Educació

La contra

D'estudiants a dinamitzadors

Els alumnes del cicle formatiu d'animació sociocultural de l'institut Vidal i Barraquer a Tarragona han elaborat com a pràctica propostes turístiques per a l'Ajuntament de Nulles

  • Els alumnes del crèdit de síntesi, durant el treball de camp a Nulles. EL PUNT.
  • VÍDEO: Lipdub de l'institut Vidal i Barraquer

Estu­diar no tan sols sig­ni­fica tan­car-se amb lli­bres i apunts entre qua­tre parets. A l'ins­ti­tut Vidal i Bar­ra­quer ho tenen força clar i des que van començar a impar­tir el cicle for­ma­tiu de grau supe­rior en ani­mació soci­o­cul­tu­ral, fa ja més d'una dècada, el pro­fes­so­rat ha bus­cat sem­pre diver­ses fórmu­les perquè els alum­nes puguin sor­tir a la vida real a posar en pràctica els conei­xe­ments. Una de les vies que han mos­trat una millor efec­ti­vi­tat ha estat l'ela­bo­ració de l'ano­me­nat crèdit de síntesi (que es fa en el dar­rer curs del cicle), en què cada any els alum­nes fan una sèrie de pro­pos­tes per a alguna admi­nis­tració o enti­tat.

Enguany, li ha tocat a l'Ajun­ta­ment de Nulles, que ha estat el que, a través del Con­sell Comar­cal de l'Alt Camp, ha res­post a la crida de l'ins­ti­tut. La volun­tat del con­sis­tori era acon­se­guir una sèrie de pro­pos­tes tècni­ques per poder dina­mit­zar el muni­cipi i el seu turisme. Per fer-ho pos­si­ble, durant el pri­mer semes­tre d'aquest curs, una vin­tena d'estu­di­ants del cicle es van des­plaçar fins a aquesta població per ela­bo­rar un tre­ball de camp, i a par­tir de l'experiència i hores d'esforç, la set­mana pas­sada van pre­sen­tar les seves pro­pos­tes finals: la cre­ació d'una marca turística, el dis­seny d'una gim­cana de des­co­berta, l'ela­bo­ració d'una ruta de les bar­ra­ques de pedra seca, expo­si­ci­ons par­ti­ci­pa­ti­ves i la cre­ació d'una maleta pedagògica per a les visi­tes esco­lars a la Coo­pe­ra­tiva.

“És un sis­tema que motiva moltíssim els alum­nes i que fa que s'esfor­cin de veri­tat perquè el resul­tat sigui bo. No pot ser un tre­ball d'una nota de 6, ha de ser de 10”, explica Pilar Figue­ras, coor­di­na­dora, jun­ta­ment amb Isa­bel Gutiérrez, del crèdit de síntesi d'ani­mació soci­o­cul­tu­ral. “Ens basem en els objec­tius d'apre­nen­tatge, però també de ser­vei, ja que volem que el tre­ball dels alum­nes retorni també a la soci­e­tat”, deta­lla. I és que el resul­tat de la tasca dels alum­nes del cicle s'ha entre­gat a l'Ajun­ta­ment de Nulles, que ara el podrà exe­cu­tar com con­si­deri con­ve­ni­ent. A canvi, el con­sis­tori ha finançat tot el cost del tre­ball de camp (com poden ser els des­plaçaments) i ha faci­li­tat tot el suport tècnic neces­sari. Això sí, pot­ser la crisi i la falta de per­so­nal específic no faci­li­ta­ran gaire aquest pas. “L'alcalde, que va assis­tir a la pre­sen­tació, va tro­bar molt interes­sants les pro­pos­tes, però el pro­blema és que els muni­ci­pis no tenen aquesta figura d'ani­ma­dor soci­o­cul­tu­ral que aquí for­mem i que és tan impor­tant a l'hora d'enge­gar aquests pro­jec­tes”, des­criu Figue­ras. La crisi, evi­dent­ment, fa com­pli­cat que les admi­nis­tra­ci­ons locals facin aquest salt.

Mal­grat això, diver­ses admi­nis­tra­ci­ons i enti­tats per a les quals han tre­ba­llat els alum­nes de l'ins­ti­tut tar­ra­goní sí que han arri­bat a apli­car les idees sor­gi­des dins d'aquest crèdit, com la Ciu­ta­de­lla Ibèrica de Cala­fell.

Aquesta pecu­liar assig­na­tura és tan sols un dels exem­ples de la dimensió pràctica que es dóna als estu­dis d'ani­mació soci­o­cul­tu­ral. “Enguany col·labo­ra­rem amb el pla edu­ca­tiu d'entorn dis­se­nyant pro­gra­mes dins l'Any Mara­gall, i també tra­di­ci­o­nal­ment hem impul­sat els tallers dins de les set­ma­nes cul­tu­rals a esco­les del Morell i Vila-seca”, relata la pro­fes­sora. Algu­nes de les ini­ci­a­ti­ves que es que­den dins de les parets del cen­tre són també força ori­gi­nals, com el lip dub que els alum­nes del cicle s'han encar­re­gat aquest curs d'orga­nit­zar i coor­di­nar i en què ha par­ti­ci­pat un bon gruix de la comu­ni­tat de l'ins­ti­tut.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.