Educació

ANNA SANSALVADÓ

DIRECTORA DEL CLÚSTER EDUTECH I DE L’EDTECH CONGRESS BARCELONA

“La intel·ligència artificial revolucionarà l’educació”

“Cal diàleg i posar sobre la taula els reptes i les oportunitats, perquè n’hi ha moltes”

“S’ha vist que no es poden prohibir aquestes eines sempre que sapiguem quins usos n’hem de fer, quan i amb quin format”

“Una transformació digital suposa un canvi cultural important, que en el sistema educatiu és molt lent perquè implica persones”

Les tecnologies poden provocar un canvi sistèmic en l’aprenentatge i les comunicacions

Anna Sansalvadó (Barcelona, 1966), especialitzada en la consultoria, el màrqueting i la direcció de projectes d’integració de la tecnologia en el sector educatiu, dirigeix des del 2021 el clúster Edutech. Aquesta aliança de 70 empreses i institucions organitza des de fa nou anys l’EDTech Congress Barcelona, que s’ha celebrat aquesta setmana amb experts en tecnologia i educació.

El títol del congrés és, en aquesta edició, ‘Aprendre en temps d’intel·ligència artificial’. Quins reptes planteja la irrupció d’eines com ara el ChatGPT?
Quan vam començar fa mig any a plantejar els eixos temàtics quedava molt clar que la intel·ligència artificial havia de ser un dels eixos, a banda dels d’investigació en tecnologia educativa i de polítiques públiques. Està clar que dins de les tecnologies és la que transformarà més per la seva irrupció en tots els àmbits. Hem enfocat el congrés amb la visió de poder aportar debat i crear la reflexió, tan necessària, sobre la intel·ligència artificial generativa: què és, quin impacte té i quin canvi de paradigma per a estudiants i docents comportarà la seva irrupció. Com s’han de formar els docents en aquestes tecnologies i sobretot com hem de pensar els protocols i la regulació, on han d’intervenir investigadors, comunitat educativa i empreses.
Un canvi de paradigma que deu anar més enllà de plantejar que hi ha una màquina capaç de fer una redacció. Quin futur s’imagina a curt termini?
És complicat, no em mostro com la persona que n’ha d’opinar directament. Al congrés hem donat unes guies als docents perquè puguin estar preparats sobre com pot ser l’ús de la intel·ligència artificial a l’aula. Com usar el ChatGPT, quines preguntes s’han de fer i com formular-les, com ajudar a la verificació...També sobre l’ús de dades. Està clar que això revoluciona, i l’ecosistema educatiu no està preparat. Hem de veure quines són les necessitats que comporta als equips docents i directius, tant en primària i secundària com en la formació professional i la universitat. Es tracta d’aturar-nos i d’analitzar bé com utilitzar-los, quins usos s’estan fent i quins s’han de fer, i treballar la part ètica de verificació, que és molt important. Cal diàleg i posar sobre la taula els reptes i les oportunitats, perquè hi ha moltes oportunitats que moltes vegades, amb la por, queden molt emmascarades. Les oportunitats hi són, però s’han de preparar bé.
Els reguladors també s’han de plantejar què han de fer amb la intel·ligència artificial?
Exacte. Durant molts anys hem estat amb el debat dels mòbils a les aules, un debat que ja s’ha superat després de molta reflexió i protocols. S’ha vist que no es poden prohibir aquestes eines sempre que sapiguem quins usos n’hem de fer, quan i amb quin format. S’ha de veure la tecnologia com un facilitador, no com una eina que es posa sense fer res més, sinó que s’ha de veure com s’ha de dotar de competències tots aquells que les usen. I veure quins marcs de regulació s’estableixen perquè és una revolució important.
La tecnologia fa anys que ha entrat a les aules, amb pissarres digitals, ordinadors, tauletes… Se li treu tot el rendiment que es podria?
Fa deu anys es tenia la visió de posar un maquinari a l’aula sense canviar les metodologies o la pedagogia. Crec que hi ha molta feina feta, i la pandèmia, malauradament, va ajudar a accelerar el canvi en el sentit de dir que les tecnologies no són una simple eina, sinó que poden provocar un canvi sistèmic en l’aprenentatge, la comunicació dins del claustre i amb les famílies… Incideix en tot i és un canvi radical. La Lomloe ja intervé en aquests canvis i les administracions ja han pujat al carro. Les 70 empreses que formen el clúster EDTech aporten innovació als nous models d’ensenyament i aprenentatge amb la incursió de les tecnologies.
Hi ha reticències de docents i famílies pel que fa a l’entrada de l’empresa privada a l’aula.
Cal una labor molt de pedagogia i formació. Hi ha d’haver anàlisi i també investigació, per veure si el producte i el servei de les empreses ens ajuden a millorar l’ensenyament. No pots posar el no d’entrada i s’ha d’escoltar. És un canvi de paradigma que afecta també les famílies i cal tenir molt en compte els estudiants, que al final són els que viuran aquestes canvis. S’ha de ser molt transparent amb l’ús que es fa de les dades, la part ètica és molt important. Es tracta d’aportar el coneixement de les empreses que formen el clúster.
La pandèmia va posar de manifest, d’una manera molt crua, les desigualtats que hi ha en l’ús de la tecnologia. Docents amb pocs coneixements digitals per fer classes en línia i alumnes que es van quedar despenjats perquè no tenien les eines.
El primer que va fer el Departament d’Educació va ser intentar tancar la bretxa digital. Es va fer un esforç per dotar del maquinari necessari i això ja està molt solucionat. Queda molt per fer en el programari educatiu, en les pràctiques curriculars, les competències, la formació de docents, i aquí també s’està fent un esforç per part de les administracions. Ara l’important és que aquest pla serveixi per a la transformació. Una transformació digital suposa un canvi cultural important. Un canvi que en el sistema educatiu és molt lent perquè implica persones; persones que han estat formades fa molts anys i a les quals tot això els ve de nou, d’altres que no tant… cal una adaptació i una formació continuada.
Aquest salt sí que s’està donant en universitats a distància com ara la UOC i la UNED, i amb les microformacions telemàtiques a distància com per exemple els MOOC. És una tendència que s’incrementarà en el futur?
No en soc experta. Justament la formació universitària l’estem introduint en el clúster i aquest ha estat el congrés en què per primer cop hem introduït algunes sessions enfocades al sector universitari i el repte de les microcredencials, perquè és el futur. Les universitats estan veient que la formació no s’acaba en un grau, un màster o un postgrau, sinó que és al llarg de la vida. Això suposa un canvi, una adaptació per poder fer aquestes microformacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

Mor el pacient que va rebre un ronyó de porc modificat genèticament

Barcelona
SANT FELIU DE GUÍXOLS

Nova edició de Guíxols Flors amb molta participació

SANT FELIU DE GUÍXOLS
GIRONA

Els castells, protagonistes del primer diumenge de Temps de Flors

GIRONA
SERVEIS

Balaguer instal·la un sistema innovador per detectar fuites d’aigua a la xarxa

BALAGUER

Estabilitzat l’incendi forestal

BATEA
societat

El col·lapse general a Rodalies afecta també al metro de Barcelona

barcelona
Sonia Giménez
PRESIDENTA DE L’OBSERVATORI DE L’AIGUA DE TERRASSA (OAT)

“En la gestió de l’aigua cal valentia i requereix consens”

TERRASSA
Olot

El Cornamusam aposta per la programació de quilòmetre zero

Olot
Educació

L’Ajuntament de Badalona treu els estudis universitaris del Carme per posar-hi oficines

Badalona