Educació

educació

Els docents insisteixen en reclamar una tercera hora de llengua i literatura catalana a batxillerat

El professorat de ciències celebra que Educació hagi retardat al curs 2026-207 els canvis però continuen rebutjant la fusió de matèries

Tot i que quan es van anunciar els canvis curriculars, Educació ja va tirar enrere en la matèria de llengua i literatura catalana, la plataforma DocentsCAT, formada per professorat de Llengua i Literatura Catalana, han tornat a reclamar aquest dilluns en un comunicat que la reorganització que la consellera Esther Niubó vol introduir a batxillerat ha de passar “necessàriament per la recuperació de la tercera hora en la matèria de Llengua i Literatura catalanes”, tal com ja van demanar en un decàleg fet públic just ara fa un any per revertir el poc ús del català als centres educatius i “frenar l’emergència lingüística”. DocentsCAT alerta a Niubó que la tercera hora s’ha mantingut en les matèries de llengües al País Basc, Galícia, les Balears i el País Valencià i que, per tant, si ara el departament el que vol fer és adaptar el currículum de batxillerat a la llei estatal Lomloe, hauria de també augmentar una hora la matèria de català, com fa 17 anys que es fa a aquestes autonomies.

El departament d’Educació va decidir dijous passat retardar un any els canvis curriculars a batxillerat que volia començar a introduir el curs 2025-2026 davant les crítiques de la comunitat educativa que va posar el crit al cel per la reducció d’hores que patiran les matèries de ciències davant l’anunci del departament de fusionar Física i Química, per una banda amb només 3 hores lectives (ara hi ha 3 hores per matèria), i Biologia, Geologia i Ciències ambientals, per una altra, amb 3 hores més.

En una entrevista a Catalunya Ràdio, Niubó va explicar una segona proposta que va presentar al professorat, direccions, inspecció educativa i comunitats científiques en què planteja augmentar de tres a quatre hores setmanals les matèries obligatòries de modalitat a batxillerat, fet que permetria incrementar la docència en ciències, matemàtiques i literatures. Amb tot, la fusió de les matèries, de moment, es mantindria. “Hem passat de reduir un 50% les hores de les matèries a un 30%”, explica Núria Ferrer, presidenta de la Societat Catalana de Física, que celebra el to “agradable” de la trobada.

Amb tot, la fusió de matèries es manté i això continua sense agradar a la majoria dels representants de l’àmbit de les ciències convocats per Educació dijous. És el cas, per exemple, de la plataforma Ciències en Perill, que tot i celebrar també la reunió mantinguda amb Educació i l’aturada dels canvis, continuen expressant el seu “desacord” i ”amb la fusió de matèries, que “seguiran perdent hores lectives”. De la mateixa manera s’expressa el sindicat majoritari Ustec-Stes, que alerta que rebutja la via de l’optativitat com a reforç dels continguts, tal com ha plantejat també el departament d’Educació. Considera que “les matèries obligatòries de modalitat a batxillerat, fet que permetria incrementar la docència en ciències, matemàtiques i literatures”. A més, demanen a Educació que qualsevol modificació del currículum de batxillerat “sigui negociada a la Mesa Sectorial amb la participació de la comunitat educativa”.

El títol de català

DocentsCAT aprofita el comunicat fet públic arran de les declaracions de Niubó a Catalunya Ràdio per demanar-li “rigor” en les respostes i recordar-li que “la immersió lingüística no s’aplica des de fa anys” i que ella “ho sap”. Reclamen sobre l’ús del català als centres que el departament comprovi “quines matèries s’imparteixen realment en català i actuar perquè tots els centres s’ajusten a la legalitat”. A més, també li recorde que el títol “que es regala sense cap rigor” al final de l’escolarització és el C1 i no pas el C2 com ella va dir. I aprofiten per denunciar que el certificat “pràcticament mai es correspon amb el nivell real de llengua catalana que tenen els alumnes en acabar l’ESO”. En aquest sentit, acaben el comunicat alertant que l’ús del català “es troba en estat d’emergència i pateix un procés accelerat de substitució lingüística”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia