Salut

opinió. President del consell d'administració de l'Institut d'Assistència Sanitària (IAS)

La responsabilitat social d'una empresa pública sanitària

La responsabilitat social corporativa (RSC) és, a més del compliment estricte de les obligacions legals vigents, la contribució activa i voluntària de les empreses en les àrees social, econòmica i ambiental per fomentar una gestió que sigui èticament responsable, respectuosa amb el medi ambient i amb els drets humans, i que sigui fruit de la relació i el diàleg transparent amb els seus grups d'interès, de manera que es responsabilitzin de les conseqüències i els impactes que es deriven de les seves accions.

Des dels seus orígens, la nostra entitat, atesa la seva condició de prestadora de serveis sanitaris i socials, i d'empresa pública, té una funció social coneguda, reconeguda i indiscutible. És una empresa que no té accionistes pròpiament, però que considera que els seus accionistes són tots els ciutadans als quals presta els serveis.

En l'actual situació de crisi econòmica és necessari plantejar-se quina ha de ser la contribució de la RSC en aspectes com ara la promoció d'un creixement sostenible, el respecte al medi ambient, el consum i la inversió socialment responsables, l'educació i la formació dels professionals, i la gestió de la diversitat, la cohesió social i la cooperació per al desenvolupament.

Per a aquest tipus de plantejaments cal una visió global de l'empresa que tingui en compte, no només els aspectes econòmics i financers, sinó també el personal, els usuaris, la societat en general, i un estil de direcció i lideratge basat en la participació. En definitiva, una anàlisi de tots els elements que formen l'empresa, tal com es recull en el model europeu de qualitat EFQM.

Si a l'Institut d'Assistència Sanitària (IAS), una empresa pública de la Generalitat de Catalunya en la qual l'esperit fundacional és l'atenció social i sanitària de les persones, hi afegim la decisió voluntària de desenvolupar un model de RSC, estarem en condicions d'oferir als nostres conciutadans, cada vegada més, uns serveis amb un valor afegit moral i social cada cop més important. Això, sense cap mena de dubte, ens ha de consolidar davant del nostre entorn en la legitimació de l'activitat que portem a terme.

Des del consell d'administració volem promoure la integració de la responsabilitat social com un dels pilars estratègics de gestió de la nostra empresa; per això manifestem el compromís explícit per al seu desenvolupament i per dotar de credibilitat aquest procés de millora amb la implantació de pràctiques socialment responsables.

Aquest objectiu es concreta en els següents punts:

1. Promoure iniciatives en l'àmbit de la salut, i col·laborar i participar amb les organitzacions, entitats i associacions de la nostra àrea d'influència per tal de potenciar la cohesió social del territori, especialment en l'entorn més proper.

2. Gestionar adequadament la utilització dels recursos disponibles i el maneig correcte dels residus derivats de la nostra activitat, avaluar-ne els efectes mediambientals i desenvolupar mesures de prevenció i millora del medi ambient i d'estalvi energètic.

3. Oferir una atenció sanitària i social integral i integradora en la qual la promoció de la salut, la qualitat i la coordinació entre els diversos nivells assistencials siguin un pilar fonamental.

4. Dur a terme una política d'atenció als professionals de l'IAS que tingui en compte el desenvolupament personal, l'aprenentatge, l'eliminació de les formes directes i encobertes de discriminació de gènere, i intentar trobar un equilibri entre la vida personal i la vida laboral.

5. Potenciar les pràctiques de bon govern en tots els àmbits de l'organització, en què transparència, diàleg i respecte als valors ètics de la institució siguin el fonament principal; així com implementar i normalitzar un sistema de gestió que permeti fixar objectius i una estratègia de millora contínua.

L'IAS fonamenta la RSC en els següents conceptes: voluntarietat, integració, transparència, permanència, visió global, auditabilitat, millora contínua, qualitat, adaptabilitat, viabilitat i sostenibilitat, i cooperació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia