Educació

JOSEP POLANCO

DIRECTOR TERRITORIAL D'ENSENYAMENT A GIRONA

“El pla de l'horari intensiu a l'escola està en el minut u”

Assegura que el seu departament està en contra de la jornada continuada a primària, si bé està obert a provar si realment funciona o no

Sosté que una de les seves prioritats com a director territorial és disminuir el nombre de mòduls prefabricats que hi ha a les comarques gironines, que és el més alt de tot Catalunya

Treball en equip
Josep Polanco (Girona, 1967) reconeix que la proposta de nomenament el va agafar per sorpresa perquè mai no ha tingut un perfil polític. Del 2001 al 2008 va dirigir l'institut de Santa Coloma de Farners i, a partir del 2008, va ser l'inspector responsable de l'àrea d'FP. Des del primer dia, reivindica el treball en equip per afrontar el repte.
Els diners que s'inverteixen en els centres concertats no van en detriment dels públics

El nou director territorial d'Ensenyament va assumir el càrrec l'11 de febrer, en un acte a Girona presidit per Meritxell Ruiz, la responsable de la conselleria en el govern de Puigdemont.

En els darrers anys, va ser l'inspector responsable dels estudis d'FP a la delegació territorial. Quin diagnòstic en fa?
En els darrers anys hi ha hagut un acostament entre el món educatiu i el món laboral, però hem d'anar cap a una major vinculació. Ens hem d'asseure, empreses i centres, a parlar sobre quines són les necessitats. I per fer això, amb la formació dual ho tenim francament bé, perquè s'estableixen uns vincles molt directes. Cal augmentar l'oferta d'FP i diversificar-la, i tot això acompanyat d'una millora dels processos d'orientació pensats per als alumnes que acaben l'ESO. I la idea és incrementar també l'oferta d'FP dual. Un dels criteris que Ensenyament aplica a l'hora d'implantar un nou cicle formatiu és justament que sigui en modalitat dual.
Fa pocs dies es va informar de les escoles que el curs que ve faran jornada continuada. I Blanes es va emportar una decepció perquè en va quedar fora.
A Blanes es van generar unes expectatives molt grans que vam haver de situar en el pla de la realitat. Ensenyament no ha obert cap convocatòria per incorporar escoles en aquest pla experimental. Estem en un pla pilot que només pot tenir una participació reduïda d'escoles, i el que es vol és, a partir de les experiències que estan en marxa, treure conclusions. Tot i que el Departament no està a favor de la jornada continuada a primària, no nega la possibilitat que es pugui fer una experimentació, tenir evidències de si això realment funciona i que el model pugui tenir més endavant alguna derivada. Estem en el primer minut del pla pilot.
Quina és la seva posició en relació amb la reivindicació de l'escola 9de4t de fer secundària?
El projecte de l'escola 9de4t, que va apostar per una línia pedagògica molt concreta, va néixer com un projecte d'escola, per a les etapes d'infantil i primària. I, en aquest sentit, mai no hem enganyat mai a ningú. Si en algun moment ens imaginem la possibilitat de fer estudis de secundària a Quart, només ens ho podríem plantejar per donar resposta a tot l'alumnat del poble, mai no podria ser una resposta que segregui els alumnes de les dues escoles. Si la pregunta és “el curs que ve hi haurà secundària a Quart?”, la resposta és no.
L'anterior director territorial, Albert Bayot, va denunciar en reiterades ocasions el nombre de barracons que hi ha a les comarques gironines.
Continua sent una prioritat per mi poder disminuir el nombre de mòduls prefabricats. Les primeres reunions que hem tingut amb representants d'Ensenyament a Barcelona han estat justament per posar sobre la taula que cal resoldre situacions que fa molts anys que duren. Els mòduls ofereixen unes condicions dignes, correctes, però hi ha situacions que s'han de corregir perquè ja hi han passat moltes promocions. Estem en converses per poder desencallar tres o quatre projectes.
Fa molts anys que està vinculat al món de l'ensenyament. Creu que ha augmentat la conflictivitat a les aules en els darrers anys?
L'escola és un reflex de la societat i les situacions que s'hi viuen són les que es produeixen en la societat. El que hem de fer des de les escoles i des dels instituts és formar els nois i les noies de manera que sàpiguen afrontar les situacions de conflicte amb respecte cap a les persones i posant-se en el lloc de l'altre. Els casos d'assetjament són puntuals. No crec que n'hi hagi més que en altres moments; el que hi ha és la voluntat de fer-hi front i treballar-hi. I això fa que els fem més evidents i visibles.
Últimament s'han qüestionat de nou els concerts que reben les dues escoles de la ciutat de Girona, el Bell-lloc del Pla i Les Alzines, que segreguen els alumnes per raó de sexe.
Són escoles que es basen en un projecte educatiu i respectem que les famílies vulguin participar en aquesta línia i enfocament. I ara per ara no hi ha cap intenció de retirar el concert ni de l'una ni de l'altra. Les dues escoles ofereixen un servei de qualitat, com molts altres centres públics i concertats. El sistema educatiu català es basa en escoles públiques i concertades. Tenim un ventall de centres i el que hem de garantir, amb els diners que s'inverteixen en ensenyament, és que cobrim totes les necessitats d'escolarització, especialment de l'etapa obligatòria. No és veritat que els diners que s'inverteixen en les escoles concertades vagin en detriment de les públiques.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.