educació
La CCAPAC demana mantenir el pes de la pública i concertada per garantir la pluralitat d’escoles
La Confederació Cristiana d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (CCAPAC), que representa les AMPES de prop de 400 escoles d’iniciativa social de Catalunya i més de 240.000 famílies, ha demanat a la Generalitat que per fer front a la forta davallada de natalitat, “s’aposti per enfortir el Servei d’Educació de Catalunya” i que tot i la reducció de grups per falta d’alumnes, “es mantingui el pes de cadascuna de les titularitats, pública i concertada”, ja que això “permetrà garantir la pluralitat i diversitat d’escoles i poder seguir treballant a favor del Pacte contra la segregació escolar”.
D’aquesta manera, Mar Pla, presidenta de la CCAPAC, proposa que “es destinin els recursos a millorar el finançament de les escoles d’iniciativa social. Aprofitar la conjuntura econòmica perquè Catalunya tingui un sistema educatiu gratuït com el que hi ha a sanitat i, per tant, les famílies no hagin de fer cap aportació per anar a l’escola. No és just que les famílies hàgim de compensar l’infrafinançament de la plaça escolar dels nostres fills i filles.”
En aquest sentit, la CCAPAC aposta per fer gratuït el sistema educatiu i afavorir la lluita contra la segregació. “Si tot el sistema és gratuït, totes les famílies podran triar l’escola que vulguin sense haver de pagar quotes. Per tant, els que tenen recursos i els que no en tenen tindran els mateixos drets a l’hora d’escollir projecte educatiu” remarquen en un comunicat.
Per altra banda, la confederació també recorda el compromís de les escoles concertades en l’escolarització de l’alumnat vulnerable. Tal i com indiquen les dades del Departament, el percentatge d’alumnat NESE (Necessitats Específiques de Suport Educatiu) és similar a les dues titularitats.
En concret, pel que fa a la davallada de natalitat, en els últims 10 anys hi ha hagut 17.000 naixements menys. “Si dividim per la ràtio de P3, vol dir que a Catalunya es perdrien 850 aules de P3 i això impacta a tot el sistema educatiu, públic i concertat” expressa la CCAPAC.
Tot i així, la davallada no ha afectat per igual a tots els sectors. Segons les dades estadístiques del Departament d’Educació, a 2n cicle d’infantil des del 2019- 2020, l’escola concertada ha perdut progressivament grups cada curs. En concret, en el darrer any hi ha hagut 37 grups menys, mentre que la pública n’ha guanyat 20. Per altra banda, en el període de creixement de la població escolar (del 2000 al 2012), l’increment de grups al sector públic va ser de 2.766 grups, número que suposa el 97,2% de l’increment total. Els grups de les escoles d’iniciativa social va ser només de 78 grups, un 2,9% del total.
Per tot aquests motius, la CCAPAC conclou que en un moment de davallada de natalitat com l’actual, “hauria de ser lògic que la davallada de grups l’assumís en la seva majoria qen un 97% l’escola de titularitat pública”.