Una nova línia de bus recorrerà els carrers de la Part Alta de Tarragona
És una mesura llargament reivindicada pels veïns del nucli antic i que ara preveu el pla de mobilitat
Es tractarà d'un servei especial, destinat bàsicament a les persones grans residents al nucli antic tarragoní, a tota la gent amb mobilitat reduïda i a la que va amb cadira de rodes. La nova línia, que entrarà en funcionament en els propers mesos, és una de les mesures que s'inclou dins del pla de mobilitat de la Part Alta, i que ha estat fruit del Pacte de la Mobilitat; un fòrum de debat i de participació de tots els agents amb interessos a la Part Alta, en què s'ha posat l'accent en les necessitats més flagrants a la zona. A part de la línia de bus per l'interior del nucli antic, també es va decidir restringir el pas de vehicles pel portal del Roser amb la instal·lació d'una pilona mòbil, en funcionament des del mes de febrer. L'EMT adquirirà dos vehicles per a la nova línia, encara que en funcionament només n'hi haurà un, i l'altre romandrà a la cotxera, de reserva. «La línia serà circular, d'un únic sentit i amb entrada segurament pel portal de Sant Antoni», va explicar el gerent de l'EMT, Mario Cortés.
La connexió amb el centre encara no està decidida, tot i que una de les possibilitats que s'estudia ara mateix és fer-la pel carrer Rera Sant Domènec, en direcció a la rambla Vella. El portal del Roser estaria descartat, atès que està prohibit que hi circulin vehicles d'aquestes característiques. El destí d'aquests vehicles serien l'estació d'autobusos, al carrer Pere Martell, i la de tren, cosa que ara resulta impossible fer des de l'interior del nucli antic de Tarragona. Per adquirir els dos vehicles, l'empresa de transports tarragonina obrirà un concurs.
Més vehicles petits
El gener de l'any que ve s'extingeix el contracte de rènting entre l'EMT i l'empresa propietària dels tres minibusos ecològics, que fan línies molt concretes, entre les quals hi ha la que dóna servei a la urbanització de l'Escorpí, a Llevant. Un cop venci el lligam contractual, l'EMT hauria d'adquirir-los si vol que li continuïn donant servei, però això comportaria assumir les despeses de manteniment i ara no sortiria gens rendible. «Tenen uns vuit anys de vida útil i en altres ciutats ja haurien deixat de funcionar. No els comprarem perquè la marca ja no ens faria el manteniment», va recordar Cortés, tot insistint que la prioritat és substituir-los perquè «hi ha zones concretes que només poden tenir servei de bus amb aquests vehicles petits». Es tractaria de renovar la flota de l'EMT amb almenys tres autobusos de 9 metres de llargada.
Com en el cas del minibús de la Part Alta, també s'obrirà un concurs per veure quina empresa ofereix un preu més assequible. A més, segons Cortés, des de l'EMT s'estudia com es finança l'operació, encara que el rènting sembla l'alternativa més probable.
Vuit autobusos s'han fet vells
S.CSi els tres vehicles ecològics deixaran de ser rendibles a partir del gener de l'any que ve, hi ha vuit busos més de l'EMT que ara mateix ja no ho són, i això fa que la necessitat de tenir-ne de nous cada cop sigui més gran. Aquests vuit autobusos circulen pels carrers de Tarragona des de fa tretze anys i en fa tres que pertanyen a l'empresa municipal de transports, que s'ocupa del seu manteniment i de les reparacions, amb el risc que això suposa. «Una avaria a la caixa de canvis pot costar 30.000 euros», va recordar Cortés, conscient que aquests vehicles s'han de substituir aviat i que l'alternativa serien vehicles articulats per nodrir les línies més concorregudes (54, 6, 14 i 4). La flota de busos és de 69 vehicles, 63 dels quals surten tots els dies. Tot i que a priori n'haurien de quedar sis en reserva a les cotxeres, «hi ha dies que no en queda cap al magatzem», va alertar Cortés.