Educació

La guerra amb ulls d’infant

Mestres i famílies fan front a les pors i les alteracions que una guerra propera provoca en una generació d’infants que just està sortint d’una pandèmia

S’obre una oportunitat per treballar la comunicació amb els menors

La guerra pot arribar aquí? Per què hi ha una guerra? Qui en té la culpa? Aquestes són algunes de les preguntes que les famílies amb fills i la comunitat de mestres s’han vist responent d’ençà que Putin va decidir envair Ucraïna. A molts adults els assalten una gran quantitat de dubtes a l’hora d’entomar fronts que causen angoixa en els infants. “Hem de parlar obertament d’aquest tema amb ells”, diu Núria Casanovas, psicòloga infantil i familiar i supervisora d’equips pedagògics en diferents centres escolars. “Fins als cinc anys –detalla– no racionalitzen tant la guerra però podem observar si estan angoixats. Entre els cinc anys i la preadolescència els hem d’escoltar molt i saber com ho viuen, què senten, què en pensen... i desmuntar algunes creences negatives com ara que Putin ens enviarà un míssil. De la preadolescència en endavant els preocupa el futur, el seu futur, i els hem de donar missatges positius però realistes. Una crisi és una oportunitat per construir un món millor.”

Casanovas, que presideix el Consell Social del Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya, valora de forma molt positiva que els infants reaccionin a tot allò que els envolta i els preocupa “perquè vol dir que són sensibles als problemes de la societat i que el cervell emocional funciona”, i observa tres possibles respostes: “Inhibir-se o bloquejar-se, reaccionar amb ràbia o optar per la resiliència i acceptar la situació.” Aquesta psicòloga recepta “molta comunicació entre les famílies i l’escola per traslladar als infants un mateix missatge” i “fer un treball amb els menuts perquè reflexionin sobre què hi poden aportar per tal que aquest món sigui una mica millor, sense anul·lar la seva ràbia o la seva por”. I un tercer consell, adreçat sobretot als progenitors: “No els pinteu el món de color rossa. No els sobreprotegiu. El luxe de tenir-ho tot no és el més habitual. Si no entenen tot això, s’enfonsaran quan s’enfrontin a un problema.” Núria Casanovas creu que aquests dies també s’obre una oportunitat per treballar amb els infants el tema de l’acollida i els drets humans, i per aquest motiu anima tothom “a buscar vies per tal que els infants aprenguin a acceptar i respectar l’altre, a entendre que si arriba a la classe un nen refugiat no n’hi ha prou amb somriure’l el primer dia, i a reflexionar sobre per què ajudem uns refugiats i, en canvi, uns altres no”.

Margot Fusté, psicòloga especialitzada en infància, adolescència i família i fundadora del centre Psico-Sinergia, opina que aquests dies els pares i mares han d’observar si hi ha cap canvi de conducta en els seus fills “perquè poden ser conseqüència del fet que estan angoixats per la por a la guerra, i més tenint en compte que encara estem sortint d’una pandèmia”, i recorda la importància d’adaptar el missatge de l’adult “a l’edat del nen o nena” i de no referir-nos en el discurs “als bons i als dolents si no volem que pensin, per exemple, que qualsevol nen rus és dolent pel simple fet d’haver nascut en aquest país”. “Mirem d’esbrinar què en saben, què els preocupa, què senten –prossegueix–, i els podem explicar, per exemple, que aquestes emocions són normals, que els adults també tenim pors. És tan important no angoixar-los com evitar amagar-los tota aquella informació que pensem que els pot generar ansietat.” Fusté diu que a la canalla, per evitar caure en la preocupació excessiva, se li pot explicar que la guerra és a molts quilòmetres de casa, o que és poc probable que arribi aquí. I sobretot té molt clar que sobreprotegir-los i negar aquelles realitats que els poden preocupar “només serveix perquè tard o d’hora siguin conscients que els pares els estan enganyant perquè allò que els expliquen no té res a veure amb el que senten a l’escola o expliquen els amics. En conseqüència, poden arribar a la conclusió que no val la pena parlar amb els pares perquè no són de fiar”.

Especial ‘InfoK’

L’informatiu infantil i juvenil InfoK, del canal Super3, va oferir una edició especial dedicada a explicar les claus del conflicte entre Rússia i Ucraïna que s’ha convertit en una referència per tractar el tema amb els més joves. S’hi detallen els motius del conflicte a partir de les preguntes, els dubtes i les pors que van fer arribar els nens i nenes al programa els dies anteriors. També dona veu a nens i joves de famílies ucraïneses.

FundiPau

FundiPau (Fundació per la Pau) és una entitat que treballa des del 1983 per construir un món sense violència, impulsant la cultura de la pau. Té un important apartat de recursos educatius que inclouen jocs, fitxes, tallers, pel·lícules, cançons, calendaris, còmics i diferents propostes didàctiques. Un exemple: al web, s’hi pot trobar la paraula pau en 71 idiomes diferents.

Una muntanya qualsevol

Un conte escrit per Fran Pintadera i il·lustrat per Txell Darné, adreçat als més petits per tractar el tema de la guerra. Explica la història dels veïns de dos pobles: els de dalt de la muntanya creuen que el seu és el millor, però els del peu de la muntanya també ho creuen, que el seu és el millor. Al final, un petit incident els porta a un enfrontament absurd de proporcions bèl·liques.

Quina rebequeria!

Mireille d’Allancé és l’autora d’aquest àlbum il·lustrat que tracta el tema de la ràbia. El protagonista és el petit Robert, que veu que el seu dia es complica quan el seu pare el fa anar castigat a l’habitació. Llavors una cosa terrible surt de dins seu i comença a destrossar-ho tot. Un conte adreçat als més petits per entendre com es poden reconèixer i canalitzar els sentiments d’ira que es produeixen normalment en l’edat de les rebequeries.

El cervell del nen

Un llibre de referència que s’ha traduït a més de 20 idiomes. El neuropsiquiatre Daniel J. Siegel i la terapeuta familiar Tina Payne Bryson expliquen de manera entenedora els nous descobriments científics sobre com funciona el cervell dels nens i com va madurant fins a l’adolescència. Dona claus sobre com tractar amb la mainada en cada moment i sobre com es poden gestionar els conflictes.

La festa de la pau

“Si tingués la màgia d’un mag, de les bales en faria flors.” Així comença la cançó de Dàmaris Gelabert que és tot un himne a la pau i que forma part d’un projecte del segell Tot Sona. A part del videoclip, en què la cantant està acompanyada d’altres veus famoses, el projecte també ha inspirat un conte d’Eulàlia Canal amb il·lustracions de Robert García. Tot plegat amb una visió optimista que transforma esdeveniments tràgics en elements màgics, amb metàfores que agraden a la mainada.

Portal Paula

El portal Paula és un espai de suport a la tasca educativa del professorat des de la mirada de la cultura de pau. Es tracta d’un programa de la Universitat de Barcelona (impulsat conjuntament per l’Institut de Ciències de l’Educació i la Fundació Solidaritat UB) que treballa per a la integració de l’educació per a la pau, els drets humans i la ciutadania global al currículum. S’hi pot trobar un centre de recursos didàctics amb materials especialitzats.

Una sorpresa per a Rosalina

L’ONG Oxfam Intermón també disposa d’una llarga llista de material pedagògic relacionat amb la pau i la resolució de conflictes. Com aquest conte d’Ester Casals, que explica la història de la Rosalina, una nena que es veu obligada a marxar de casa seva per culpa d’un conflicte armat. L’objectiu és que els nens i nenes entenguin què hi ha al darrere d’una situació bèl·lica, i puguin expressar els seus sentiments.

Les botes del general

“El general se’n va a la guerra amb les seves botes de pell de rinoceront acabades d’estrenar. Però no s’imagina que les botes pensen per si mateixes i la guerra no els agrada gens ni mica. Així que opten per començar a córrer decididament, com ho faria un rinoceront, enduent-se el general lluny de la destrucció.” Aquest és el resum d’un conte per la pau escrit (en lletra de pal) per Elisa Ramon i il·lustrat per Francesc Rovira.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

salut

Catalunya, la tercera comunitat amb més trucades al 024, l’atenció a la conducta suïcida

barcelona
VILOBÍ D’ONYAR

L’aeroport de Girona tindrà 47 destinacions aquest estiu

VILOBÍ D’ONYAR
Economia

Les glaçades tardanes provoquen la pèrdua de la producció de poma de muntanya

Sant Llorenç de Morunys

En funcionament les càmeres a set pobles garrotxins per evitar robatoris

olot
LLANARS

La central hidràulica torna a funcionar després de quatre mesos d’aturada

LLANARS

Malvivint de nou al ras

Badalona
crònica

Els primers batecs de Temps de Flors

Girona
PLATJA D’ARO

Retiren una terrassa del passeig marítim per impagaments

PLATJA D’ARO

Una comunitat universitària a Girona