La contra
D'estudiants a dinamitzadors
Els alumnes del cicle formatiu d'animació sociocultural de l'institut Vidal i Barraquer a Tarragona han elaborat com a pràctica propostes turístiques per a l'Ajuntament de Nulles
Estudiar no tan sols significa tancar-se amb llibres i apunts entre quatre parets. A l'institut Vidal i Barraquer ho tenen força clar i des que van començar a impartir el cicle formatiu de grau superior en animació sociocultural, fa ja més d'una dècada, el professorat ha buscat sempre diverses fórmules perquè els alumnes puguin sortir a la vida real a posar en pràctica els coneixements. Una de les vies que han mostrat una millor efectivitat ha estat l'elaboració de l'anomenat crèdit de síntesi (que es fa en el darrer curs del cicle), en què cada any els alumnes fan una sèrie de propostes per a alguna administració o entitat.
Enguany, li ha tocat a l'Ajuntament de Nulles, que ha estat el que, a través del Consell Comarcal de l'Alt Camp, ha respost a la crida de l'institut. La voluntat del consistori era aconseguir una sèrie de propostes tècniques per poder dinamitzar el municipi i el seu turisme. Per fer-ho possible, durant el primer semestre d'aquest curs, una vintena d'estudiants del cicle es van desplaçar fins a aquesta població per elaborar un treball de camp, i a partir de l'experiència i hores d'esforç, la setmana passada van presentar les seves propostes finals: la creació d'una marca turística, el disseny d'una gimcana de descoberta, l'elaboració d'una ruta de les barraques de pedra seca, exposicions participatives i la creació d'una maleta pedagògica per a les visites escolars a la Cooperativa.
“És un sistema que motiva moltíssim els alumnes i que fa que s'esforcin de veritat perquè el resultat sigui bo. No pot ser un treball d'una nota de 6, ha de ser de 10”, explica Pilar Figueras, coordinadora, juntament amb Isabel Gutiérrez, del crèdit de síntesi d'animació sociocultural. “Ens basem en els objectius d'aprenentatge, però també de servei, ja que volem que el treball dels alumnes retorni també a la societat”, detalla. I és que el resultat de la tasca dels alumnes del cicle s'ha entregat a l'Ajuntament de Nulles, que ara el podrà executar com consideri convenient. A canvi, el consistori ha finançat tot el cost del treball de camp (com poden ser els desplaçaments) i ha facilitat tot el suport tècnic necessari. Això sí, potser la crisi i la falta de personal específic no facilitaran gaire aquest pas. “L'alcalde, que va assistir a la presentació, va trobar molt interessants les propostes, però el problema és que els municipis no tenen aquesta figura d'animador sociocultural que aquí formem i que és tan important a l'hora d'engegar aquests projectes”, descriu Figueras. La crisi, evidentment, fa complicat que les administracions locals facin aquest salt.
Malgrat això, diverses administracions i entitats per a les quals han treballat els alumnes de l'institut tarragoní sí que han arribat a aplicar les idees sorgides dins d'aquest crèdit, com la Ciutadella Ibèrica de Calafell.
Aquesta peculiar assignatura és tan sols un dels exemples de la dimensió pràctica que es dóna als estudis d'animació sociocultural. “Enguany col·laborarem amb el pla educatiu d'entorn dissenyant programes dins l'Any Maragall, i també tradicionalment hem impulsat els tallers dins de les setmanes culturals a escoles del Morell i Vila-seca”, relata la professora. Algunes de les iniciatives que es queden dins de les parets del centre són també força originals, com el lip dub que els alumnes del cicle s'han encarregat aquest curs d'organitzar i coordinar i en què ha participat un bon gruix de la comunitat de l'institut.