Les AMPA de Lloret alerten que els centres no poden més
Denuncien que a primària, secundària i ESO hi ha quasi un 20% més de grups classe dels previstos i reclamen solucions
L’alcalde anuncia que “s’està a punt d’arribar a un acord amb Educació”
La tensió a les aules dels centres educatius de Lloret de Mar és màxima. Si bé l’escenari no és nou, l’associació d’AMPA se n’han afartat i exigeixen a la Generalitat que compleixi els compromisos que va adquirir en el seu moment, que busqui solucions i construeixi un nou centre. Amb alumnes ocupant aules de música i fins i tot passadissos, només a infantil i primària, amb uns 3.300 alumnes, n’hi ha uns 600 no previstos pel sistema educatiu.
Segons Toni Lozano, secretari de l’associació d’INTERAMPA, aquest curs hi ha trenta aules no planificades, fet que obliga a desdoblar classes, i això comporta perdre espais i baixar el nivell educatiu. Per la seva part, l’alcalde, Jaume Dulsat, ha manifestat que s’està a punt d’arribar a una solució amb el Departament d’Educació per a la construcció d’un nou centre, i que aquesta es podria concretar d’aquí a poques setmanes. Dulsat vol deixar clar el compromís del govern i el treball “setmanal” que es fa: “Som insistents i no hem deixat de reclamar solucions. Podríem dir que hi parlem setmanalment.” Tant Lozano com Dulsat coincideixen a remarcar que Lloret requereix una anàlisi especial, una excepció, arran del gran nombre d’alumnes de matrícula viva o escolarització fora de termini.
Un sistema esgotat
Lozano denuncia que fa anys que aquesta situació es manté i, ara mateix, ja considera que “s’ha cronificat”. Davant d’això, exigeix que es faci més força sobre el Departament d’Educació i es recordi que el 2019 la Generalitat va prometre fer un nou IES escola i no es va complir.
L’alcalde, Jaume Dulsat, explica que les negociacions amb Educació s’han centrat a fer entendre que la planificació de Lloret no es pot regir com amb la d’altres municipis. En aquest sentit, Dulsat posa sobre la taula la matrícula viva: “Cada cas que arriba és un repte educatiu. No és un tema de xifres de més o menys, sinó acadèmic”, i afegeix: “A més, Lloret és un dels municipis que més persones han rebut arran de la guerra d’Ucraïna.” Amb tot, Dulsat explica que després d’un intens treball amb el departament, d’aquí a poques setmanes es podrà anunciar una solució important: “Segurament no la definitiva, però esperem que sigui un pas important”, diu. A banda de possibles solucions, la realitat avui dia és molt dura. Segons explica Toni Lozano, l’any 2019, i ja motivat per la pressió de les famílies, la Generalitat va accedir a obrir un nou institut a Lloret, l’IES Sant Quirze, amb barracons, els quals encara continuen fent la seva funció provisional. Aquest es va sumar a l’oferta dels altres quatre instituts que ja hi havia a la població. Amb aquest nou equipament provisional, però, i tot i tenir cinc instituts, no han millorat gens les condicions dels estudiants i docents.
Escoles en vermell
Per veure l’abast de la situació, com ara a secundària, i segons dades facilitades per les mateixes AMPA, a infantil i primària –escoles–, els centres de Lloret estan preparats per absorbir 108 grups, i aquest curs les escoles en tenen 128, el que vol dir 20 més dels previstos per la Generalitat, un 18,51% més de grups classe. I pel que fa als instituts, s’està preparat per absorbir 52 grups d’ESO. Només aquest curs en tenen 62, el que vol dir 10 grups més dels previstos per la Generalitat, un 19,23% més de grups classe. El 2007, Lloret tenia uns 32.000 habitants i ara voreja els 40.000, si bé es continua amb els mateixos equipament educatius d’infantil i primària: sis (cinc públics i un de concertat).