Societat

El repte d’aprendre en línia

Educació ha activat un pla que permet als centres treballar en línia

El Departament assegura que pares i mares poden estar tranquils perquè les dades dels menors estan protegides i es preserva el seu anonimat

Tan­cats els cen­tres esco­lars, l’edu­cació con­ti­nua a través de la xarxa. Per garan­tir l’apre­nen­tatge en línia en aquesta crisi sanitària Edu­cació ha acti­vat el pla d’acció Cen­tres edu­ca­tius en línia que té tres potes: l’apre­nen­tatge en línia per als alum­nes a través del por­tal Eix, el reforçament dels webs dels cen­tres a través del por­tal Nodes, i la for­mació dels pro­fes­si­o­nals docents a través del por­tal Odis­sea. Aquest pla d’acció com­ple­menta dues eines bàsiques de l’edu­cació a Cata­lu­nya que fa anys que ja fun­ci­o­nen: la pla­ta­forma Xtec ( xtec.​gencat.​cat ) i Edu365 ( www.​edu365.​cat ). Els cen­tres estan uti­lit­zant majo­ritària­ment la pla­ta­forma Moodle tot i que creix l’ús del Class­room de Goo­gle Suite. Aquesta dar­rera pla­ta­forma per­met com­par­tir docu­ments amb Drive (un espai al núvol) i fer vide­o­con­ferències amb Goo­gle Meet. En molts cen­tres con­vi­uen els dos sis­te­mes.

El con­se­ller d’Edu­cació, Josep Bar­galló, va dir diven­dres a través de Cata­lu­nya Ràdio que el Depar­ta­ment està tre­ba­llant amb diver­ses empre­ses informàtiques i amb els seus pro­pis informàtics per poder crear pla­ta­for­mes a través de les quals tots els alum­nes i pro­fes­sors puguin fer uti­lit­zar la xarxa en per­fec­tes con­di­ci­ons. En prin­cipi i tot i que hi ha cen­tres que ja hi tre­ba­llen no estarà a punt per a tot­hom fins després de Set­mana Santa.

La pla­ta­forma Moodle va ser la pri­mera que es va uti­lit­zar per crear un entorn vir­tual d’apre­nen­tatge, és a dir: clas­ses vir­tu­als a distància. Actu­al­ment és encara el sis­tema que uti­lit­zen la UOC, la IOC i totes les uni­ver­si­tats. La majo­ria de cen­tres també el fan ser­vir per crear i ges­ti­o­nar cur­sos on el pro­fes­sor pot pen­jar mate­ri­als i encar­re­gar tas­ques als alum­nes. Té d’avan­tatge, entre d’altres, que es pot fer ser­vir des de qual­se­vol dis­po­si­tiu, fins i tot el telèfon mòbil.

Edu­cació vol dei­xar clar que sigui la pla­ta­forma que sigui la que aca­bin fent ser­vir els cen­tres i els seus alum­nes el Depar­ta­ment garan­teix la pro­tecció de les dades ja que les dades de l’alum­nat es tro­ben allot­ja­des en els seus ser­vi­dors. “La segu­re­tat de les dades és molt impor­tant, pri­o­ri­tari i les famílies han d’estar molt tran­quil·les perquè totes les pla­ta­for­mes que donen i dona­ran aquests ser­veis i que depen­dran d’Edu­cació garan­ti­ran la pro­tecció de dades de l’alum­nat i el seu dret a la inti­mi­tat perquè les dades les cus­to­diem nosal­tres” , explica Xavi Suñé, de l’àrea de cul­tura digi­tal del depar­ta­ment d’Edu­cació.

Basat en el Moodle, el por­tal Eix per­met crear aules vir­tu­als, com­par­tir recur­sos i fer el segui­ment del progrés dels alum­nes. Fomenta el tre­ball col·labo­ra­tiu i inclou la pos­si­bi­li­tat de dur a terme video-con­ferències. Els mes­tres i pro­fes­sors poden tre­ba­llar-hi des del seu usu­ari i con­tra­se­nya Xtec (del Depar­ta­ment d’Edu­cació) i als alum­nes no els fa falta ni cor­reu electrònic ja que poden acce­dir-hi amb un cor­reu que els ha donat el seu propi cen­tre. Ja fa molts anys que molts cen­tres edu­ca­tius tre­ba­llen amb el Moodle (per con­cre­tar deu­res, pen­jar docu­ments expli­ca­tius o dema­nar tre­balls) però per a aque­lles esco­les i ins­ti­tuts que no en tenen, Edu­cació i en el marc d’aquest con­text extra­or­di­nari, està tre­ba­llant per posar a dis­po­sició d’aquests cen­tres de forma pro­gres­siva l’entorn vir­tual d’apre­nen­tatge Eix. A par­tir d’aquest por­tal cada cen­tre tre­ba­lla els seus con­tin­guts que, òbvi­a­ment, estan adap­tat a les edats dels alum­nes a què van diri­gits. És més, dins de cada cen­tre, cada docent pot tre­ba­llar amb lli­be­rat els con­tin­guts de la seva assig­na­tura. Hi ha esco­les o ins­ti­tuts que que­den amb els seus alum­nes per fer una classe vir­tual o d’altres que tan sols reco­ma­nen lec­tu­res i exer­ci­cis.

El por­tal Nodes pro­por­ci­ona un web molt desen­vo­lu­pat als cen­tres edu­ca­tius. Són webs que fins i tot per­me­ten crear grups interns per tre­ba­llar en xarxa, publi­car notícies i infor­ma­ci­ons, i enviar noti­fi­ca­ci­ons de les nove­tats que s’anun­cien mit­jançant un canal de Tele­gram a les per­so­nes que s’hi hagin subs­crit. El web de l’escola, com a canal de comu­ni­cació amb les famílies, per­metrà faci­li­tar recur­sos i ori­en­ta­ci­ons per al propi alum­nat i és la prin­ci­pal font d’infor­mació “des de fora”. Final­ment, el por­tal Odis­sea obre noves línies for­ma­ti­ves vin­cu­la­des a l’ apre­nen­tatge en línia del pro­fes­so­rat. Milers de pro­fes­sors ja s’hi han apun­tat per fer cur­sos de for­mació.

En la for­mació pro­fes­si­o­nal i tot i que l’apre­nen­tatge prin­ci­pal és pre­sen­cial (tallers i aules tècni­ques), Edu­cació està ofe­rint uns recur­sos al web de l’IOC (Ins­ti­tut Obert de Cata­lu­nya) per a cicles d’FP, i també mate­rial d’anglès en el mateix IOC. També es pro­posa diver­si­tats d’acti­vi­tats, com per exem­ple, que els cen­tres puguin tre­ba­llar amb els alum­nes al vol­tant de com fer un currículum; tuto­ri­als per crear apps, audi­ci­ons musi­cals, pro­pos­tes de vídeos i pro­duc­ci­ons de tècni­ques de dansa.

3
línies
té el pla d’acció Centres educatius en línia: l’aprenentatge en línia per als alumnes a través del portal Eix, el reforçament dels webs dels centres a través del portal Nodes, i la formació dels professionals docents a través del portal Odissea.

Els mitjans públics fan continguts pedagògics

Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio han acordat amb Educació fer difusió a través de la seva programació de les orientacions i consells que el departament ha fet arribar als centres educatius per contribuir a l’aprenentatge dels alumnes. A TVC es farà a través del canal Super3 i del format digital “Avui aprenem”, un recull de peces divulgatives sobre diferents àmbits. A Catalunya Ràdio, es farà en la programació especial.

‘Minecraft’ ofereix continguts educatius

Minecraft, el famós videojoc de construcció que ara ha fet deu anys i és propietat de Microsoft, una de les comunitats de jugadors més grans del món, ofereix continguts educatius. Es pot explorar l’Estació Espacial Internacional, fer de biòleg marí o aprendre robòtica.

Estudi sobre els joves i el confinament

El departament de sociologia de la UAB i sota la direcció del catedràtic Xavier Bonal, ha posat en marxa una recerca sobre Confinament, infants i joves a Catalunya amb l’objectiu de saber quin és el comportament dels menors de 3 a 18 anys i la relació amb els estudis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia