llengua
El català, en situació crítica a quart d’ESO
El percentatge d’alumnes de quart d’ESO que afirmen que el català és la seva llengua d’identificació és tan sols d’un 25,4%, una taxa que ha anat caient des del 2006, quan arribava al 36,5%. La progressió descendent es comprova si es té en compte que el 2013 el percentatge era del 31,5% i el 2021, del 27%. Ho revela l’Estudi sociolingüístic de l’alumnat de quart d’ESO que el Departament d’Educació va fer públic ahir i que detalla les dades sociolingüístiques familiars i els usos lingüístics generals en el context escolar i en les activitats fora del centre d’una mostra 3.519 alumnes procedents de 54 instituts. La tria, que també ha estat equilibrada per gènere, permet extrapolar els resultats a tota la població de quart d’ESO de Catalunya.
El text assenyala que els usos lingüístics entre aquests alumnes varien si l’àmbit d’ús és col·loquial o institucional. Així, en la comunicació entre l’alumnat fora de classe és on el català té una presència més baixa, juntament amb la comunicació entre l’alumnat dins de l’aula. Segons el text, el 61% dels alumnes enquestats afirma que “mai o poques vegades” utilitza en català en contextos informals, mentre que el 2021 aquest percentatge era del 57%. Alhora, un 27,5% de l’alumnat assegura que utilitza el català “sovint o gairebé sempre”, mentre que el 2021 el feia servir un 33%.
Val a dir que l’ús del català per part dels professors a l’hora d’adreçar-se als estudiants ha augmentat: un 50,3% dels estudiants afirmen que el professorat “sempre o gairebé sempre” es dirigeix als alumnes en català, mentre que el 2021 havia tingut aquesta percepció només un 46,8%.
L’informe també descriu que més d’un terç, concretament un 35,5%, dels alumnes de quart d’ESO fa menys de cinc anys que són al sistema educatiu català, fet que influeix en els coneixements de català i de castellà d’aquesta població i en els usos que fan de totes dues llengües. Concretament, un 44,6% d’aquests alumnes provenen de l’Amèrica Llatina, alhora que creix molt significativament l’alumnat procedent d’Àsia, que passa del 6% el 2021 al 20% actual. Només un 1,8% ha nascut en altres territoris de l’Estat, assenyala el text.
El departament vol que l’anàlisi de les dades sigui útil per a la millora de la pràctica pedagògica i, alhora, proporcioni als responsables de les polítiques educatives informació necessària per a la presa de decisions sobre el conjunt del sistema educatiu.