salut
Prop de 1.800 pacients atesos a la Unitat de Malaltia Inflamatòria Intestinal del Trueta i el Santa Caterina
La Unitat de Malaltia Inflamatòria Intestinal de l’Hospital Universitari de Girona Dr. Josep Trueta i de l’Hospital de Santa Caterina, que acaba de revalidar la certificació d’excel·lència en l’atenció als pacients, atén actualment prop de 1.800 pacients amb aquests trastorns inflamatoris crònics que afecten l’aparell gastrointestinal del Gironès, el Pla de l’Estany i la Selva Interior (les àrees bàsiques de salut que tenen els dos hospitals com a centres de referència), a més dels casos més complexos de la Regió Sanitària Girona.
La malaltia inflamatòria intestinal inclou un conjunt de trastorns inflamatoris crònics que afecten l’aparell gastrointestinal. Les més comunes són la malaltia de Crohn, que pot afectar qualsevol part del tracte gastrointestinal, i la colitis ulcerosa, que afecta la capa interna de la paret del còlon. Són malalties cròniques que causen brots inflamatoris i que requereixen tractaments mèdics molt especialitzats. El seu origen és desconegut, però se sap que hi ha persones amb certa predisposició genètica a patir un desequilibri entre la flora intestinal i el sistema immunitari, fet que provoca una resposta descontrolada als intestins. Els símptomes, en general, poden impactar en gran manera en la vida quotidiana d’aquells que la pateixen.
A l’Estat espanyol, la prevalença de la malaltia inflamatòria intestinal se situa entre l’1,5 i el 2,5 per cada 1.000 habitants, però els estudis epidemiològics més recents reflecteixen un increment constant de la seva incidència.
“Tractant-se d’una malaltia crònica, el que busquem és aconseguir la millor resposta clínica o bé la seva remissió, per aconseguir una normalització de la qualitat de vida dels pacients mitjançant tractaments que poden ser farmacològics o mitjançant la cirurgia, en aquells casos refractaris”, explica el doctor David Busquets, responsable de la unitat. L’objectiu dels tractaments, doncs, és evitar l’aparició de brots fins allà on sigui possible i, en cas que apareguin, mantenir-los sota control i escurçar-ne el temps d’activitat.
Reacreditació
La Unitat de Malaltia Inflamatòria Intestinal del Trueta i del Santa Caterina ha renovat la certificació d’excel·lència que acredita la qualitat assistencial que presta als usuaris. Es tracta del màxim reconeixement que lliura el Grup Espanyol de Treball en Malalties de Crohn i Colitis Ulcerosa (GETECCU).
La Unitat va obtenir per primera vegada la distinció d’excel·lència el 2019 i, amb aquesta d’ara, ja ha aconseguit renovar-la en dues ocasions. Per aconseguir-ho, s’ha de superar l’auditoria que estableix la certificació GETECCU, que analitza 67 indicadors vinculats a diferents paràmetres de funcionament de la Unitat i a la seva capacitat assistencial, tant des de l’òptica mèdica com quirúrgica. En global, ha obtingut un 98,73% d’acompliment dels requisits de la normativa, cosa que la situa dins la franja de certificació d’excel·lència.
“Aquesta reacreditació reflecteix la nostra voluntat per mantenir uns protocols d’exigència elevats. D’aquesta manera, podem oferir als nostres pacients el millor seguiment i control, i els tractaments mèdics, immunomoduladors i/o quirúrgics més eficients i de qualitat en cada cas”, exposa el doctor David Busquets.
La Unitat de Malaltia Inflamatòria Intestinal està formada per un equip multidisciplinari amb professionals especialistes d’aparell digestiu, cirurgia, infermeria, reumatologia i radiologia, que es reuneixen mensualment en un comitè de seguiment per tractar casos, valorar resultats de proves diagnòstiques i establir els circuits que cal seguir en cada pacient. Aquest seguiment va més enllà de la consulta i s’estén a contactes habituals per via telemàtica o telefònica. Aquest control continuat permet conèixer de manera precisa l’evolució de la malaltia i l’efectivitat dels tractaments amb l’objectiu d‘evitar reingressos hospitalaris o visites als serveis d’urgències. La Unitat també té planificat integrar, properament, un sistema que ajudi a conèixer el grau de satisfacció dels pacients amb els serveis i, d’aquesta manera, incidir en aquelles àrees on encara hi ha marge de millora.