Educació

MONTSE MARQUET GARCIA

EXDIRECTORA D’ESCOLA

“Els directors són educadors, no gestors”

“Estar amb els alumnes és més important que qualsevol acte administratiu”

“Un nen no pot aprendre si no està bé”

“Cal perseverança i temps”

Educació i voluntariat
Considera que haver treballat a l’escola Àgora ha estat un regal, la millor opció en l’àmbit professional. Li ha permès desenvolupar un vessant d’intervenció social que abans només havia exercit de manera anecdòtica. Seguint aquest fil, ara col·labora amb la Fundació SERGI, de la qual és vocal del Patronat. Hi ajuda en tasques d’elaboració de propostes i assessorament. També participa en el Moviment de Renovació Pedagògica del Gironès, on ha col·laborat impulsant diferents jornades i , grups de treball. El món educatiu encara la motiva especialment. Confessa no haver perdut la capacitat d’enfadar-se amb algunes de les notícies que es generen.

Montse Marquet Garcia és llicenciada en història. Va ser directora de l’escola Dolors Monserdà-Santapau, una escola de la part alta de Barcelona, amb famílies de nivell sociocultural mitjà i mitjà-alt, i de l’escola Àgora, una escola d’alta complexitat, de Girona. Haver viscut dues realitats tan contraposades converteix en especial el seu testimoni.

Escoles tan diferents requereixen models directius diferents?
No m’ho sembla. En totes les escoles treballem amb persones. Tinc algunes conviccions: respecte absolut a tothom, exigència des de la coherència, optimisme, que l’optimisme s’encomana, donar temps per anar incorporant els canvis i les novetats. I, després, un element cabdal és poder compartir un objectiu de millora que impliqui tothom.
Les qualitats d’una bona directora?
Capacitat organitzativa, molta empatia per saber escoltar, i no tenir por de prendre decisions. Aquestes serien, per mi, les característiques bàsiques.
Va arribar a l’escola Àgora, a Sant Narcís, a Girona, una escola amb una dinàmica d’anys de funcionament, ubicada en un barri amb moltes famílies d’aquest perfil que ara qualifiquen de “vulnerables”, sobre el qual no tenia experiència, per ser-ne directora. No era fàcil...
Vaig procurar actuar amb tota la prudència i el respecte a la gent que ja era a l’escola. Escoltar per procurar comprendre em va ajudar molt. Tot ho vam anar fent lentament i ben aviat vam poder compartir el propòsit de progrés que ens cohesionava: la millora del llenguatge de l’alumnat. De seguida ens vam engrescar en les accions concretes per aconseguir-ho. També ens vam proposar que el centre fos ben acollidor per a tothom, crear comunitat.
Exercia el lideratge?
El que em sembla important és que la direcció es guanyi el respecte, especialment per la coherència. Sí que ha de ser una persona que tibi, que estiri la resta. Sobretot ha de tenir un equip directiu molt cohesionat, que prengui les decisions de manera ben compartida i implicada, que vagi a l’una.
I mai no va deixar de fer classe.
No, perquè és l’única manera d’estar ben connectada a la realitat. En aquest cas, jo ho necessitava especialment, venia d’un context molt diferent i saber de l’alumnat i les seves necessitats, de primera mà, era essencial.
Què me’n diu, del rol que ara l’administració atorga a les direccions?
Es proposa una figura directiva destacant especialment la funció gestora, i no m’agrada. No podem tancar-nos en un despatx a decidir qüestions. Abans de res nosaltres som educadors, no som gestors de papers, ni experts en recursos humans o en gestió de personal, i em sembla que aquesta característica l’hem de mantenir per damunt de tot. Un director ha de tenir criteris pedagògics, sensibilitat social, conèixer bé el context de treball, el barri, les condicions de vida de l’alumnat... I implicar-s’hi!
Hi ha hagut un inici de curs complicat. A les escoles i als instituts hi ha desànim, potser també una certa crispació...
La feina és la d’educar i la d’atendre l’alumnat i això hem de mirar de preservar-ho, al marge d’aquest malestar que es provoca amb decisions que a vegades costa d’entendre. La meva recepta és tranquil·litat, paciència i deixar prou temps de marge per tal que tot flueixi. I si tu veus que un nen no està bé, està trist, sol, amb poques ganes, has de tenir el temps i la predisposició de poder preguntar-li: “Què et passa? Com et puc ajudar?” És que si no ho podem fer, no estem fent bé la feina. Un nen no pot aprendre si no està bé. A primària és més possible arribar-hi, em fa por que a secundària costa molt més.
Aquest temps, com s’aconsegueix tenir-lo?
Fent menys activitats. A les escoles ens arriben molts inputs, tota mena de propostes per apuntar-nos a experiències, jornades, espectacles... i no podem dir que sí a tot. I la iniciativa que emprenguem, la que hàgim decidit plegats, hem de treballar-la amb paciència i persistència, només la pluja fina i constant va calant. A vegades reclamem aiguats perquè ens guanya la pressa i el desig de córrer, però els aiguats s’ho emporten tot. Pluja fina, tota l’estona...
Es comparen massa les escoles?
I tant! I fer-ho només frustra. “Els d’aquella escola ja llegeixen a cinc anys”, a vegades es diu. Jo vaig venir d’una escola de més nivell acadèmic, però és que les condicions del context ho feien més fàcil! A tot arreu són els nens els que et marquen el ritme i les possibilitats. La nostra feina és anar estirant des d’on saben.
La necessitat de formalitzar totes les actuacions, de tenir els formularis a punt... què en pensa?
La paperassa ha crescut de manera exagerada i cal aturar-ho, perquè ara ja està perjudicant l’essència de la finalitat de l’escola, que és l’atenció als nens i nenes. Estar amb ells i acompanyar-los, escoltar-los, conversar-hi, proposar-los activitats, estimular-los a fer-les, tot això és molt més important que qualsevol acte administratiu. Les programacions, les propostes d’avaluació..., s’han de poder fer de manera esquemàtica per tal que siguin útils i pràctics. Han de ser coherents i justificades, però no cal arribar al grau de formalització que demanen.
Vostè ha viscut dues tipologies d’escola ben dispars. Li sembla que el Departament distribueix els recursos dels quals disposa considerant prou les característiques de vulnerabilitat de determinades escoles, situades en entorns complexos?
No tinc prou perspectiva per poder-ho considerar. Trobo insuficients els recursos de les escoles d’alta i màxima complexitat. Per posar un exemple: les aules d’acollida. Quan un nen arriba del seu país d’Àfrica o d’Àsia, només poden usar el recurs d’acollida dos, màxim tres anys. De veritat que algú pot pensar que aquests nens aprendran una llengua en dos anys? En general arriben amb unes motxilles carregades de moltes vivències mal enteses. De llengua estructurada no tenen ni la pròpia. I l’escola són només cinc hores! Les mancances acadèmiques de base no s’atraparan. I les altres, de mancances? I quan en una escola n’hi ha cent cinquanta d’aquestes característiques? No estic segura que el Departament consideri prou la diversitat de centres.
Hi ha una certa polèmica amb relació a si les escoles de més complexitat han de dedicar-se a tenir cura sobretot dels aspectes emocionals del seu alumnat, encara que sigui en detriment de l’exigència acadèmica.
Em sembla impossible haver de triar. No pots abandonar l’exigència acadèmica. Si no aprenen els continguts acadèmics a l’escola, on ho faran? Tenir formació dona oportunitats. Però tampoc no es poden bandejar els aspectes emocionals. Si t’acostes afectivament, podràs ajudar millor en l’aprenentatge. Són dos pols que s’alimenten mútuament.

Podeu llegir l’entrevista completa a: ja.cat/experiencia-per-si-servis



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva