Salut

El polèmic nou model de les ambulàncies arranca avui

El Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) defensa que suposa una millor distribució d'unitats i professionals

Es prioritza la atenció ràpida als crítics al trasllat

Subratllen que s'ha adaptat el model a la realitat de cada comarca

El polèmic nou model de les ambulàncies, en què es prioritza la ràpida atenció al pacient crític in situ al seu trasllat a l'hospital i en què se separa els metges i les infermeres, es posa en marxa avui a la demarcació, gairebé al límit del termini permès. El nou model, que serà a càrrec de la nova adjudicatària del concurs, l'empresa Transport Sanitari de Catalunya (TSC), suposa que el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) passi a centralitzar tota la gestió –fins ara s'ocupava només del transport urgent, mentre que el no urgent el coordinava el CatSalut– i la renovació completa de tota la flota de vehicles, que en el cas del transport urgent seran de color groc.

A la regió sanitària de Girona –inclou tota la demarcació de Girona, excepte la Cerdanya, més l'Alt Maresme–, per atendre 840.000 ciutadans hi continuarà havent 59 ambulàncies d'atenció urgent, però n'hi haurà més d'equipament avançat –com d'una UVI mòbil–: 13 vehicles. La principal novetat és que 4 d'aquestes unitats avançades seran vehicles d'intervenció ràpida (VIR), turismes que no faran trasllats però que permetran desplaçar un metge i un tècnic d'emergències sanitàries de manera més ràpida. Els 4 de Girona tindran base a Sant Joan de les Abadesses, a la Bisbal, a Girona i, només a l'estiu, a Lloret. Pel que fa a les altres 9 ambulàncies amb equipament avançat, en totes hi haurà un tècnic i en 5, un metge, i en 4, una infermera. En les 46 ambulàncies bàsiques hi aniran dos tècnics.

“No és ni una ampliació ni una reducció, sinó una adequació a la realitat actual. En total hi ha els mateixos tècnics i infermeres que fins ara, i, pel que fa a metges, cada dia hi ha un metge més al carrer i a l'estiu, dos”, va explicar ahir la directora territorial del SEM, Anna Fontquerni.

Tot i les crítiques rebudes des d'alguns punts del territori –sobretot al Baix Empordà– per la nova distribució d'unitats i horaris i des del Col·legi de Metges per la separació entre metges i infermeres, Fontquerni va assegurar que el nou model suposa una millor distribució d'unitats i professionals. Va destacar que “un dels objectius és adaptar el model exactament a cada lloc i no a un genèric de regió”, i va insistir que hi ha un “gran canvi conceptual” que és el que s'ha d'assimilar: “El 2006, en l'anterior concurs, l'objectiu era estendre el transport, ara el que busquem és millorar l'atenció al pacient crític.”

Resposta a les crítiques

Fontquerni va remarcar que “no hi ha cap lloc on fins ara hi hagués una ambulància i passi a no haver-n'hi, però sí canvis d'horaris i de tipus d'unitat”. Així, es va referir a les queixes que hi ha hagut al Baix Empordà i va insistir que a la Bisbal, en lloc de posar l'accent en el fet que l'ambulància de suport vital bàsic passa de 24 hores a 12 hores, cal destacar que tindran un nou VIR 24 hores. “És un model adaptat a les necessitats reals de la comarca”, va subratllar, i va voler deixar clar que es farà un seguiment per tal de “fer adaptacions a les necessitats reals” i que les ambulàncies “tenen una base però no són de cap lloc, donen servei al conjunt i l'important és mirar el GPS d'on són en cada moment”. Precisament ahir el comitè d'empresa de l'hospital de Palamós es va afegir a les crítiques. A més de rebutjar la separació entre metges i infermeres i criticar que no s'hagi escoltat ni el territori ni el Col·legi de Metges, van afirmar que no s'ha fet “prou formació”.

Fontquerni també va respondre al Col·legi de Metges, amb el qual es reuniran la setmana que ve. Va subratllar que “cada perfil professional farà la feina que li pertoca, cap altra” i que l'objectiu “és fer més àgil la resposta als crítics al moment inicial i donar més elasticitat al sistema”, de manera que, si hi ha dos malalts alhora, un cop un estigui atès, el metge es pugui desplaçar a veure el segon en lloc d'haver de continuar a l'ambulància fins a l'hospital.

Retard

El nou model s'ha desplegat un mes i mig més tard del previst i al límit del termini permès. Fontquerni va admetre que la causa ha estat que fins ara la nova adjudicatària no tenia “tots els ítems imprescindibles” que el concurs fixava per a la posada en marxa. Entre aquests ítems hi ha els 59 vehicles. L'anterior adjudicatària a Girona, el Consorci de Transport Sanitari de Catalunya (CTSC), havia denunciat que TSC no disposava de prou ambulàncies. A més, CTSC ha amenaçat de denunciar els directors del CatSalut i el SEM per prevaricació per “greus irregularitats” en l'adjudicació.

LES XIFRES

59
ambulàncies
de transport urgent inclou el nou model a la regió sanitària de Girona. Són les mateixes que fins ara.
46
ambulàncies
són de suport vital bàsic (SCV) i tindran cadascuna dos tècnics d'emergències sanitàries.
9
ambulàncies
són de suport vital avançat (SVA). Cinc tindran un metge i quatre, una infermera, a més d'un tècnic.
4
unitats
són vehicles d'intervenció ràpida (VIR), cotxes amb un metge i un tècnic i equipats com una UVI mòbil.

Notable millora tecnològica

L.A

El SEM va voler destacar ahir la important millora en tecnologia que suposen els nous vehicles, sobretot els de suport vital avançat.

En aparells d'atenció al pacient destaquen dues millores. D'una banda, el canvi a un nou monitor desfibril·lador, més petit i fàcil de dur, que permet treballar fins a 30 metres de distància, ja que té Bluetooth –cosa útil en els rescats–, i que incorpora també un sistema per decidir en casos d'intoxicació quins pacients cal que vagin a l'hospital. De l'altra, les ambulàncies incorporen un aparell de massatge cardíac, que permet, en el cas de malalts que tenen una aturada, no haver de fer el massatge amb les mans i fa possible que totes les compressions siguin “de qualitat i perfectes”, ja que l'aparell mesura les característiques de l'individu per fer-les amb la freqüència i profunditat adequades. Es va destacar que “allibera mans i fa guanyar temps”, perquè l'ambulància no ha de parar per que es facin les compressions, sinó que està en moviment. També s'ha actualitzat el respirador d'última generació i s'han ampliat equipaments com ara el sistema de retenció, mobilització i immobilització infantil, que adapta les unitats per a un millor trasllat pediàtric, així com un nou matalàs de buit, fèrula de Kendrick, etc.

A més, els nous vehicles de transport sanitari són tots de canvi automàtic, “cosa que facilita molt la conducció i millora la fisiopatologia de transport del malalt”, i sobretot incorporen un nou sistema de PC embarcat –un ordinador de bord– en les comunicacions. Això permetrà no només tenir les ambulàncies geolocalizades i que el nou aparell proposin les rutes més ràpides per arribar al lloc de l'emergència, sinó sobretot que els professionals rebin per escrit els avisos de les urgències i informació actualitzada del malalt i el seu estat mentre es desplacen cap al lloc (a mesura que la persona que fa l'alerta per telèfon la va transmetent). Això suposarà una disminució del trànsit de veu, però les ràdios es mantenen a les ambulàncies per si de cas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia