre altres pre­mi­ats.

REIR és una entitat sense ànim de lucre
que des que va néixer, el 2007, atén més de 2.500 persones en risc d’exclusió social. Mitjançant els seus projectes a les comarques del Vallès Oriental, el Vallès Occidental, Osona i el Baix Llobregat, REIR vol impulsar la plena inclusió social de col·lectius vulnerables, sobretot nens i joves.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia