BARCELONA
Barcelona estrena el primer ordinador quàntic 100% europeu de l’Estat
El Barcelona Supercomputing Center (BSC) ha estrenat aquest dijous el primer ordinador quàntic de l’Estat fet amb tecnologia 100% europea. Es tracta d’una nova adquisició d’EuroHPC de tecnologia quàntica analògica que sumada a l’ordinador quàntic digital ja instal·lat de Quantum Spain, permet combinar els sistemes quàntics digitals i analògics, i ofereix eines úniques per a la recerca avançada i la innovació. Els dos ordinadors s’han integrat al superordinador MareNostrum 5 del BSC-CNS, que és el més potent d’Espanya i un dels més avançats d’Europa.
El nou ordinador quàntic analògic és el primer model d’aquest tipus desenvolupat 100% al continent europeu. S’ha batejat amb el nom de Mare-Nostrum-Ona, per emular la funció d’ona que representa l’estat quàntic, alhora que evoca el mar. Amb aquesta nova adquisició, el superordinador Mare Nostrum 5 permetrà desenvolupar aplicacions amb un gran impacte industrial, científic i social, tant a Barcelona com a la resta del territori. Per exemple, ajudarà a resoldre problemes com l’optimització dels fluxos de trànsit o el desenvolupament de nous fàrmacs i materials.
El ministre de Transformació Digital i Funció pública, Óscar López, que ha visitat avui el nou ordinador juntament amb el president del govern, Salvador Illa i la ministra de Ciència, Innovació i Universitats, Diana Morant, ha assenyalat que el projecte obre la porta a “nombrosos progressos” i permetrà impulsar “la sobirania tecnològica i promoure la ciència oberta”. En aquest sentit, López ha afirmat que el propòsit del govern és “democratitzar el coneixement” i ha anunciat que l’executiu ja treballa en una estratègia nacional de tecnologies quàntiques que permeti a l’acadèmia i la indústria innovar amb aquesta eina.
Per la seva banda, la ministra Morant ha ressaltat la importància del sistema pública de ciència i ha recordat el seu compromís “ferm” en el sector. La ministra ha assenyalat que en els últims 5 anys s’han destinat 170 milions al BSC, “més inversió que el total destinat els 15 anys anteriors”. En la mateixa línia, Illa ha celebrat que al BSC s’hi faci “ciència puntera governada amb criteris públics” i per “afavorir el bé comú”.
El nou ordinador serà accessible per a qualsevol usuari espanyol a través de la Red Española de Supercomputación, amb l’objectiu de facilitar l’accés a aquesta tecnologia a qualsevol investigador del país.