“Emergència viària” pel gran augment de morts a la carretera
Les víctimes d’accident creixen un 42% en els primers sis mesos de l’any
Interior reclama seny als conductors
Un de cada quatre accidents és fruit de les distraccions del conductor. I l’excés de velocitat i el consum d’alcohol i drogues en són els altres principals causants. D’aquí que, a les portes de l’increment de mobilitat que suposen les vacances d’estiu, la Generalitat hagi apel·lat a la sensatesa al volant per aturar la preocupant escalada de morts a la carretera registrada en la primera meitat de l’any. Fins a 92 vides truncades, un 42% més que en el mateix període del 2017 (65), fan que el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, qualifiqui la situació com a “emergència viària”.
El conseller d’Interior, Miquel Buch, admet que som “lluny dels objectius fixats per a l’any 2020 de reduir l’accidentalitat al 50% respecte del 2010, i encara més dels d’accidentalitat zero de l’any 2050” i, sense defugir les obligacions que pertoquen al govern, fa una crida al seny dels conductors: “Els accidents es poden evitar. Hi ha persones que moren per culpa de qui decideix córrer, beure o distreure’s.”
L’increment de l’accidentalitat –que té una especial incidència en els dies festius, quan hi ha hagut un repunt del 90% de víctimes– també té a veure amb la recuperació econòmica, que ha suposat un augment de la mobilitat a les carreteres catalanes des de l’any 2014.
Aquest increment del nombre de víctimes ja es va fer evident en el primer trimestre de l’any. Entre el gener i el març, 50 persones van perdre la vida en accidents de trànsit, un 72% més que en el primer trimestre del 2017, que s’havia tancat amb 29 víctimes. Davant aquest augment, el SCT va dissenyar, juntament amb la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra, un pla amb diverses mesures per controlar la velocitat excessiva, el consum d’alcohol i drogues i les distraccions en les vies amb més afluència de vehicles, afectant més d’un centenar de trams de via.
A partir de l’abril i fins al juny, hi va haver 42 morts més, cosa que representa un increment del 17% en relació amb l’any passat, però a la vegada també un 17% de reducció de la mortalitat en els trams on es va aplicar el pla de contenció. Per tant, aquestes accions representen un camí a seguir per al SCT, que mantindrà el pla actiu com a mínim fins a l’octubre, quan se’n tornarà a valorar l’eficàcia.
Nous radars
A banda de noves campanyes de conscienciació viària, també s’han previst mesures més dissuasives, com ara la instal·lació, aquest mateix estiu, de tres nous radars de tram: a l’A-2 entre Jorba i Argençola en els dos sentits i un altre a l’AP-7 en sentit nord entre Santa Perpètua de Mogoda i Mollet del Vallès.