Educació

Barcelonès

“Ja vindrà a pagar l'Albiol”

Les famílies que compren llibres escolars temen que el nou alcalde badaloní del PP no complirà la seva promesa electoral

El batlle va garantir que aquest material nou ja seria gratuït aquest curs si governava

Va ser una de les seves pro­me­ses estel·lars per tal de convèncer els ciu­ta­dans en les elec­ci­ons muni­ci­pals del 22-M. I, ara per ara, encara és hora que el nou alcalde de Bada­lona, Xavier Gar­cia Albiol (PP), anunciï si final­ment podrà com­plir el que durant tant de temps venia garan­tint si acce­dia al govern de la ciu­tat: pro­por­ci­o­nar gratuïtament els lli­bres de text als prop de 22.000 esco­lars d'edu­cació primària i secundària de cen­tres públics i con­cer­tats de Bada­lona... a par­tir del curs que, en quinze dies, arrenca. Poc temps, per tant, té de marge el nou exe­cu­tiu muni­ci­pal per tirar enda­vant la mesura, que, segons va avançar Albiol a mit­jan febrer, es posa­ria en marxa mit­jançant el sis­tema del xec lli­bre, con­sis­tent en el lliu­ra­ment als alum­nes d'un val per a l'adqui­sició dels lli­bres a l'esta­bli­ment esco­llit pels pares i mares.

Mig any després d'aquest anunci –i dei­xant de banda les famílies dels bar­ris perifèrics, que acos­tu­men a com­prar els lli­bres direc­ta­ment a les esco­les o a través de l'AMPA–, les tres prin­ci­pals lli­bre­ries de la ciu­tat no tenen cap nove­tat res­pecte d'això. Pel que es va veure i es va sen­tir ahir a la tarda, però, el que més crida l'atenció és que les famílies no sem­blen estar pre­o­cu­pa­des per si Gar­cia Albiol acaba movent fitxa o si, per con­tra, se n'acaba desen­te­nent. “La gent s'ho ha pres amb incre­du­li­tat. Mol­tes per­so­nes fan conya dient-me que ja vindrà l'Albiol a pagar-me els lli­bres. Cap ni un, de fet, em demana tiquet o fac­tura de la com­pra per si l'Ajun­ta­ment ho demana com a com­pro­vant”, tes­ti­mo­ni­ava ahir Gerard Remendo, amo de Sal­ta­martí Lli­bres, que abas­teix d'aquest mate­rial didàctic mol­tes famílies del cen­tre de Bada­lona. A diferència del que passa a Sal­ta­martí, on almenys la pro­mesa del PP sí que ha estat comen­tada pels cli­ents, a la botiga Aba­cus ha estat un estiu molt simi­lar a altres, en el sen­tit que “gai­rebé ningú ha pre­gun­tat pel tema”, com asse­gura Arturo Muñoz, un vene­dor de l'esta­bli­ment. “La poca gent que ho ha fet s'hi ha refe­rit de forma irònica”, afe­geix, “com resig­nada” a afron­tar aquesta des­pesa com cada any: amb diners de la seva but­xaca. Manoli Sal­gado, que en sis lli­bres s'havia de gas­tar prop de 200 euros, o Dolors Miana, que pre­pa­rava un bit­llet de 50 euros i un altre de 20 per pagar tres lli­bres, eren ahir el pro­to­tip d'aquesta incre­du­li­tat. “Els polítics fan tan­tes pro­me­ses que ja te n'obli­des”, diu la pri­mera. “Espero que pel curs que ve sí que ho garan­teixi. Si no, d'aquí a qua­tre anys li pas­sa­rem fac­tura”, apunta la segona sense acla­rir si parla en clau econòmica o política.

Des­pesa inne­cessària?

A banda del temps ja per­dut, un altre fac­tor que duu molts a pen­sar que el nou govern popu­lar ajor­narà aquesta mesura fins a l'any que ve és la con­jun­tura econòmica, a la qual tam­poc esca­pen les finan­ces muni­ci­pals. “D'on acon­se­gui­ran els diners, si tot­hom va escu­rat?”, es pre­gunta Isi­dre Sala, amo de la lli­bre­ria El Full. Albiol, però, defensa que la mesura és pri­o­ritària i assu­mi­ble, ja que els 2,5 mili­ons d'euros que cos­ta­ria suposa només un 1% del pres­su­post muni­ci­pal. Una quan­ti­tat, però, que molts qüesti­o­nen que sigui neces­sari gas­tar, tenint en compte que més d'una vin­tena d'esco­les de primària de la ciu­tat fa temps que duen a terme pro­gra­mes de soci­a­lit­zació de lli­bres de text, pels quals cada exem­plar es reu­ti­litza durant uns anys sense haver-ne de com­prar de nous.

El cost
Proporcionar llibres de text gratuïts als 22.000 escolars d'educació primària i secundària de centres públics i concertats de Badalona costaria 2,5 milions d'euros, segons el govern que lidera Garcia Albiol


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.