educació
Docents catalans aproparan l’estudi de la terra a través d’imatges satel·lit
Un total de 34 professors de 31 centres formatius de 27 municipis catalans s’han format al novembre per aplicar l’Edusat Challenge al gener
L’objectiu del programa, que usa imatges del programa europeu Copernicus, és apropar la ciència als alumnes
La comunitat educativa catalana es prepara per aplicar l’Edusat Challenge, un programa pilot que ofereix formació i acompanyament al professorat per introduir l’observació de la Terra a les aules d’escoles i instituts. Es tracta de fomentar l’aprenentatge a través de propostes didàctiques amb les imatges per satèl·lit del programa Copernicus de l’Agència Espacial Europea. Fins a 34 docents de batxillerat, educació secundària i cicle superior de primària de 31 centres educatius de 27 municipis d’arreu de Catalunya han participat al llarg del mes de novembre en la formació especialitzada.
L’objectiu del programa és capacitar el professorat perquè usin les imatges de satèl·lit per explicar als alumnes els reptes del canvi climàtic, fer més atractius els continguts i incentivar així l’interès de l’alumnat per les disciplines CTEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) i digitals.
Un cop finalitzada la fase de formació dels docents, el programa continuarà a partir d’aquest mes de gener amb el llançament del repte i la implementació d’una activitat d’Observació de la Terra a l’aula per part del professorat format, que comptarà amb mentoria i acompanyament durant tot el procés. Finalment, a mitjans del mes de maig, es durà a terme la presentació final dels resultats d’aquest primer any de pilotatge del programa.
L’Edusat Challenge està impulsat pels departaments d’Empresa i Treball –a través de la Secretaria de Polítiques Digitals– i d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, en el marc de l’Estratègia NewSpace de Catalunya i del programa STEAMcat, a partir de la plataforma Edusat desenvolupada pel Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona (UdG) per oferir materials i formacions sobre teledetecció a estudiants universitaris i algunes escoles d’altes capacitats. El programa compta també amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).
Edusat
El programa Edusat permet treballar competències de l’àmbit matemàtic (àlgebra, geometria i estadística), l’àmbit natural, social i geogràfic (ús i interpretació de mapes i dades diverses), i també incidir en la millora de les competències digitals, tecnològiques, de treball en equip i d’anàlisi crític de dades.
En el primer any de pilotatge del programa, la temàtica al voltant de la qual s’ha articulat l’oferta formativa de 40 hores per als docent de matèries STEAM i Ciències Socials participants és l’aigua i la seva gestió. Així, es proposa investigar casos d’estudi que tinguin relació amb aquesta temàtica: episodis de sequera, inundacions, desgel, rius, pantans, mars i oceans de tot el planeta.
El programa Copernicus de l’Agència Espacial Europea (ESA) és una iniciativa europea que ofereix de manera lliure, pública i oberta dades i imatges a temps real del nostre planeta i del medi ambient gràcies als satèl·lits Sentinel. Aquestes imatges permeten identificar fenòmens naturals com ara incendis, inundacions, retrocés de les glaceres, erupcions volcàniques o desforestació, tant a escala local com a qualsevol indret del planeta.
Gràcies a Edusat i a les dotacions tecnològiques destinades als centres educatius, serà possible observar des de l’aula els canvis sostinguts en el territori, com ara el retrocés del delta de l’Ebre, els efectes de les crescudes de rius i barrancs durant les inundacions, detectar diferents processos de creixement urbanístic o observar dades de la contaminació atmosfèrica a les grans ciutats, entre d’altres.