Volen participar però no troben els espais adients

Els joves volen par­ti­ci­par en les deci­si­ons de caràcter social, però diuen que no tenen espais de par­ti­ci­pació en els temes que els interes­sen i que els afec­ten. Aquesta és una de les pri­me­res idees apor­ta­des pels alum­nes de quart d'ESO del SES Ger­mans Vila Riera en el debat del procés de par­ti­ci­pació enge­gat pel Depar­ta­ment de Medi Ambi­ent i per la secre­ta­ria de Par­ti­ci­pació Ciu­ta­dana per rea­jus­tar el pla d'orde­nació del bosc públic de la mun­ta­nya de Sant Miquel de Set­ca­ses.

Els alum­nes d'aquest cen­tre públic d'edu­cació secundària obli­gatòria han obert un procés de debat i de pro­pos­tes paral·lel al que es du a terme a Set­ca­ses. El cen­tre aplega alum­nes dels sis pobles de la Vall de Cam­pro­don –Set­ca­ses, Vila­llonga de Ter, Lla­nars, Cam­pro­don, Molló i Sant Pau de Segúries–. Les seves pro­pos­tes seran ana­lit­za­des jun­ta­ment amb les de la resta de par­ti­ci­pants, i els pro­mo­tors del procés els han remar­cat diver­ses vega­des la importància que tenen les seves opi­ni­ons.

Els joves han fet també una pri­mera reunió que ha estat sobre­tot infor­ma­tiva. Se'ls ha donat infor­mació sobre què és un procés par­ti­ci­pa­tiu, la importància del debat i l'apor­tació d'idees i la capa­ci­tat per arri­bar a con­clu­si­ons, i sobre els objec­tius del procés de Set­ca­ses. A part de la meto­do­lo­gia i de la maquinària del procés en si, els alum­nes han tin­gut accés a una àmplia expli­cació sobre les carac­terísti­ques de la mun­ta­nya de Sant Miquel de Set­ca­ses, la història dels plans d'orde­nació, els valors natu­rals i ecològics de la zona i, entre mol­tes altres coses, els usos i apro­fi­ta­ments.

Tot i que aquesta pri­mera reunió ha estat sobre­tot infor­ma­tiva, els joves de quart d'ESO del SES Ger­mans Vila Riera ja han apun­tat alguns ele­ments de debat. A part de mani­fes­tar la volun­tat de par­ti­ci­par, i de cri­ti­car que no tenen els espais que calen per fer-ho, també han insis­tit en la qüestió dels usos. Cal tenir en compte que molts tenen fami­li­ars amb acti­vi­tats rela­ci­o­na­des amb els usos de la mun­ta­nya, sigui a la de Sant Miquel o a altres de la vall. Entre altres coses, han apun­tat la con­veniència o no de man­te­nir l'acti­vi­tat rama­dera en aque­lla zona de Set­ca­ses, han esmen­tat l'explo­tació fores­tal –si es pot fer l'acti­vi­tat, si es fa d'una manera sos­te­ni­ble, etc.–, el con­trast de sis­te­mes d'orde­nació de les zones sense arbres i les arbra­des, etc. La par­ti­ci­pació d'aquests alum­nes, que estan coor­di­nats pel pro­fes­sor del cen­tre Joan Ave­lla­neda, s'emmarca en les matèries d'edu­cació ètica i cívica i ciències soci­als i en l'aposta del SES per ser escola verda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.