Gairebé 3.000 persones tenen el servei de teleassistència a Terrassa

Una nova unitat mòbil reforça l'atenció dels usuaris en emergències i accidents

La Dipu­tació va inte­grar, l'any 2005, els diver­sos ser­veis de tele­as­sistència domi­ciliària a la gent gran que es duien a terme en muni­ci­pis de la demar­cació de Bar­ce­lona –tret dels de la capi­tal–. Par­tien d'una xarxa de 3.000 apa­rells, que era el 0,22% de la població de més de 65 anys. Ara ja hi ha 51.500 llars dota­des amb aquest ser­vei, el que suposa el 9% de la gent gran. La dipu­tada de Benes­tar Social, Mont­ser­rat Ballarín, va indi­car que asso­lint el 10% de cober­tura es pot con­si­de­rar que és un ser­vei uni­ver­sal.

Els avi­sa­dors es con­nec­ten a la línia telefònica i es poden acci­o­nar des d'un pol­sa­dor que l'usu­ari duu pen­jat al coll, de manera que es pot donar l'alarma en el cas d'una cai­guda o d'un des­mai. A banda de les emergències, la gent gran pot acci­o­nar un altre pol­sa­dor per con­ver­sar amb els tècnics del ser­vei i tro­bar-hi com­pa­nyia quan se sen­ten sols o no es tro­ben bé. L'alcalde de Ter­rassa, Pere Navarro, va des­ta­car que la tele­as­sistència «dóna tran­quil·litat i segu­re­tat als seus usu­a­ris que viuen sols i als fami­li­ars». Ballarín va afe­gir que el ser­vei de tele­as­sistència és «molt pro­ac­tiu», ja que hi ha con­trols periòdics de les per­so­nes. A Ter­rassa, hi ha gai­rebé 3.000 usu­a­ris, tot i que la demanda del ser­vei és supe­rior. És, però, l'assis­tent social qui ges­ti­ona qui­nes per­so­nes majors de 65 anys són les que tenen més neces­si­tat d'aquest ser­vei.

Res­posta en 25 minuts

Per com­ple­men­tar aquest ser­vei de tele­as­sistència, l'àrea de Ter­rassa ja dis­posa d'una uni­tat mòbil que estarà ope­ra­tiva de dilluns a diven­dres de les set del matí fins a les onze de la nit. Fins ara hi havia una altra uni­tat, que ara es farà càrrec de la nit i dels caps de set­mana. «És una manera de tenir més cura dels usu­a­ris de tele­as­sistència i estar més a prop seu», va asse­gu­rar la dipu­tada de Benes­tar Social. Si més no, el temps màxim de res­posta de la uni­tat és de 25 minuts.

Es tracta d'un vehi­cle tot ter­reny que porta l'equip neces­sari per fer front a neces­si­tats d'atenció sanitària urgent, d'atenció psi­co­so­cial, i peti­tes incidències a la llar com ara tan­car l'aigua en cas de fuita, con­nec­tar el dife­ren­cial de la llum en cas de des­con­nexió, tan­car la clau del gas, etc. En aquest sen­tit, la uni­tat mòbil fa un segui­ment dels usu­a­ris en què detecta que cal una inter­venció social, sobre­tot en els casos d'aïlla­ment social per pro­ble­mes de mobi­li­tat reduïda, falta de xarxa infor­mal i pro­ble­mes com ara l'alco­ho­lisme.

També actua en emergències com ara mare­jos, bai­xa­des de pressió, feri­des, con­tu­si­ons lleu, cai­gu­des i davant de cri­sis de sole­dat greus o angoi­xes dema­nen el suport d'un ser­vei sani­tari d'urgència. A més, faran front als acci­dents domèstics com ara apa­ga­des elèctri­ques. En el cas que hi hagi des­con­ne­xi­ons del ter­mi­nal de tele­as­sistència i que els pen­jolls tin­guin la bate­ria baixa o esti­gui espat­llat, els tècnics d'aquesta uni­tat mòbil els repa­ra­ran.

Així mateix, el vehi­cle té una caixa de segu­re­tat on pot cus­to­diar la clau dels usu­a­ris perquè en cas d'emergència es pugui acce­dir al seu habi­tatge.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.