Salut

MONSERRAT ESQUERDA

PEDIATRA I PRESIDENTA DE LA COMISSIÓ DEONTOLÒGICA DEL CONSELL DE COL·LEGIS DE METGES DE CATALUNYA

“Som la suma del que hem fet amb els nostres dols”

“Amb la pandèmia, que també ha servit per visibilitzar la mort, ha estat generalitzada la manca de comiat, que és el que engega el dol”

“Algú que ha perdut els pares és orfe, però no tenim cap paraula per descriure algú a qui se li ha mort el fill”

“A certes edats hi ha conceptes que els nens no poden entendre, com la irreversibilitat de la mort”

‘El nen i la mort’
Monserrat Esquerda (Llardecans, 1969) és pediatra a l’hospital Sant Joan de Déu de Lleida, directora de l’Institut Borja de Bioètica-Universitat Ramon Llull, i presidenta de la comissió deontològica del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya. El 2011 va publicar, juntament amb Anna M. Agustí, ‘El nen i la mort’ (Pagès Editors).
És important crear un espai perquè qui passa un dol es pugui sentir malament

La doc­tora Esquerda és experta en l’acom­pa­nya­ment emo­ci­o­nal en cures pal·lia­ti­ves pediàtri­ques i defensa par­lar amb natu­ra­li­tat sobre la mort, també la infan­til.

Sobre­viure als fills és anti­na­tu­ral. Vostè ho veu així?
Algú que ha per­dut la pare­lla és un vidu o una vídua i algú que ha per­dut els pares és orfe, però no tenim cap paraula per des­criure algú a qui se li ha mort el fill. Fins a aquest punt és anti­na­tu­ral. Quan per­dem els pares per­dem el pas­sat. Quan per­dem la pare­lla per­dem el pre­sent, però per­dre els fills és per­dre el nos­tre futur. No és llei de vida, no entra dins de la nos­tra con­cepció de la vida.
Com s’acom­pa­nya en el moment de la mort?
Jo acom­pa­nyo sobre­tot nens i ado­les­cents que han per­dut un germà. L’impacte de la mort d’un fill és ele­vadíssim, el canvi de la con­fi­gu­ració de la família és un impacte enorme i molt estres­sant per als super­vi­vents. Fins a la pandèmia s’ama­gava la mort en certa manera i s’allu­nyava les per­so­nes en dol. Com el fet de dir-li a un nen, sis o set mesos després de la mort del seu germà: “Encara estàs així?”
Negant-li el dol?
Sí, set mesos és no res en el dol. El pro­blema és que ama­gar el dol té un impacte directe en la vida de les per­so­nes, cada cop els costa més par­lar-ho amb els amics i van per­dent cert suport social perquè es tro­ben més sols. És impor­tant crear un espai perquè qui passa un dol es pugui sen­tir mala­ment.
Ens falta empa­tia?
Falta una cosa fona­men­tal, que és apren­dre que la mort forma part de la vida i que hi ha una certa càrrega de pati­ment a la vida que no podem erra­di­car amb fàrmacs. Som la suma dels nos­tres vin­cles i del que ens han dei­xat les per­so­nes amb qui hem estat, però també som la suma del que hem fet amb els nos­tres dols.
El 2011 va publi­car el lli­bre ‘El nen i la mort’. No es va incloure el capítol “El nen davant de la seva pròpia mort”. Per què?
Agra­eixo molt la con­fiança de l’edi­tor en el lli­bre. Ara en podem par­lar tran­quil·lament, però fa deu anys en parlàvem menys i això era difícil de ven­dre. Amb les cures pal·lia­ti­ves pediàtri­ques s’ha començat a par­lar públi­ca­ment de la mort del nen. No vol dir que els pedi­a­tres no l’acom­pa­nyes­sin, però la forma reglada de fer-ho és molt recent, vin­cu­lat al pro­grama de La Caixa de suport a la malal­tia crònica i avançada a la pedi­a­tria. Hi ha un pla català per esten­dre les uni­tats pal·lia­ti­ves pediàtri­ques a tot el ter­ri­tori, tot i que en hos­pi­tals pio­ners com Sant Joan de Déu o Vall d’Hebron fa molts anys que fun­ci­o­nen.
Com afronta l’infant la seva pròpia mort?
Els nens apre­nen molt aviat el que s’ha de pre­gun­tar i el que no en tot en gene­ral; aprèn molt ràpida­ment a no pre­gun­tar perquè sap que l’enga­nya­ran o li con­tes­ta­ran amb eva­si­ves. Si els dones l’espai per par­lar-ne, par­la­ran. És impor­tant també anar al seu ritme.
Què hem de fer lla­vors? Dir-los clara­ment què passa?
No, és més qüestió d’escol­tar que de par­lar. Hi ha mol­tes pre­gun­tes que es fan per ser acom­pa­nya­des, no res­pos­tes. El com­promís no és tant expli­car com la presència: “Estaré amb tu passi el que passi.”
També s’ha d’acom­pa­nyar així el nen que ha per­dut un germà?
L’accep­tació de la rea­li­tat de la pèrdua, que és una de les tas­ques del dol, implica en nens par­lar molt de què ente­nen per la mort, perquè molts tenen la sen­sació que aque­lla per­sona ha mar­xat i tor­narà. A cer­tes edats hi ha con­cep­tes que no poden enten­dre, com la irre­ver­si­bi­li­tat de la mort. Inten­tem sem­pre atan­sar-nos al seu nivell de com­prensió, i s’ha de res­pec­tar molt les cre­en­ces de la família. Mol­tes famílies, també les no cre­ients, uti­lit­zen el cel perquè és la seva imatge per poder par­lar amb els nens de la mort.
Un fet dramàtic de la pandèmia és que no s’ha pogut acom­pa­nyar els fami­li­ars en el moment de la mort.
Amb la pandèmia, que també ha ser­vit per visi­bi­lit­zar la mort, ha estat gene­ra­lit­zada la manca de comiat, que és el que engega el dol. Encara no sabem com qua­llarà el que estem pas­sant, i crec que hi ha mol­tes ganes de girar full ràpid, que és el que fa sem­pre la nos­tra soci­e­tat, i tor­na­rem a dei­xar enrere les per­so­nes que més han patit la pandèmia. Quan puguem tor­nar a viure, ja que ara tenim acti­vats els meca­nis­mes per sobre­viure, hem d’ade­quar espais per a les per­so­nes amb dol.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia